9 z 10 českých firem nemá elektromobil a ani ho brzy neplánuje

elektromobil, nabíjení

Pandemie změnila přístup českých firem ke služebním autům. Čtvrtina firem zastavila obměnu firemní flotily, dvě třetiny snížily počet služebních cest. O elektromobily velký zájem nemají, devět z deseti firem elektromobil nemá a ani ho neplánuje pořídit. Vyplývá to z průzkumu společnost EY, který má redakce k dispozici.

Unikátního průzkumu společnosti EY, kterého se zúčastnilo 50 manažerů firemních vozových parků, 300 zaměstnanců – uživatelů služebních vozů, 10 dealerů a 4 leasingové společnosti, které poskytují služby firemním flotilám, vyplynulo, že ekologie je v uvažování českých firem až na posledním místě.

Výběru vozidel do firemních flotil nadále dominuje cenový aspekt. Za stěžejní kritérium jej považuje více než polovina respondentů. V případě obměny vozových parků tuzemské společnosti zohledňují hlavně stáří vozu, a to v 78 % případů,“ shrnuje závěry šetření Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie, a dodává: „V případě elektromobilů zůstávají zaměstnavatelé konzervativní a s jejich brzkým zařazením do flotily spíše nepočítají. Zajímavé je, že většina zaměstnanců si naopak elektromobil jako svůj služební vůz dokáže představit.“

Po ceně (53 %) jsou nejdůležitějšími kritérii výběru firemního vozu do flotily jeho značka (43 %), praktičnost (39 %) a bezpečnost (33 %). Ekologičnost zůstává s 8 % jako hlavním kritériem pro výběr vozu na chvostu parametrů.

čerpací stanice, benzín, nafta, stojan
Čtete také

Benzín nejspíš zdraží, cena nafty bude nižší

Cena benzínu zřejmě bude opět vyšší než cena nafty. Naznačují to plošné ceny paliv pro firemní zákazníky. Od loňského března…

Devět z deseti firem v ČR stále nemá ve flotile žádný elektromobil a v dohledné době se to nejspíše výrazně nezmění. 39 % fleet manažerů nepočítá s nákupem elektromobilů. 35 % o nich sice uvažuje, avšak jen v delším časovém horizontu (déle než 5 let), naopak 26 % jejich zavádění ve svých společnostech předpokládá do pěti let. Mezi zaměstnanci se těší elektromobily coby služební vozy většímu zájmu než u zaměstnavatelů. 69 % dotazovaných zaměstnanců se domnívá, že by elektromobil mohlo komfortně využívat. Za největší překážku považují zaměstnanci dojezd elektromobilu (72 %). Pro zaměstnavatele je oproti tomu hlavní bariérou elektromobility pořizovací cena (78 %).

Na důležitosti začíná nabírat konektivita vozů. Konektivní služby má ve svém služebním voze zatím pouze 35 % dotázaných zaměstnanců. Polovina dotázaných dealerů a leasingových společností nicméně v posledních 12 měsících zaznamenala nárůst zájmu o konektivní služby ze strany fleetových zákazníků.

Alternativní mobilitní prostředky naopak stále ještě nezískaly velkou popularitu jak ze strany firem, tak zaměstnanců. Kromě služebního vozu využívá nejvíce zaměstnanců (55 %) ke služebnímu cestování veřejnou hromadnou dopravu. S velkým odstupem za ní se řadí vozy taxi včetně služeb Uber a Bolt (17 %) a vozy z autopůjčovny (14 %). Alternativnější formy mobility jako carsharing nebo bikesharing využívají pouze 4 % zaměstnanců.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES