Svolávací akce: 14 aut jich mělo loni víc než šest

servis auta

Občas se něco nepovede a je třeba to napravit. U aut se tak kromě pravidelné prohlídky musí jejich majitelé dostavit do servisu i na tzv. svolávací akce. Loni jich 38 automobilek působících v Evropě vyhlásilo celkem 353. Pro 14 modelů jich za rok bylo dokonce více než šest.

Evropská unie má rychlý výstražný systém o nebezpečných spotřebitelských výrobcích nepotravinářského charakteru, který se jmenuje Rapex. Jeho prostřednictvím se dají monitorovat i svolávací akce automobilů. Z jeho dat čerpá i český server Svolavacky.cz, který zveřejnil seznam 14 modelů, které měli loni šest a více takových vyhlášených akcí.

Server upozorňuje, že vysoký počet takto nahlášených závad neříká, že takové modely jsou automaticky špatné, ale že jde především o poctivý přístup některých automobilek: „V naprosté většině se jedná o dobrovolná opatření, která do Rapexu nahlásily samy automobilky a nebyly k nim donuceny dozorovými orgány Evropské komise. Ocenit bychom měli fakt, že právě tyhle automobilky své chyby přiznaly a snaží se je napravit. Nejsou všechny takové,“ tvrdí server.

ojeté auto, podval, Kodiaq, Carvago
Čtete také

Ojetina z Německa už není tou nejlepší volbou. Lépe pořídíte ve Švédsku nebo Rumunsku

Ojetina z Německa = dobrá ojetina. Tak to už prý podle společnosti Carvago neplatí. Za dva roky působení na trhu společnost prověřila více než třicet tisíc aut z Německa a radí, kterým regionům se vyhnout.

Tato formulace ale není úplně přesná, protože akcí, kdy je na autě třeba něco dodatečně upravit, existuje víc druhů. „Výrobci automobilů jsou povinni do systému RAPEX hlásit všechny svolávací akce týkající se bezpečnosti. Přesně tak činíme i my. Nízké počty svolávacích akcí dlouhodobě potvrzují maximální bezpečnost vozů značky Škoda, což koresponduje i s výsledky EuroNCAP, kde naše vozy pravidelně získávají plné hodnocení pěti hvězd,“ říká Pavel Jína, tiskový mluvčí Škoda Auto Česká republika.

V systému Rapex se tak objevují zásadně závady týkající se bezpečnosti. Ty jsou automobilky povinny hlásit státním orgánům, v Německu třeba spolkovému úřadu pro motorová vozidla KBA. Kontaktním bodem výstražného systému RAPEX za Českou republiku vůči Evropské komisi je ministerstvo průmyslu a obchodu. Ty je pak vkládají so systému Rapex. Automobilky zároveň také kontaktují majitele přímo, což je samozřejmě možné jen u prvních majitelů, při dalším prodeji už automobilky tyto kontakty nemá. Data se vkládají i do servisních systémů, takže se automaticky ukážou při prohlídce v autorizovaném servisu.

Nejvíc takových svolávacích akcí nahlásila v roce 2020 do systému RAPEX automobilka Mercedes-Benz (57), následovaná značkami Peugeot (28), Ford (24) a Volkswagen (24). V první desítce se dále objevila Toyota (22), Audi (19), Citroën (18), BMW (17), Renault (15) a Opel (14).

Z pohledu konkrétních modelů mělo šest a více akcí 14 modelů šesti značek:

10          Mercedes-Benz třídy A

9            Citroën Jumpy, Citroën Spacetourer, Ford Transit, Peugeot Expert, Peugeot Traveller

8            Peugeot 208

7            Mercedes-Benz Sprinter

6            BMW 3, BMW X3, Mercedes-Benz C, Mercedes-Benz E, Peugeot 3008, Toyota Yaris

Kromě toho ale existují tzv. servisní akce, které se netýkají bezpečnosti. To jsou věci typu výměna plastového dílu v obložení apod. Kvůli tomu se auta do servisů nesvolávají, ale řeší se vždy při pravidelné servisní prohlídce v autorizovaném servisu. A třetí kategorií jsou závady, které se přímo netýkají bezpečnosti, ale automobilka je chce odstranit co nejdřív. Například Volkswagen tak aktuálně svolává 56 tisíc Golfů osmé generace kvůli aktualizaci softwaru infotainmentu a parkovací kamery. Akce je označena jako dobrovolná.

„V zájmu zachování nejvyšší kvality produktů značka Peugeot neváhá spustit svolávací akci i v případě těch nejmenších servisních úkonů nebo při velmi nízké pravděpodobnosti výskytu,“ říká mluvčí českého Peugeotu Radka Matthey. „Co se týče velkého počtu svolávacích akcí u našich vozů v loňském roce, nevypovídá to o snížené kvalitě našich modelů. Cílem je hlavně předejít případným problémům a zajistit zákazníkovi dlouhodobě spolehlivý vůz. Snažíme se v této oblasti o zcela transparentní přístup, a proto jsme zavedli na našich stránkách službu, pomocí níž si může každý zákazník ověřit, zda se jeho vozu nějaká svolávací akce týká.“ Informace o nebezpečných výrobcích nahlášených dozorovými orgány jsou zveřejňovány každý týden v pátek a jsou k dispozici v českém jazyce na této webové stránce.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ