9 z 10 českých firem nemá elektromobil a ani ho brzy neplánuje

elektromobil, nabíjení

Pandemie změnila přístup českých firem ke služebním autům. Čtvrtina firem zastavila obměnu firemní flotily, dvě třetiny snížily počet služebních cest. O elektromobily velký zájem nemají, devět z deseti firem elektromobil nemá a ani ho neplánuje pořídit. Vyplývá to z průzkumu společnost EY, který má redakce k dispozici.

Unikátního průzkumu společnosti EY, kterého se zúčastnilo 50 manažerů firemních vozových parků, 300 zaměstnanců – uživatelů služebních vozů, 10 dealerů a 4 leasingové společnosti, které poskytují služby firemním flotilám, vyplynulo, že ekologie je v uvažování českých firem až na posledním místě.

Výběru vozidel do firemních flotil nadále dominuje cenový aspekt. Za stěžejní kritérium jej považuje více než polovina respondentů. V případě obměny vozových parků tuzemské společnosti zohledňují hlavně stáří vozu, a to v 78 % případů,“ shrnuje závěry šetření Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie, a dodává: „V případě elektromobilů zůstávají zaměstnavatelé konzervativní a s jejich brzkým zařazením do flotily spíše nepočítají. Zajímavé je, že většina zaměstnanců si naopak elektromobil jako svůj služební vůz dokáže představit.“

Po ceně (53 %) jsou nejdůležitějšími kritérii výběru firemního vozu do flotily jeho značka (43 %), praktičnost (39 %) a bezpečnost (33 %). Ekologičnost zůstává s 8 % jako hlavním kritériem pro výběr vozu na chvostu parametrů.

Cupra Born VZ
Čtete také

Cupra Born VZ: Z nuly na sto za 5,7 sekundy

První elektromobil značky Cupra dostal svoji nejsportovnější verzi. Cupra Born VZ jposkytuje nejvyšší výkon 240 kW a maximální točivý moment 545 N.m.

Devět z deseti firem v ČR stále nemá ve flotile žádný elektromobil a v dohledné době se to nejspíše výrazně nezmění. 39 % fleet manažerů nepočítá s nákupem elektromobilů. 35 % o nich sice uvažuje, avšak jen v delším časovém horizontu (déle než 5 let), naopak 26 % jejich zavádění ve svých společnostech předpokládá do pěti let. Mezi zaměstnanci se těší elektromobily coby služební vozy většímu zájmu než u zaměstnavatelů. 69 % dotazovaných zaměstnanců se domnívá, že by elektromobil mohlo komfortně využívat. Za největší překážku považují zaměstnanci dojezd elektromobilu (72 %). Pro zaměstnavatele je oproti tomu hlavní bariérou elektromobility pořizovací cena (78 %).

Na důležitosti začíná nabírat konektivita vozů. Konektivní služby má ve svém služebním voze zatím pouze 35 % dotázaných zaměstnanců. Polovina dotázaných dealerů a leasingových společností nicméně v posledních 12 měsících zaznamenala nárůst zájmu o konektivní služby ze strany fleetových zákazníků.

Alternativní mobilitní prostředky naopak stále ještě nezískaly velkou popularitu jak ze strany firem, tak zaměstnanců. Kromě služebního vozu využívá nejvíce zaměstnanců (55 %) ke služebnímu cestování veřejnou hromadnou dopravu. S velkým odstupem za ní se řadí vozy taxi včetně služeb Uber a Bolt (17 %) a vozy z autopůjčovny (14 %). Alternativnější formy mobility jako carsharing nebo bikesharing využívají pouze 4 % zaměstnanců.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES