Nový Renault Espace, první jízda: Transformace legendy v luxusní SUV se 7 sedadly a hybridem

Renault Espace

První Renault Espace uvedl výrobce na trh už v roce 1984. Průkopník kategorie MPV se dočkal pěti generací a výrazně překročil hranici milionu prodaných kusů. Zcela nový Renault Espace je ale úplně jiné auto. Je to takový větší Austral, což je jeho výhoda a zároveň nevýhoda. Test/první jízdní dojmy.

Nový Renault Espace už není MPV, ale velké SUV s až sedmi sedadly. Pro Renault je to logický krok. Při dnešních cenách aut jsou MPV populární hlavně v Číně a v Evropě se jim moc nedaří. Zato SUV jsou stále populární. A zatímco v nižších kategoriích se Renaultu s modely jako Captur nebo Kadjar celkem daří, u těch větších už prodeje dlouhodobě nejsou takové, jaké si výrobce představuje. Proto přišel na trh nový Austral a teď přichází ještě větší SUV, které si vypůjčilo slavné jméno Espace. To je trochu riskantní sázka – jméno je to sice léty prověřené a oblíbené, ale zákazníci možná budou čekat trochu něco jiného. Ale stále dostanou rodinné auto pro dlouhé cesty.

Vzhledově je Espace takový větší Austral. Espace „zdědil“ po Australu téměř totožný vnější vzhled včetně poměrně komplikovaných předních světlometů ve tvaru písmene C, přestože třeba nové Clio od tohoto prvku už upustilo. Ti, co se o vozy Renault nijak podrobně nezajímají, si obě auta na silnici snadno spletou. Espace je samozřejmě větší – na délku má 4722 mm, v rozvoru 2738 mm (Austral 2667 mm). Kdybychom to srovnali s předchozí generací Espace, tak je ale naopak o 14 centimetrů kratší. Ale prostor pro cestující je naopak delší: 2,48 m po třetí řadu. Umožnila to nová koncernová platforma CMF-CD.

Renault Espace: 1000 centimetrů displejů

I v interiéru byste si mohli myslet, že sedíte v Australu. Palubní deska je totiž také prakticky totožná. Zploštělý volant, netradiční posuvná loketní podpěrka na středovém tunelu nebo na několika obrazovkách založená palubní deska, to je stejné jak v menším sourozenci. Řidič má před sebou 12,3palcový přístrojový štít, uprostřed palubní desky je vertikální 12palcový dotykový displej. Když k tomu připočítáte ještě 9,3palcový head-up displej, tak výrobce spočítal že celková plocha obrazovek je téměř 1000 cm2. Digitální doba si žádá téměř neustálé nabíjení, takže kromě indukční nabíječky mezi předními sedadly najdete v prvních dvou řadách po dvojici USB-C konektorů a navíc dvě 12V zásuvky (jedna pro cestující, druhá v zavazadlovém prostoru).

Renault Espace

Jméno Espace bývalo symbolem velkého rodinného vozu, a nový Espace se proto snaží tohle DNA udržet variabilitou a velikostí vnitřního prostoru. Začněme v kufru – ten nabídne 777 litrů v pětimístné verzi s druhou řadou posunutou zcela dopředu, se sklopenými opěradly pak 1 818 litrů. 7místná verze nechává za třetí řadou sedadel 159 litrů prostoru. Ovšem páté dveře se pro 185 cm vysokého člověka otevírají poměrně nízko. Zajímavostí je, že nový Espace stojí úplně stejně v 5- jako 7místné verzi. Přesněji řečeno v základu je 7místný, 5místná varianta je v ceníku jako položka příplatkové výbavy s cenou 0 Kč.

Renault Espace

Variabilita sedadel je velmi slušná. Ta ve třetí řadě jdou sklopit do podlahy. Ta ve druhé řadě jdou posouvat v rozsahu 220 mm a měnit sklon jejich opěradel až do úhlu 31 stupňů. V čem je ale pro rodiny zásadní rozdíl proti původnímu Espace, že prostřední sedadlo ve druhé řadě není plnohodnotně široké a nemá úchyty Isofix.

Jediná motorizace – hybrid

Jedinou motorizací v tuhle chvíli je plně hybridní pohonná jednotka, jejímž základem je pouze tříválcový přeplňovaný benzínový motor o objemu 1,2 litru s výkonem 130 k (96 kW) a točivým momentem 205 Nm. Doplňují ho ale dva elektromotory: hlavní jednotka (50 kW, 70 k, 205 Nm) poháněná lithium-iontovým akumulátorem pro elektrický pohon a sekundární vysokonapěťový startérgenerátor (25 k, 50 Nm) ke spuštění spalovacího motoru a řazení rychlostních stupňů. Celkový maximální výkon je 200 koní.

Výrobce zvolil v současné době asi nejlepší řešení pohonu, protože když nemůže z ekologických důvodů použít dieselový motor a zároveň chce dosáhnout co nejnižší spotřeby bez toho, aniž by řidiče nutila nabíjet buď elektromobil nebo plug-in, je full hybrid jedinou možností. Celkových 200 koní stačí pro pohon tohoto SUV dostatečně a na cestě z Prahy do Brna a zpět jsme při simulaci poklidné rodinné jízdy nepocítili nedostatek výkonu. Spotřeba by měla být 4,6-4,9 l/100 km, čehož se nám bez problému dařilo dosahovat na okresních silnicích. Na dálnicích spotřeba stoupla zhruba o dva litry, naopak při popojíždění po městě se hodně zapojoval elektromotor.

Renault Espace

Jediný problém jsme měli s převodovkou. Té chvíli trvá, než po sešlápnutí plynového pedálu podřadí, naopak při předjíždění s plným plynem na podlaze se nám opakovaně stalo, že s drobnou výkonovou dírou začala řadit v momentě, kdy se to nejméně hodí. Rovněž přesun řazení na páčku vlevo od volantu sice uvolnil prostor na středové konzole, ale vzhledem k tomu, že na stejné straně volantu už dvě páčky jsou (pro stěrače a ovládání hlasitosti infotainmentu) jsme občas místo zařazení zpátečky setřeli přední sklo…

Nejlepší vysvědčení ale naopak zaslouží podvozek. Pokud si koupíte jednu ze dvou nejvyšších výbav (jsou celkem tři) Iconic nebo Esprit Alpine, dostanete nejen víceprvkovou zadní nápravu vzadu, ale také systém natáčení zadních kol 4Control Advance. To dohromady dělá z jízdy maximálně komfortní zážitek. Auto je nejen mrštné při změnách jízdních pruhů a projíždění zatáček, ale zároveň velmi pohodlné na všech typech nerovností. I odhlučnění podvozku je na vysoké úrovni. To vše předurčuje Espace k dlouhým rodinným přesunům.

Jak jsme konstatovali na začátku – přihlásit se ke jménu Espace je ošidné, protože to jméno má tradici. A nový Espace je víc větší Austral než pokračovatel původního Espace. Kdo ale hledá větší SUV s volbou 5 nebo 7 sedadel, úsporným pohonem a komfortním podvozkem, je tady na správné adrese. Jen musí chtít zaplatit minimálně 999 000 Kč za základní verzi. Pokud chce 4Control a bohatší výbavu, pak nejméně 1 069 000 Kč. Ale je to méně, než na kolik vás vyjde třeba nová Škoda Kodiaq.

Martin Šidlák