Test Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI DSG: Lepší než SUV

auto, šedé, Volkswagen Golf

Drsnější Volkswagen Golf Alltrack je skvělou alternativou k SUV, ale cenovkou nejspíš dost zákazníků odradí. A infotainment je pro jiné lidi, než kteří golf kupovali doteď.

Oplastované kombíky s pohonem všech kol jsou podle mě nedoceněnou kategorií automobilů. Většina lidí si raději koupí SUV, přestože „allroad“ kombíky nabídnou stejný vnitřní prostor, ale lepší jízdní vlastnosti. Mezi nejpovedenější modely patří Volkswagen Golf Alltrack. Ten dokonale ukazuje, v čem je lepší než SUV, ale zároveň i to, proč se SUV prodává mnohonásobně víc.

Vnější vzhled

Alltrackový kombík od VW Golf na sebe i v aktuální osmé generaci bere designové detaily z SUV, tedy především oplastované nárazníky a ochranu spodní části karoserie, to vše na zvýšeném podvozku. Golfu tyhle doplňky sluší, dodávají mu eleganci i zajímavost. Ve tvaru karoserie je tak jediný podstatný rozdíl proti podobně velkým modelům SUV, které jsou ještě vyšší a řidič má tak o něco lepší přehled o dění kolem vozu. To je dnes možná ten nejpodstatnější detail, pro který si velká část lidí SUV koupí – mají pocit větší bezpečnost díky vyššímu posezu nad silnicí.

umělá inteligence, Toyota
Čtete také

Umělá inteligence bude v roku 2030 řídit 90 % aut, myslí si Toyota

Podíl aut řízených za pomoci umělé inteligence se zvýší z 3,4 procenta v roce 2021 na 90 procent v roce 2030.

Interiér

Interiér je precizní, nekvalitně provedenou práci nebo materiál v něm nenajdete. Platí ale moje výhrady z loňského testu krátké verze golfu: V době, kdy se osmá generace golfu vyvíjela, nebyla hlavním heslem automobilového světa elektromobilita, ale digitalizace. Tomu odpovídá provedení palubní desky. Místo přístrojového štítu je digitální obrazovka, vedle ní je další dotyková pro ovládání dalších palubních funkcí.

Možností pro ovládání je spousta a jde vlastně o všechny varianty, které si umíte představit. Některé funkce jsou dostupné z volantu klasickými tlačítky, další dotykovými tlačítky na palubní desce, většina přes dotykovou obrazovku. K tomu pak teplotu a hlasitost audia ovládáte potažením prstu na plošce pod centrálním displejem. Dělat z auta mobil na kolech má ale svoje velké úskalí. Mít za jízdy telefon v ruce je přestupek, ovládání funkcí přes dotykovou obrazovku je naopak povolené. Z hlediska odvádění řidičovy pozornosti jsou ovšem oba druhy činnosti minimálně vyrovnané.

Celý digitalizovaný systém infotainmentu vidím také jako problematický z toho pohledu, že Volkswagen si dlouhodobě buduje velmi silnou komunitu konzervativních zákazníků, kterým tahle digitální dotyková modernost nemusí tak úplně vyhovovat. Golf se modernizoval, ale nejsem si zkrátka jistý, jestli generace lidí, která si auta skutečně kupuje a nechce je pouze sdílet, chce právě tohle…

Co ale naopak stojí za vyzdvihnutí, je jeden detail z navigace. Ta totiž na řadě míst, typicky při sjezdu z dálnic nebo na složitých křižovatkách ukazovala nejen, v kterém pruhu se mám držet, ale i v kterém pruhu aktuálně jedu.

Vnitřní prostor

Pasažéři si nemůžou stěžovat na nedostatek místa, i v druhé řadě je místa královsky, až na masivní středový tunel. S podobně velkými SUV, i s „králem“ tuzemských prodejů Škodou Octavia je pak srovnatelný zavazadelník, který pojme 611 litrů nákladu. Octavia nabídne 640, Volkswagen Tiguan 615 litrů, což jsou v této velikosti zanedbatelné rozdíly. Ale některá SUV, jako například Ford Kuga, jsou na tom hůř, konkrétně Kuga nabízí jen 435 litrů v kufru. Zavazadlový prostor v golfu má navíc pravidelný tvar, hranu téměř rovně s podlahou a po stranách páčky na sklopení zadních sedadel. Ta jsou sklopná v poměru 60:40 a nechybí průvlak na lyže. Zadní lavice pouze není posuvná, což některá SUV nabízejí.

Motor

Ať si Greta říká, co chce, dvoulitrový turbodiesel od VW je z hlediska řidiče stále radost mít pod kapotou. Ten v testovaném Golfu Alltrack disponuje maximálním výkonem 147 kW a točivým momentem 400 newtonmetrů od 1750 otáček. Na stovku vůz zrychlí za 7,1 sekundy a podle jízdního stylu si v průměru řekne o 6-7 litrů nafty na 100 kilometrů, takže reálný dojezd se může blížit tisícikilometrové hranici. Přestože na jiných trzích jsou dostupné i odlišné varianty, v Česku jde o jedinou motorizaci pro Alltrack, navíc spojenou výhradně s pohonem všech kol 4Motion a 7stupňovou automatickou převodovkou DSG. Něco jiného by si stejně moc lidí nekoupilo, snad s výjimkou benzinového motoru.

Spojení všech technických součástí pohonu golfu funguje dokonale. Elektronicky řízená mezinápravová spojka pohonu 4×4 dokáže na nezpevněném povrchu zvládnout všechny situace stejně jako SUV. Motor je po zahřátí tichý a prostý vibrací, i okolo 130 km/h točí jen okolo 2000 otáček. Ochotně se sbírá už z nízkých otáček a dlouho mu nedochází dech. To všechno jsou věci, které byly o 2.0 TDI napsány už milionkrát, ale prostě je to pořád něco, co motoristického novináře potěší poté, co do auta usedl po sérii testů elektromobilů a nízkoobjemových turbobenzinů.  

Jízdní vlastnosti

Jestliže kufrem nebo terénními schopnostmi se Golf Alltrack srovnatelným SUV vyrovná, v jízdních vlastnostech na silnici je celkem logicky převyšuje. Volkswagen Golf Alltrack je stejně kultivovaný a snadno ovladatelný jako běžný Golf kombi. Řízení je přesné a poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu na rychlejších a klikatých silnicích, ale zároveň je dostatečně lehké, aby byly manévry v nízkých rychlostech hračkou.

Na 18palcových kolech z lehkých slitin a s příplatkovým systémem adaptivní regulace podvozku DCC je jízda s Golfem Alltrack pohodlná a klidná, problémy způsobují pouze větší nerovnosti na silnici, nikdy však natolik, aby vozem otřásly. Adaptivní odpružení umožňuje manuálně měnit tuhost odpružení. Sportovní režim vše zpřísní a zmenší náklony karoserie v zatáčkách, přičemž řízení je o něco tužší. Ve většině případů jsou vhodnější režimy Normal a Comfort. Golf Alltrack je také vybaven režimem off-road, který aktivuje kontrolu sjíždění svahů.

Cena

A tady nastává kámen úrazu. Volkswagen Golf Alltrack se prodává nejlevněji za 1 049 900 Kč. Naše vybavenější verze už vyšla na 1 222 900 Kč. Běžný golf se s tímto motorem neprodává. Ale VW Tiguan ano, a s pohonem všech kol a automatem stojí od 1 030 900 Kč. Celkem pak rozumím tomu, že velká část zákazníků se rozhodne pro tiguan, ve kterém získají v o něco kratším autě stejný kufr, ale modernější karoserii SUV s vyšší karoserií, takže „to bude bezpečnější, viď, táto“. Že golf jezdí lépe, už nebude hrát v rozhodování žádnou roli. Větší cenový odstup by oběma autům slušel víc, ale ne, že ve Volkswagenu zdražíte tiguan!!

Martin Šidlák

Technické údaje: Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI DSG

Cena od:            1 049 900 Kč

Maximální výkon:          147 kW

Maximální točivý moment:        400 Nm

Maximální rychlost:       229 km/h

Zrychlení 0-100 km/h:   7,1 s

Spotřeba (město/mimo/kombi): 6/4,2/4,8 l/100 km

Emise CO2:        147 g/km

Délka/šířka/výška:         4639/1795/1482 mm

Rozvor:               2679 mm

Objem zavazadlového prostoru:             611 l