Jízdní dojmy Suzuki S-Cross: Těžký soupeř pro Duster

auto, suv, suzuki, sníh

Dacia Duster dostala velmi důstojného soupeře v kategorii vynikající poměr cena/výkon. První jízdní dojmy na českých silnicích, polních i lesních cestách potvrdily, že nové Suzuki S-Cross je poctivě vyrobeným autem, které klade praktičnost na první místo.

Malou čtyřkolku SX4 si ještě mnozí pamatují jako hodně populární auto nejen v Česku. Premiéru mělo v roce 2006 a tehdy se jen těžko hledal konkurent, který by při kompaktních vnějších rozměrech uměl nabídnout pohon všech kol. V roce 2013 přišla náhrada v podobě nového a většího modelu Suzuki S-Cross. Ten po faceliftu v roce 2016 přišel o atmosférické motory, které byly nahrazeny přeplňovanými. Nyní přišla další inovace, která stojí někde na pomezí faceliftu a nové generace, jakkoli ji výrobce prezentuje spíš jako druhou možnost. Ale to je nepodstatný marketingový detail.

auto, suv, suzuki, sníh

Drsnější jako SUV

Auto dostalo novou masku chladiče a opticky se mu tím zvýšilo těžiště. Cílem designérů bylo dodat vozu „drsnější“ vzhled vozů SUV. Co naopak zůstalo, je prostorný interiér pro pět pasažérů a zavazadlový prostor 420-430 litrů podle zvoleného sklonu opěradel zadních sedadel.

Palubní desce dominují tvrdé plasty a trochu staromódní velká tlačítka. To v zásadě není na závadu, pokud jako konkurenta bereme Dacii Duster. Srovnání s interiéry třeba nových škodovek a volkswagenů palubní deska S-Crossu nesnese, ale u nich naopak přílišnou digitalizaci spíš kritizujeme. Jakkoli si první auto z novinářské prezentace odvezla 26letá zpěvačka Anna Slováčková, cílová klientela bude spíše dřívějšího data narození, a ta jednoduchost v ovládání spíš ocení. Ano, jsem starší než dcera Felixe Slováčka, takže vím, o čem mluvím.

Čtete také

VW otočil: elektromobil není jediná cesta, budoucnost má i e-palivo

Bývalý šéf Volkswagenu Herbert Diess vsadil vše na elektromobilitu. Jeho nástupce Oliver Blume ale nyní toto dogma oslabuje. Většina osobních…

Neznamená to ale, že by palubní deska neposloužila i lidem, kteří nedají bez chytrého telefonu ani ránu. Úplně nový multimediální systém s 9palcovou obrazovkou obsahuje nejnovější digitální technologie včetně Apple CarPlay, Android Auto, hlasového ovládání a hands-free telefonování přes Bluetooth. Displej také umí zobrazit obraz ze zadní parkovací kamery, 360° kamery nebo parkovacích senzorů.

auto, suv, suzuki, sníh

Jeden motor na výběr

Další novinkou pak je benzinový motor 1.4 BoosterJet s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem doplněný o 48V mild-hybridní systém. Jde o jediný motor v nabídce, jiná alternativa v tuto chvíli není. Volit je možno jen mezi pohonem pouze přední nápravy nebo všech kol.

Maximální výkon je slušných 95 kW, pocitově je síla motoru ještě vyšší. Rychlejší reakci na plynový pedál dodává agregátu právě mild-hybridní systém. Hodnoty zrychlení z nuly na stovku 9,5 s pro 2WD a 10,2 s pro čtyřkolku pak svědčí o tom, že celková dynamika motoru je sice solidní, ale průměrná. Pro rozjezd je ovšem pomoc hybridu šikovná. Pomáhá také snižovat spotřebu, která by se měla pohybovat od 5,3-5,6 u manuální předokolky až po 6,3-6,6 l/100 km u čtyřkolky s automatem.

Krátké, asi 20minutové svezení, ovšem po všech možných typech cest od asfaltu před polní až po lesní cestu, naznačilo, že S-Cross zůstal velmi příjemným autem na řízení i svezení. Přiměřeně komfortní a díky světlé výšce 175 mm i nadprůměrně dobře připravené na většinu nástrah, se kterými se běžný řidič setká.

Nadstavbu, která není mezi SUV této velikosti v dnešní době už zdaleka obvyklá, je pohon všech kol AllGrip. Ten má čtyři snadno volitelné jízdní režimy (Auto, Sport, Snow a Lock). Elektronicky ovládaný pohon všech kol upravuje množství točivého momentu přenášeného na zadní kola a spolupracuje s ESP, řídicí jednotkou motoru, posilovačem řízení a dalšími systémy.

auto, suv, suzuki, sníh

Kolik to stojí?

O japonských autech se (velmi často oprávněně) tvrdí, že jsou dražší než jejich evropští konkurenti, což se snaží vyrovnat bohatší výbavou. To ale není úplně tak případ Suzuki S-Cross. Jeho cena začíná 508 900 Kč, což je třeba proti zmíněné Dacii Duster velmi vysoko. Ten totiž startuje na 294 900 Kč. Ovšem s motorem o výkonu 67 kW a nesrovnatelnou výbavou. Když vezmeme nejlevnější čtyřkolku Suzuki, dostaneme se na částku 577 900 Kč. Duster motoricky srovnatelnou variantu nemá, protože stejně výkonný benzinový motor nenabízí se čtyřkolkou. Tu může mít se slabším dieselem za 481 900 Kč. Ovšem S-Cross v této ceně nabídne 17palcová kola, kompletní balík asistenčních systémů nebo automatickou dvouzónovou klimatizaci.

Velmi důležité je si říct, koho vlastně považujeme za konkurenty Suzuki S-Cross. Pokud by to byly modely jako Škoda Karoq nebo některé z podobně dlouhých SUV od Volkswagenu, tak třeba ve výše zmíněné digitalizaci interiéru nebo nabídce motorů za nimi Suzuki zaostává. Zároveň je ale třeba říct, také to, že podobně vybavená verze, která stojí u Suzuki necelých 580 tisíc, by u Škody Karoq přišla na víc než 800 tisíc korun. Pokud ale S-Cross útočí na klientelu dnešní Dacie Duster, tak má velkou šanci na úspěch. Protože skupina zákazníků, kteří ocení spíš praktický kufr, pohon všech kol spíš než ovládání navigace hlasem nebo head-up displej, je dnes většinou automobilek opomíjená.

Martin Šidlák; foto: Suzuki