Auta zdražila za dvacet let skoro o dvě třetiny

auta penize

Proč si čím dál víc lidí kupuje ojetá auta? Důvod je jediný – cena těch nových je pro mnoho lidí příliš vysoká. Za poslední dvě desetiletí vzrostly ceny některých nejprodávanějších aut téměř o dvě třetiny a zdražování teď nabírá na rychlosti.

Analytická společnost JATO Dynamics se zaměřila na růst cen nových automobilů ve dvou nejvýznamnějších segmentech. Zjistila, že ve třídě malých vozů typu Opel Corsa či Ford Fiesta vzrostly mezi lety 2002 až 2020 ceny v průměru o 59 %. Zatímco v roce 2002 stál takový model na německém trhu jen něco málo přes 13 000 eur, v roce 2020 se cena zvýšila již na téměř 21 000 eur.

V kompaktní třídě aut pak ceny rostly dokonce o 63 %. Modely jako VW Golf, Ford Focus nebo Opel Astra činili před 18 lety průměrně 18 400 eur, v roce 2020 to bylo již téměř 30 000 eur. Na příklad VW Golf šla JATO Dynamics ještě dále do minulosti a konstatovala, že v roce 1974 stál základní model necelých 8000 marek, což přepočteno na dnešní eura činí zhruba 11 000. Dnes si zákazník za tuto cenu nepořídí ani VW Polo.

dodávky, elektrické, peugeot
Čtete také

Malé elektrické dodávky: První jízda s vozy Peugeot, Citroën a Opel

Koncern Stellantis představil v Česku své elektrické dodávky Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e Life, Peugeot e-Rifter a e-Partner. Bude dojezd 280 kilometrů uživatelům…

JATO Dynamics ale konstatuje, že za svoje peníze dostávají zákazníci mnohem vyšší hodnotu než dřív. „Bezpečnostní systémy, asistenční systémy, komfort – mnoho věcí, které jsou dnes i v malých vozech samozřejmostí, před několika lety nebyly k dispozici vůbec nebo pouze v luxusní třídě,“ říká analýza. „Především se však vozy staly mnohem odolnějšími, úspornějšími a bezpečnějšími, což je jasná přidaná hodnota. Zejména bezpečnostní standardy se masivně zvýšily ve všech segmentech. Nehody, které byly v 70. letech minulého století smrtelné, mají dnes obvykle mírný průběh.“ Auta jsou i větší. Třeba Polo z roku 2020 je širší než Golf z roku 2002 a za 18 let narostlo o 10,2 cm. Do délky se Polo za stejné období zvětšilo o celých 16,5 centimetru.

Analýza ale šla ještě víc do detailů a zjistila, že růst cen nových vozů se zrychluje. Například VW Polo zdražilo mezi lety 2002 – 2010 v Německu o 18 procent, do roku 2020 ale o dalších 35 %. U VW Golf to bylo v prvních osmi sledovaných letech o 22%, v dalších deset pak o 37 %. A tempo zdražování dále zrychluje. Z dat pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY, které byly nedávno publikovány, je vidět, že ceny nových osobních aut vzrostly ve druhém čtvrtletí v porovnání se začátkem roku o 2,3 procenta. Za rok by tak současným tempem mohly vozy zdražit téměř o deset procent.

Kromě bohatší výbavy a nových elektronických asistentů stojí ale podle JATO Dynamics za růstem cen i elektrifikace. Opět to ukazuje na příkladu VW Golf. Průměrná cena modelů se spalovacími motory totiž podle analýzy ve skutečnosti mezi lety 2002 a 2010 mírně klesla – o 3,6 %. Ve stejné době přišla na trh první elektrická varianta – za cenu téměř 35 000 eur. To bylo přibližně o 52 procent více než průměrná cena Golfu se vznětovým a zážehovým motorem. Cena bateriového e-Golfu klesla do roku 2020 o 8,6 procenta na téměř 32 000 eur. Současně byla představena také plug-in hybridní varianta s průměrnou ceníkovou cenou necelých 40 700 eur. To způsobilo další zvýšení průměrné ceny všech modelů Golf.

Zajímavé ovšem je, že rostoucí cena neodrazuje zákazníky, aby si kupovali právě ty dražší a více vybavené varianty. JATO Dynamics to přikládá rostoucí popularitě operativního leasingu i pro soukromé osoby, protože vyšší měsíční splátka se zdá lidem přijatelnější než zaplacení komplet celého zdraženého vozu najednou.

Martin Šidlák, psáno pro Idnes