Zájem o CNG neopadá ani během pandemie, naopak. Český plynárenský svaz oznámil, že loni spotřeba zemního plynu v dopravě nadále rostla, zatímco u konvenčních paliv, tedy u benzinu a nafty, došlo k poklesu.

Podle Svazu dovozců automobilů bylo loni v České republice registrováno 1293 nových CNG vozů. Odhaduje se, že celkem na českých silnicích jezdí téměř 28 tisíc těchto vozidel, většina z nich je firemních.

Některé podniky vnímají pohon CNG jako nejvýhodnější možnost. Potvrzuje to leasingová společnost LeasePlan, která dlouhodobě patří mezi největší vlastníky CNG automobilů u nás. V současnosti v rámci své zákaznické flotily provozuje více než 6 % všech CNG vozidel registrovaných v České republice.

elektromobil, baterie, audi
ČTĚTE TAKÉ:  Budou elektromobily zlevňovat? Nákladově pro to důvody nejsou

„Typickými uživateli CNG vozů jsou rozvážkové firmy, ale využívají je i společnosti z mnoha jiných oborů, pro které jsou rozhodující ekonomická kritéria. Při vyšších kilometrových nájezdech je CNG v současnosti jednoznačně nejlevnějším způsobem automobilové dopravy. Finančně zajímavé ale začíná být už při středních nájezdech kolem 20 tisíc kilometrů za rok,“ říká Daniel Prostějovský, zástupce technického ředitele české pobočky společnosti LeasePlan.

CNG vozidla zpravidla využívají jako druhé palivo benzin. Podle analýz celkových nákladů na provoz (TCO), které LeasePlan sestavuje, začne pohon CNG přinášet úspory, už když je využíván ze 70 %.

„Určující je vývoj cen konvenčních paliv. Dnes platí, že kdo se při využívání CNG blíží  ke 100 %, může při čtyřletém leasingovém cyklu a celkovém nájezdu kolem 150 tisíc kilometrů počítat s úsporou desítek tisíc korun na jednom vozidle. V případě početnějších flotil jde tedy o významné sumy,“ konstatuje Daniel Prostějovský.

V letošním roce mají řidiči CNG vozidel nárok na 50% slevu na dálniční známku. Kromě toho mohou podnikatelé pomocí tankovacích karet nákupní aliance Axigon uplatnit nárok na slevu ve výši 2 Kč na kilogram CNG, a to přibližně na stovce plnicích stanic, což je téměř polovina tuzemské sítě. CNG je navíc zatíženo výrazně nižší spotřební daní než konvenční paliva. U nafty dosahuje spotřební daň 9,95 Kč na jeden litr a u benzinu 12,84 Kč. Oproti tomu spotřební daň na jeden metr krychlový CNG, který co do obsahu energie odpovídá jednomu litru benzinu, činí 2,80 Kč.

Pro CNG hovoří i další ekonomický faktor, a tím je vývoj na trhu ojetých vozidel. „V poslední době pozorujeme zvyšující se poptávku po kvalitně servisovaných CNG automobilech. Také to je signál, že CNG rozhodně není překonaná technologie, hospodárností provozu si naopak získává nové zákazníky. Pro některé společnosti může být tento pohon ideálním mezistupněm při očekávaném přechodu na elektromobilitu, a to především z finančních důvodů,“ dodává Daniel Prostějovský.

O potenciálu stlačeného zemního plynu v automobilové dopravě svědčí podle LeasePlanu i rozšíření nabídky CNG vozidel. Škoda Auto na konci letošního února uvedla na trh model Octavia s motorem na CNG ve variantě liftback a s manuální převodovkou, zatímco dosud byl tento vůz k mání pouze v kombíku s automatickou převodovkou. Vedle toho Škoda produkuje i CNG verze modelů Scala a Kamiq. V České republice automobily Škoda v prodejích CNG vozidel dominují, stejný typ pohonu ovšem najdete také u dalších značek. V loňském roce byl zájem například o modely Seat Leon a Seat Ibiza, ale také o MPV Volkswagen Caddy.

„Nabídka cenově dostupných modelů je pro další úspěch CNG rozhodující. Rozšíření produkce Škody Auto je v této souvislosti důležitým krokem,“ říká Daniel Prostějovský ze společnosti LeasePlan.

Zdroj: LeasePlan