Výměna baterie v elektromobilu vyjde i na víc než polovinu ceny nového auta

Říká se, že s elektromobilem je to jako s telefonem. Zásadní náhradní díly jsou téměř stejně drahé jako celý nový výrobek, takže nemá smysl je měnit. Není výjimkou, že u telefonu, který stojí nový třeba 10 000 korun, by výměna displeje nebo baterie stále 9000 Kč. Jak by to bylo s autem?

Třeba u Audi e-tron Sportback by nová baterie přišla na 1 043 779 Kč bez práce. Nové auto přitom vyjde na 1 884 900 Kč. Lepší poměr je u plug-in hybridního Audi A6 Avant, kde by nová baterie vyšla na 316 893 Kč, celé nové auto na 1 956 900 Kč.

Ještě nevýhodnější je výměna u levnějších značek. Třeba baterie u elektrického Citroënu C4 by zákazníka vyšla na 537 253 Kč + 2 500Kč práce (nové auto od 799 900 Kč). U plug-in hybridního Citroënu C5 Aircross baterie stojí 208 702 Kč + výměna 4100 Kč (nové auto od 1 005 000 Kč).

Čtete také

„Lidový“ Volkswagen ID. 2all odhalen. Má se vejít pod 25 000 euro

Svůj doposud nejlevnější elektromobil odhalila značka Volkswagen. Volkswagen ID. 2all má mít cenovku pod 25 000 eur. Slibuje pohon předních kol,…

Baterie mají i klasické hybridy. Jsou samozřejmě mnohem menší, čemuž odpovídá i cena. Výměna baterie u Toyoty Prius vyjde na 44 165 Kč + cca 1500 Kč práce. V tomto případě jde o výměnu celé baterie. U jiných aut lze měnit jen části baterie. U plug-in hybridního Priusu výměna jednoho článku stojí 32 670 Kč. U plug-in hybridní Toyoty RAV4 pak jeden článek stojí 52 030 Kč.

Je ale nutné říct, že výměna komplet celé baterie u elektromobilu je v praxi téměř vyloučena. Kdyby totiž došlo k jejímu poškození, je vzhledem k umístění v podlaze vozu téměř jisté, že by muselo jít o havárii takového rozsahu, že by byla poškozena i karoserie auta, které by bylo víceméně na odpis. „Případně při jízdě v terénu náraz podlahou zespoda do nějaké hodně tvrdé překážky dojde k velkým škodám i u vozu se spalovacím motorem, pokud by prorazil zespodu olejovou vanu a došlo by k totálnímu zadření motoru, automatické převodovky mají nárazy ještě méně rády,“ přidává další možnost Jiří Rozkošný z českého zastoupení Audi.

Pokud by někdo vyžadoval výměnu tak zásadního prvku, jakou je u elektromobilu baterie, u tradičního spalovacího auta, tak mu to také vyjde jako holý nesmysl. Třeba u Audi SQ7 TFSI by nový motor přišel na 839 tisíc, kliková skříň na 174 tisíc a automatická převodovka pro pohon všech kol na skoro 400 tisíc korun.

Logická reakce v tuhle chvíli je – u konvenčního vozu není třeba měnit celý motor, jde to jen po částech nebo použít repasovaný agregát. U elektromobilů to ale není o moc jiné. Většina dnešních baterií je sestavována po modulech, kterých je třeba u elektrických aut koncernu Volkswagen kolem 8 až 12. Vyměnit pak je možné pouze jeden čí více modulů. Další zajímavou cestu zvažuje třeba Citroën, který plánuje nabízení repasovaných baterií ve vlastní síti servisů s garancí automobilky.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES