Češi odmítají elektromobily, i když 82% z nich s nimi nemá zkušenost

auta, leasing, zdražování aut

Víc než třetina Čechů (35 %), kteří si plánují koupit nové auto, sáhne po benzinovém, 15% po dieselovém, 13 % po hybridním a 4 % po voze na CNG nebo LPG. Téměř třetina (31 %) se dosud nerozhodla. O elektromobilu uvažují jen 2 % zákazníků, ale zároveň 82 % přiznalo, že s tímto typem auta nemají žádnou osobní zkušenost.

Vyplývá to z exkluzivního průzkumu „Automotive Survey 2021“, který již po šesté zpracovala poradenská společnost EY. Probíhal letos v listopadu a zúčastnilo se ho 568 lidí. Stejný průzkum zároveň proběhl i v Maďarsku, Rusku a v Turecku. Jde převážně o privátní zákazníky, přestože nejde vyloučit, že někteří oslovení si koupí auto jako podnikatelé na IČO. Mezi jednotlivými zeměmi panují často velké rozdíly. O koupi nového auta například uvažuje 50 % Čechů a 68 % Turků, ale naopak pouze 37 % Maďarů či celých 80 % Rusů.

Osmdesát procent Čechů plánuje nákup aut do půl milionu a pouze 3% nad milion korun. Ačkoli benzín preferuje stále největší procento dotázaných (35 %), je to výrazně méně než před rokem (50%). Naopak vyrostl zájem o nějakou formu hybridního (z 6 na 13 %) a plynového pohonu (z 2 na 4 %). Preference dieselu klesla z 17 na 15 %. Nejvíc se ale změnil podíl nerozhodnutých – z 22 na 31 %. Významný rozdíl je v tom mezi muži a ženami. Až 37 % žen není rozhodnuto (proti 25 % mužů), zatímco muži naopak preferují hybridní motory (v poměru 19 ku 6 %).

Nákup ojetého vozu není jednoduchá věc a člověk se často setká s podvodníky. I z toho důvodu dali odborníci ze společnosti carVertical dohromady několik tipů, jak mohou kupci časté podvody lépe odhalit.
Čtete také

10 nejčastějších podvodů při prodeji ojetého vozu

Nákup ojetého vozu není jednoduchá věc a člověk se často setká s podvodníky. I z toho důvodu dali odborníci ze společnosti carVertical dohromady několik…

Pouze 2 % ale uvažují o elektromobilu, což je stejně jako před rokem. Méně je to jen u Rusů (1%), naopak zájem má 7 % Turků a 9 % Maďarů. Průzkum ale zároveň odhalil, že respondenti mluví o něčem, s čím nemají zkušenost. Nikdy totiž nezažili řízení takového vozu jako řidič ani spolujezdec celých 82 % dotázaných.

„Možné výhody elektromobility Češi spatřují především v potenciálním snížení provozních nákladů. Ty ocenila více než polovina řidičů zvažujících si koupit elektromobil. Jejich rozhodování ale ve značné míře ovlivňují i plánované regulace, a to především na úrovni větších měst. Pro tyto řidiče je důležitým momentem i snižování emisní a hlukové zátěže,“ dodává k tomu Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor, a nabízí i opačný pohled. „Hlavním limitujícím faktorem jsou naopak stále vysoké pořizovací ceny těchto typů automobilů – trnem v oku je to 67 % řidičů.“

Z dalších zjištění nepřekvapí, že téměř polovina řidičů využívá služeb nezávislých autoservisů. Vůle svěřit své vozidlo do péče autorizovaných prodejců navíc výrazně klesá se stářím automobilu. Zatímco u automobilu starého tři až čtyři roky by autorizovaný autoservis navštívilo téměř 70 % respondentů, u vozidel starších osmi let jejich počet razantně klesá na pouhých 35 %. Pro využívání služeb autorizovaných prodejců jsou důležité hlavně materiální výhody – především poměr cena / výkon, výhodný věrnostní program a případně spektrum doplňkových služeb

Průzkum EY odhalil i několik dalších zajímavých skutečností. Například pro 78% respondentů, kteří uvažují o koupi auta s elektrickým pohonem, je velmi důležitá úroveň digitalizace vozu. Celkově je to důležité pro 45 % dotázaných. Ze služeb připojení automobilu k internetu nebo do cloudu se pro Čechy jeví jako nejzajímavější možnost dostávat aktuální informace o dopravní situaci. Ty považuje za přínosné 67 % z odpovídajících. Nezanedbatelná je ale i ochota využívat dalších funkcionalit – mezi ty nejpopulárnější řadí monitoring zabezpečení a vzdáleného vyhledávání vozu, online úhradu plateb za parkování, notifikace o nutnosti servisu, či placení pojištění na základě dat o počtu najetých kilometrů.

Z šetření mezi tuzemskými řidiči dále vyplývá, že pokud by se dodací lhůta nového vozu pohybovala v intervalu mezi 9 až 12 měsíci, až čtvrtina by nahradila svou preferovanou značku jinou. Pouhých 12 % by bylo ochotných odložit koupi auta o více než rok, 9-12 měsíců je ochotno si počkat na vůz preferované značky jen 18% respondentů, u auta s rozpočtem nad 1,25 mil. je to ale už 100%. Přes internet je ochotno si koupit auto jen 16 % Čechů.

Martin Šidlák, ilustrační foto: Leaseplan