Čína ruší dotace na elektromobily, může to otřást celým trhem

auto, elektromobil, čína

Čína je největším světovým odbytištěm elektromobilů. Prodá se zde 50 procent všech elektrických aut na celém světě. V absolutních číslech je to kolem pěti milionů. Čínská vláda nyní překvapivě rozhodla, že za rok úplně skončí dotace na jejich nákup. 

Čína byla vzhledem ke své velikosti zemí zaslíbenou pro velkou část automobilových značek z Evropy, USA i jiných asijských zemí. Na trhu o ročním objemu 25 až 28 milionů nových aut nechtěl nikdo chybět. Číňané si oblíbili i elektromobily a země se stala největším trhem i pro tento druh vozů. Letos by jich zde mělo prodat zhruba pět milionů. Peking si před časem stanovil cíl, aby se podíl aut kategorie NEV (New Energy Vehicles, kam kromě elektromobilů patří i hybridy a vozy na vodík) na celkovém prodeji aut do roku 2025 vyšplhal na 20 procent. Institut China EV100 podle listu China Daily předpověděl, že tento podíl do roku 2025 přesáhne dokonce 30 procent.

Jenže i zde, podobně jako v jiných zemích s vysokým podílem elektromobilů, byla poptávka podpořena státními dotacemi. A ty nyní trochu překvapivě končí. Pro letošní rok se snižují o 30 procent a od 1.1. 2023 budou zrušeny úplně. Čínské úřady oznámily, že díky silnému odbytu v tomto odvětví již není státní podpora potřeba.

Konkrétní výše dotací se často mění a její výše závisí nejen na ceně vozidla, ale například i dojezdu. Naposledy se vztahovala na vozy s cenou pod 300 tisíc jüanů a dojezdem naopak více než 250 kilometrů. Na elektromobily se vztahovala dotace zhruba 16 200 – 22 500 jüanů (2 500–3 500 USD), na plug-in hybridy s dojezdem minimálně 50 km na elektřinu pak 8500 jüanů.

Co bude zrušení dotací přesně znamenat a jak zareagují zákazníci, to je otázka doslova za miliardy jüanů. Konkrétně pro automobilky. Některé zaplesají. Například taková Tesla sice v Číně často prodává své modely levněji než na jiných trzích, přesto se ale kvůli ceně nedostávala do podmínek pro udělení dotace. Pro ni to tak bude znamenat srovnání podmínek na trhu. Jiné světové automobilky, například Volkswagen nebo General Motors v posledních letech intenzivně pracovaly na zvyšování výroby elektromobilů v Číně, jak konstatovala agentura Reuters. A mělo jít spíše o levnější vozy, které by se do dotačního programu vešly. Teď budou ještě obtížněji konkurovat levným čínským elektromobilům. A kolik zákazníků si místo elektromobilu pořídí benzinové vozidlo? Do výroby jakých aut teď v Číně investovat? To určitě s hodně těžkou hlavou řeší vedení většiny automobilek.  

Zrušení dotací vždy obecně vede k poklesu prodejů daného výrobku. Vyzkoušeli si to už i v samotné Číně, kde se před dvěma lety pokusili dotace pro některé vozy z kategorie NEV omezit, a vzápětí to vedlo k propadu prodejů. I jinak velmi dotačně štědrá země, jakou je Norsko, intenzivně řeší, jak s podporou dál naložit. Nová menšinová středolevá vláda totiž odhadla, že popularita elektromobilů vytváří v ročních příjmech země díru ve výši 19,2 miliardy norských korun (2,32 miliardy dolarů). Vláda proto vážně diskutuje o zrušení části pobídek.

Podobnou otázku si položil i německý magazín Focus. Ten koncem prosince napsal, že elektromobilita stojí německé daňové poplatníky ročně miliardy na podporách, a co se stane, kdyby skončily? U našich západních sousedů počítá vláda s tím, že do konce roku 2030 bude zaregistrováno 15 milionů elektromobilů. Nová vláda nyní prodloužila platnost dotací na tento typ aut o další rok, do konce roku 2022. Studie Deutsche Bank ukázala, že dotace, úlevy a různé pobídky výrobcům mohou vyjít až na 20 000 eur na jedno auto z daňových příjmů. Podle údajů jdou peníze především bohatým kupcům automobilů. Při nákupu elektromobilu do 40 000 eur dostane nyní přímo zákazník dotaci až do výše 9000 eur. Focus vidí mezi dotacemi a prodejními čísly přímou souvislost a zpochybňuje odhodlání Němců kupovat dostatek elektroaut i po skončení dotací, aby byl dosažen cíl 15 milionů registrací.

Čtěte také: Rekonstrukce a sdílení aut. Co čeká firmu při přechodu k elektromobilům?

Společnost JATO Dynamics se podívala, jak moc ovlivňují dotace registrace elektromobilů na trzích ve Francii a v Itálii. Ve Francii získali kupující vozů ekologický bonus ve výši 7 000 eur při pořizovací ceně do 45 000 eur. V červenci 2021 pak byl bonus snížen o 1 000 eur. Spolu se snížením dotace poklesl i prodej vozů BEV.  Jedním rázem klesl z 12 000 vozidel v červnu na přibližně 4 000 v červenci.

V Itálii dostávali kupující elektrických vozů až 6 000 eur při nákupu BEV s čistou cenou nižší než 50 000 eur. K dispozici byla také další dotace ve výši 2 000 eur z k tomu účelu zřízeného fondu. Když se ba konci třetího čtvrtletí vyčerpal, zjistili analytici v Itálii srovnatelné propady registrací, jako ve Francii.

Opel Grandland, SUV, bílé auto
Čtete také

Test Opel Grandland 1.5 CDTi: Král dlouhých cest

Test Opel Grandland. Klasický čtyřválcový turbodiesel s nízkou spotřebou, solidní vnitřní prostor, atraktivní vzhled a přijatelná cena. To jsou ve zkratce plusy…

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ