Česká auta jsou pátá nejstarší v Evropě. Stáří vozového parku zpomalují firmy

vozový park, auta

Průměrné stáří vozového parku v ČR stále roste, aktuálně na průměrných 15,27 let. Tuzemský vozový park je tak pátý nejstarší v Evropě, předhání nás sousední Slovensko, ale také Maďaři, Poláci a Litevci.

Vyplývá to z posledních dat Svazu dovozců automobilů a Evropské asociace výrobců vozů (ACEA). Průměrné stáří vozového parku výrazně ovlivňuje také skladba dovážených ojetin, z nichž je více než polovina (54%) starších 10 let a téměř čtvrtina (23,5 %) starších 15 let. Stáří vozového parku se neustále zvyšuje. Za posledních 10 let se průměrné stáří vozů zvýšilo o dva a půl roku. Stárnutí aut v Česku ale zpomalují firemní flotily a vozy na operativní leasing, u kterých v průměru dochází k obnově po šesti letech, uvedla ve své tiskové zprávě společnost Arval.

čerpací stanice, Shell
Čtete také

Nabíječka na každé čerpací stanici. Je to reálné?

Vystavět úplně novou nabíjecí stanici není vůbec levná záležitost. Kromě spousty administrativy to stojí hodně peněz, z nichž dotace pokrývají zhruba…

Česká auta jsou průměrně o 4 roky starší, než je průměr EU, stárnutí zpomalují firmy

V loňském roce se podle Svazu dovozců automobilů (SDA) vyšplhalo stáří vozového parku u osobních aut v tuzemsku na 15,27 let, což je v porovnání s posledními daty z Evropské asociace výrobců vozů (ACEA) o čtyři roky více, než je evropský průměr. Stárnutí českých aut ale zpomalují firmy. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory české firmy své vozy provozují v průměru 6 let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti. U lehkých užitkových vozidel (LCV) je to dokonce 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí 6 let. „České firmy jsou konzervativní a své vozy neradi mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74% všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,“ komentuje současný trend Jiří Solucev, ředitel divize Retail společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing vozů.

Zpomalení stárnutí českých vozů souvisí s nárůstem poptávky po operativním leasingu

Přestože české vozy za posledních 10 let zestárly v průměru o dva a půl roku, meziroční nárůst průměrné délky provozu českých aut není dramatický. Meziročně se průměrné stáří českého vozového parku zvýšilo jen o 4 měsíce. Výrazný podíl na nižším nárůstu doby provozování českých aut má i rostoucí poptávka po operativním leasingu, který zajišťuje častější obnovu provozovaných vozů. „Zájem o operativní leasing významně roste. U firemních zákazníků z velkých společností se v současnosti jedná o druhý nejčastější způsob financování vozového parku hned po nákupu za hotové, jehož podíl navíc každoročně klesá. Rekordní nárůst poptávky jsme loni zaznamenali u malých firem, živnostníků a soukromých osob, kteří u nás loni podepsali každou osmou smlouvu a nárůst zájmu činil meziročně 80 %“, říká Jiří Solucev z Arvalu.

Staří vozového parku ovlivňují ojetiny z dovozu

Loni se podle SDA objevilo v nabídce ojetých vozů více než 54% aut starších 10 let a 23,5 % vozů starších než 15 let. Často se jedná o auta z dovozu s neznámou servisní historií a vysokým kilometrovým nájezdem a některá dokonce po nehodách, které lze někdy zařadit to kategorie tzv. totálních havárií. Tyto vozy by se vůbec do provozu neměly vracet. „Nákup ojetého vozu z operativního leasingu tato rizika snižuje, neboť auta v něm provozovaná jsou pravidelně servisována, po prvním majiteli a mají jasně doložitelný původ,“ dodává Solucev ze společnosti Arval.

Zdroj: Arval, foto: Pixabay