Nedostatek čipů stále brzdí automobilovou výrobu a prodlužuje dodací hůty. Na obzoru ale může být větší problém. Čína údajně skupuje všechny zásoby kaučuku, což může způsobit problém v dodávkách pneumatik.

Čipy chybí v mnoha oborech, kde se pracuje s elektronikou. Jejich nedostatek komplikuje i výrobu spotřební elektroniky nebo počítačů a začíná finální produkty prodražovat. Špatně jsou na tom i automobilky, některé kvůli tomu musely začít omezovat výrobu. Způsobuje to obrovské ztráty a situace by se mohla zlepšit až někdy na přelomu letošního a příštího roku.

„V posledních měsících intenzivně a s úspěchem pracujeme na minimalizaci účinků celosvětového nedostatku polovodičů na výrobu. V současné době nicméně předpokládáme, že dostupnost čipů bude v následujících měsících nadále omezená,“ přiznává Martina Gillichová, mluvčí Škoda Auto. „Situaci zhoršily v únoru i sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci. Z tohoto důvodu nelze vyloučit další přizpůsobování výroby. V závislosti na nové situaci v oblasti zásobování učiní společnost Škoda Auto vše, aby udržela stávající výrobu a po obnovení dodávek dokompletovala hotové vozy.“

“Nedostatek čipů se aktuálně projevuje hlavně u modelů vyráběných v továrnách v Koreji a v USA,” řekl mluvčí českého zastoupení načky Kia Kateřina Vaňková Jouglíčková. “Na dodávky vozů do České republiky zatím neměl výraznější vliv. Je ale možné, že v budoucnu se může projevit na dodacích lhůtách modelů Sorento nebo e-Niro, Rio či Stonic. Například výroby na Slovensku, kde se vyrábí modely z rodiny Ceed nebo SUV Kia Sportage se zatím netýká.”

ČTĚTE TAKÉ:  S VW ID.3 napříč Evropou

Aby nemuseli lidé čekat na nové auto i víc než půl roku, musí trochu slevit ze svých požadavků na přesnou výbavu či barvu. „Celosvětové problémy s nedostatkem čipů se týkají všech hlavních světových automobilek, sledujeme delší dodací lhůty u většiny modelů. Řešíme to tím, že udržujeme velké zásoby skladových aut v nejprodávanějších specifikacích, abys mohl běžný motorista odjet s novým autem ihned a nemusel čekat dlouhé měsíce na výrobu auta,” říká obchodní ředitel Louda Auto Martin Feller.

Jak ale upozornila třeba agentura Bloomberg, na obzoru je další, možná ještě větší problém. Hrozí nedostatek kaučuku, hlavní suroviny pro výrobu pneumatik. Nemoc totiž zdecimovala plantáže pro produkci přírodního kaučuku ve Vietnamu a Thajsku, navíc tamní farmáři začali i bez toho redukovat produkci. Velcí výrobci pneumatik totiž údajně tak tlačili na snížení cen, že se kaučuk pomalu přestávalo vyplácet produkovat a někteří zemědělci raději přešli na výnosnější plodiny.

Po kaučuku se ale zvedla poptávka v souvislosti s pandemií covid, kdy se kaučuk používal na výrobu různých ochranných pomůcek, jako jsou třeba rukavice. Poptávka se prudce zvedla, ale navýšit produkci přírodního kaučuku není snadné, protože kaučukový strom potřebuje zhruba 7 let, aby dospěl a mohl produkovat. Kaučuk se využívá nejen v pneumatikách, ale i různých těsněních do aut a ne vždy je na to vhodný umělý kaučuk vyráběný z ropy. A ani jeho produkční kapacity nejde navýšit ze dne na den.

Na hrozící nedostatek začali okamžitě reagovat zákazníci z USA a zejména Číny, kteří skoupili veškeré volné světové zásoby kaučuku. „Situace se zhoršuje,“ uvedla pro Bloomberg Ann Marie Uetz, partnerka z advokátní kanceláře Foley a Lardner LLP v Detroitu, která zastupuje výrobce automobilových dílů. Už koncem loňského roku došly v USA v některých okamžicích části distributorů kaučuku tzv. vyrovnávací zásoby, které jsou důležité pro zachování výroby „just-in-time“ v celém výrobním řetězci.

V Česku ale zatím žádné fatální problémy nejsou. Alespoň to tvrdí výrobci pneumatik i aut. „Problémy s dodávkami pneumatik kvůli nedostatku kaučuku v současné době nepociťujeme. Zajištění kapacit pneumatik dle výrobního plánu je ovšem dlouhodobě nelehký úkol, zejména kvůli dopadům pandemie koronaviru, uzavírání závodů na výrobu pneumatik v Evropě a komplikacím v lodní dopravě,“ uvedla Martina Gillichová. „Problémy v dodávkách pneumatik nepociťujeme,“ uvedl stručně mluvčí výrobního závodu Hyundai v Nošovicích Petr Michník. Stejně odpověděla i značky Kia.

Podobně to vidí i zástupce výrobců pneumatik: „Dodávky základních materiálů zatím neovlivnily plynulost výroby v našem závodě v Otrokovicích,“ říká Regina Feiferlíková, Communication Coordinator Continental Otrokovice. „V souvislosti se zablokováním Suezského průplavu, hledáním náhradních námořních cest a nedostatkem transportních kontejnerů může docházet ke zpoždění dodávek, což má vliv na výši skladové zásoby, nikoliv však na chod výroby. Výhodou globálního koncernu je především to, že si s nejbližšími sesterskými závody můžeme vypomáhat v zásobování při výpadcích. Také používané materiály mají svou variabilitu a náhradní dodavatele a při případných nedostatcích existují povolené substituce surovin.“

Výroba aut v Česku tak zatím kvůli pneumatikám ohrožená není, ale určitý dopad na spotřebitele úplně vyloučení není, jak upozorňuje Martin Feller z Auto Louda: „Ohledně pneumatik jsme zatím žádné komplikace nezaznamenali, všechny automobilky mají své dodávky dlouhodobě nasmlouvané. Nedostatek kaučuku může spíše zdražit pneumatiky ve volném prodeji.“

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ

Foto: Pixabay