Autoservisy zdražily o 9 procent, nejvíc hodinové sazby

servis auta

Autoservisy letos zdražily v průměru o 9 %. Kromě vyšší ceny náhradních dílů se do zdražení promítl také růst cen energií. Ceny dílů i prací rostou letos zhruba dvakrát rychleji než v předchozím roce. Jedná se o kvalifikovaný odhad společnosti Cebia na základě dat z trhu.

Follow @FlotilaMagazin

„Ceny náhradních dílů rostou každoročně v souvislosti s novými modely uváděnými na trh a jejich lepší a modernější výbavou. Letos však zdražují mnohem více než v předchozích letech. Kromě ceny dílů rostou také hodinové sazby za práci, do kterých se mimo jiné promítá i růst cen energií,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu, historie a originality vozidel, jejich zabezpečením a v neposlední řadě také určováním jejich aktuální tržní ceny.

pojištění elektromobilů
Čtete také

Ojeté elektromobily zdražují víc než spalováky, jsou ale výjimky

Cenový rozdíl mezi elektroauty a spalovacími verzemi se v poslední době zvětšuje. Platí to i pro ojeté elektromobily. U ojetin jsou ale statistická data…

Právě hodinové sazby rostou letos vůbec nejvíce, meziročně o 10–15 %. Lakovací materiál zdražil v průměru o 9 % a ceny dílů o 7 %. S vyššími cenami lze tradičně počítat ve velkých městech a zejména v Praze. S rostoucí inflací lze navíc očekávat, že dojde ještě k dalšímu zdražení. Většina autoservisů je přitom zcela vytížená a nemá o zakázky nouzi.

Z hlediska budoucích nákladů na údržbu a opravu vozidla je důležité vědět, zda vozidlo nemá stočený tachometr. Ten nejen že vůz prodraží v průměru o 20 % hned při koupi, ale zhruba stejnou částku si vozidlo vyžádá v následujících letech na údržbu spojenou s vyšším kilometrovým nájezdem. Dalším problémem mohou být i poškození a havárie a kvalita následné opravy.

„Pokud je oprava provedena kvalitně, nemusí havárie představovat žádné větší riziko z hlediska dodatečných nákladů. Problémem ale je, že o většině poškozeních a haváriích se kupující nedozví. Přes 99 % ojetých aut nabízených na velkých inzertních portálech se prodává jako nehavarované. Část z nich je nelegálně předělaná, což může mít vliv nejen na další investice do vozu, ale i na bezpečnost provozu,“ varuje Pajer.

Pozor by si lidé podle něj měli dávat i na ojeté vozy dovezené ze zahraničí. Každé páté má totiž zfalšovaný původ a je jen otázkou, co vše takové auto ještě skrývá. Rovněž každé páté dovezené auto je po velké havárii a často se lze setkat i se stočenými tachometry.

Zdroj: Cebia