S předstihem několika měsíců dorazil do Česka první exemplář třetí generace modelu Nissan Qashqai. Má přinenést revoluční systém, při kterém bude auto pohánět elektřina, kterou ale nemusíte sami ani jednou dobíjet.

Mnoho automobilek si nárokuje prvenství v tom, že právě jejich model prorazil nový směr zájmu zákazníků. Patří mezi ně i Nissan, který tvrdí, že v roce 2007 založil segment crossoverů s modelem Qashqai. To by si pravděpodobně nárokovalo víc výrobců, v každém případě ale Nissan projevil před 14 lety velkou odvahu, když uvedl na trh auto na pomezí kombíku a SUV a ještě ho vybavil názvem, který uměl málokdo vyslovit, a hrozilo, že potenciální kupci přijdou do prodejny a řeknou: „Dejte mi ten q, kv, kvaš…., nebo víte co, já přijdu jindy…“. Ovšem koncepce to byla natolik povedená, že vůz pojmenovaný po kmeni nomádských kočovníků si už v Evropě koupily víc než tři miliony zákazníků.

Právě do třetí generace tohoto modelu vkládá velké naděje nový importér značky pro Českou republiku, společnost Grand Automotive Central Europe.

Qashqai v sobě nezapře svého předchůdce i další sourozence z modelové stáje, především v rysech přední masky chladiče. Proti druhé generaci auto narostlo o 31 mm na délku (4425 mm), o 19 mm se zvětšil rozvor (2665 mm), 15 dalších mm dostaly prostor hlavy cestujících na zadních sedadlech a o 31 litrů nabobtnal zavazadlový prostor (461 litrů).

auto, suv, toyota, highlander
ČTĚTE TAKÉ:  Test Toyota Highlander 2.5 Hybrid i-AWD: Větší, než jste čekali

Výrobce klade důraz na elektroniku, takže v interiéru je 12,3palcová TFT multi-informační obrazovka přístrojové desky nebo 10,8palcový Head-Up displej s největší úhlopříčku obrazu v segmentu. Řidiči bude pomáhat nová generace asistenčního systému ProPilot, což je vylepšený adaptivní tempomat s řadou funkcí.

Hlavní technická novinka je ale pod kapotou. Qashqai už nebude nabízen s dieselovým motorem, zato se opět vrací pohon všech kol. Základem bude benzinový motor 1.3 DIG-T se dvěma hodnotami výkonu – 138 k a 156 k, a to buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo s novou převodovkou Xtronic. Příští rok ale přijde nový hybrid zvaný e-Power. S ním auto funguje v podstatě jako elektromotor, elektřinu pro něj ale není třeba dobíjet ze zásuvky, vyrábí ho spalovací motor. Díky velké nádrži tak výrobce slibuje dojezd přes 1000 kilometrů bez nutnosti dlouhého dobíjení.

„Systém e-POWER v sobě snoubí výhody elektromobility a zároveň eliminuje veškerý s ní spojený uživatelský nekomfort,“ vysvětlil nám Sales&Fleet Manager Jiří Hrabák. „O pohon se stará benzinový zážehový motor, který není spojený přímo s pohonným ústrojím, pracuje pouze v rozsahu optimálních otáček a pohání pouze generátor, který vytváří elektrický proudu pro elektromotor, který zajišťuje pohon. V celém ústrojí je také menší Li-Ion baterie, která pomáhá rekuperovat kinetickou energii a pomáhá generátoru dodávat elektrickou energii elektromotoru.“ Systém bude mít výkon 140 kW, ale udávaná spotřeba je ještě předmětem homologace.

V základní výbavě vozu v ceně 539 000 Kč je mimo jiné manuální klimatizace, zadní parkovací senzory či automatické přepínání dálkových světel. K prvním zákazníkům se se vůz měl dostat na podzim letošního roku, se systémem e-Power až příští rok.

Martin Šidlák