Firmy si na nové auto půjčují dvojnásob peněz než domácnosti

operatativní leasing

Tuzemské firmy utratí v průměru za nový osobní automobil dvojnásob peněz než domácnosti. Vyplývá to z údajů České leasingové a finanční asociace (ČLFA).

Zatímco v prvních třech čtvrtletích letošního roku si podniky od členských společností asociace půjčily formou leasingu anebo úvěru na nový osobní vůz v průměru 624 295 korun, v případě domácností to bylo 314 429 korun. Průměrná profinancovaná částka se meziročně zvýšila ve firemní sféře o 7,2 % a v kategorii domácností o 1 %.

Celkem členové ČLFA profinancovali během tří letošních čtvrtletí 39 381 nových osobních automobilů, z toho tři čtvrtiny tvoří firemní vozidla. Počet profinancovaných aut vzrostl za rok o 6,4 %. Objem leasingů a úvěrů určených na financování nových osobních vozidel se meziročně zvýšil o 15,2 % na 21,86 miliardy korun.

Toyota Mirai, vodík, tankování
Čtete také

8 mýtů o vodíkové Toyotě Mirai a vodíku vůbec

Elektromobil není jediná cesta k bezemisní dopravě. Toyota vidí budoucnost i ve vodíku. Ale s vodíkem je spojena i řada pochybností a nejasností. Sestavila proto…

„V letošním roce pozorujeme rozdíl ve vývoji financování nových osobních automobilů mezi privátní a podnikatelskou sférou. U firem se objem financování zvýšil meziročně o pětinu, ale u domácností jsme vykázali pokles o téměř 7 %. V nejisté době a navíc v situaci, kdy nové modely automobilů neustále zdražují, jsou rodiny opatrnější při vedení svých rozpočtů. Část z nich pak přesouvá zájem k ojetým vozům. Tomuto trendu napomáhá i horší dostupnost nových vozidel způsobená nedostatkem čipů a dalších komponent,“ říká Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA.

Asociace zároveň sleduje oblibu jednotlivých finančních produktů při pořizování automobilů. Spotřebitelé nadále preferují standardní nástroje, zejména spotřebitelský úvěr. Téměř každý sedmý už ale volí alternativní přístup v podobě operativního leasingu, v letošních prvních třech čtvrtletích na něj v kategorii domácností připadlo 15,2 % nově uzavřených smluv. Ve firemní sféře je podíl operativního leasingu dlouhodobě výrazně vyšší, tentokrát činil 42,5 %. Na rozdíl od privátních zákazníků podniky upřednostňují nejvyšší formu operativního leasingu, tak zvaný full-service leasing, který poskytuje komplexní péči o vozidlo.

Zdroj: ČFLA