Kia EV9: Základní cena těsně pod 2 miliony, má ale unikátní řešení pro rodiče

Kia EV9, elektromobil

Kia má novou vlajkovou loď. Elektromobil Kia EV9 stojí v základu skoro dva miliony, ale nabízí pár originálních řešení.

Největší aktuální model Kia dosahuje délky 5 metrů, tedy vlastně ještě o 10 mm víc, a to s rozvorem 3100 mm. Široký je 1980 mm a vysoký 1750 mm. Na pohled je to velké hranaté auto s výraznými lemy blatníků a zajímavě tvarovanými světly vepředu i vzadu.

Při pohledu na příď EV9 zaujme nejnovější generace „digitální tygří masky“ Kia. Výrazné svislé LED světlomety na přídi charakterizují tenké projektorové zdroje, resp. projektory ve tvaru krychlí u verze GT-line. K okamžité rozpoznatelnosti EV9 zezadu napomáhá jedinečná grafika hvězdné mapy, zasazená do charakteristických LED zadních světel. K modernímu high-tech vzhledu přispívají automatické zapuštěné kliky dveří.

Palubní deska je založena na kombinaci tří digitálních displejů. Kromě přístrojového štítu a centrální obrazovky má svoji dotykovou obrazovku i klimatizace. Na přání budou k dispozici digitální vnější zpětná zrcátka. Řazení se přestěhovalo pod volant. Na středové konzole je naopak senzor pro otisk prstu, který aktivuje nastavení sedadel či zrcátek konkrétního řidiče. Co ale mnohé nepotěší – auto je připraveno na budoucí instalaci alkohol testeru. Pokud řidič nadýchá, auto nenastartuje.

Kia EV9: Skvělý nápad pro rodiče

Standardně jsou v autě tři řady sedadel, za příplatek 12-18 tisíc je k dispozici 6místný interiér, tedy po dvou sedadlech v každé řadě. Pak je možné sedadla ve druhé řadě nejen otočit o 180 stupňů, a udělat si tak „klubové“ posezení třeba při čekání na nabíječce, ale skvělý nápad je možnost otočení sedadel jen o 90 stupňů, pak se tam geniálně snadno usazují děti do dětských sedaček.

Za sedadly je základní zavazadlový prostor 308 litrů, který jde maximálně zvětšit na více 2300 litrů. K tomu je ještě k dispozici odkládací prostor pod přední kapotou o velikosti 52 nebo 90 litrů podle toho, jestli má auto pohon zadní nebo obou náprav.

Verze s pohonem samotných zadních kol je vybavena 150kW elektromotorem s nejvyšším točivým momentem 350 Nm. Maximální rychlost činí 185 km/h a z místa na 100 km/h vůz zrychlí za 9,4 sekundy. Čistě elektrický dojezd je v tomto případě až 563 km (podle WLTP).

Varianta s pohonem všech kol používá dvojici 141kW elektromotorů s nejvyšším točivým momentem 350 Nm a 350 Nm (v provedení GT-Line). Nejvyšší rychlost činí 200 km/h. Vůz v provedení GT-Line akceleruje za 5,3 sekundy. Chlubí se elektrickým dojezdem až 505 km v provedení GT-Line. Auto zvládá rychlodobíjení výkonem až 240 kW, což by mělo stačit na dobití na 240 km za 15 minut.

Obousměrné dobíjení: Do auta i naopak

Jízdní dosah až 563 kilometrů doplňuje systém ultra rychlého dobíjení, který za pouhých 15 minut dokáže prodloužit dojezd až o 249 km. EV9 je dále vybaveno systémem obousměrného dobíjení, což znamená, že uživatel může nejen dobíjet elektromobil pomocí wallboxu nebo veřejné dobíjecí stanice, ale též využívat energii uloženou v akumulátoru vozidla k napájení elektrických spotřebičů (funkce V2L) – či dokonce (v budoucnosti) celé domácnosti (V2H) nebo rozvodné sítě (V2G).

Základní cena pro Českou republiku je stanovena na 1 949 980 Kč, verze 4×4 pak 2 099 980 Kč.

Martin Šidlák