Zdražování aut se nejvíc týká SUV, Škoda už je jako Mercedes

auta, leasing, zdražování aut

Kvůli drahým pohonným hmotám a energiím zdražuje téměř vše. Zdražování aut je ale jevem delším než pár týdnů. Nezdražují ale všechna stejně. Podobně velký Mercedes tak dnes můžete koupit za skoro stejnou cenu jako Škodovku.

Citelné zdražování aut začalo už v loňském roce. Například nedávno zveřejněný cenový index společnosti EY, který od roku 2018 pravidelně sleduje a analyzuje trh s osobními automobily, ukázal, že  nová auta v Česku zdražila za půlroku v průměru o 4,6 %. Z hlediska pohonů nastal největší, 8,3% nárůst u vozidel s pohonem LPG. Následují benzínové (6,3 %) a naftové (4,5 %) motory. Nejméně zdražovaly elektromobily (0,5 %).

V rámci srovnávání cen osobních automobilů mezi červencem 2021 a únorem 2022 má největší vliv na růst cen zdražení základních výbav, v průměru o 36 963 Kč (7,4 %). Nicméně i vozidla v nejlepších výbavách zdražila, konkrétně o 3,1 % (o 25 157 Kč). Mezi tyto cenově navýšené modely patří většina portfolia od Škoda Auto. Nejednalo se ale o jedinou značku, která zdražovala nejvybavenější modely. Zdražovala drtivá většina automobilek jako například Ford se svými modely Focus či Fiesta, přičemž ani u vozů Toyota nebo Peugeot tomu nebylo jinak.

„Důvod zdražování aut se ovšem netýká jen čipů, Ukrajiny nebo dalších krizových scénářů, jak se obecně tvrdí. Svůj díl v tom mají i směrnice EU, které se snaží přimět výrobce vozidel, aby jejich auta byla čím dál více bezpečnější, ekologičtější, a tím pádem i dražší. A to klidně už kategorie vozidel A. Prémiových vozů se snahy o promítnutí bezpečnostních prvků až tolik netýkají, protože jimi už disponují. Dotýkají se jich spíše krizové vlivy nebo ekologické nároky. Na menší vozy však tyto bezpečnostní požadavky vliv mají a nárůst cen je tak markantní,“ podotýká Pavel Doležel, Business and Product Development Director z ALD Automotive.

Kdo zdražil nejvíc?

Dává mu za pravdu cenový index EY, podle kterého největší procentuální změny z hlediska kategorií zaznamenaly malé vozy. Jejich průměrné ceny nejnižších výbav vzrostly o 13,5 %. Další kategorií, za kterou si zákazníci v průměru za základní výbavu připlatí o 47 632 Kč (7,1 %), je SUV. Nejvýraznějšího zdražení se dočkal Nissan Qashqai, a sice o 104 000 Kč z důvodu uvedení nového modelu na trh.

Druhým nejvíce zdraženým modelem byl Volkswagen Tiguan, jehož cena vzrostla o 101 000 Kč. Střední třída v základních výbavách zdražila v průměrů o 6,6 %, což představuje navýšení cen o 49 386 Kč. Podobně na tom byla nižší střední třída s průměrným růstem ve výši 5,7 % (25 740 Kč). Naopak jeden z nejmenších růstů cen základních výbav byl zaznamenán u vyšší střední třídy, a to ve výši 1,2 %.

Čtěte také: Chybí nejen nová auta, z trhu začínají mizet už i zánovní ojetiny

„Automobilový trh za poslední dva roky potýká s mnoha faktory, které přímo či nepřímo ovlivňují vývoj koncových cen nových vozů. A to napříč celým segmentem, od malých modelů přes velká SUV až po prémiové vozy,“ říká Kateřina Vaňková Jouglíčková z českého zastoupení značky Kia. „Právě komodity jako jsou například železo, hliník, měď, křemík, pryž, apod. jsou na rekordních hodnotách. Mnohé z nich meziročně podražili téměř o 30 procent.“

Zdražování aut se přitom zrovna značky Kia týká méně než ostatní. Z její cenové analýzy vyplývá, že třeba v období od března 2021 do března 2022 se v segmentu B zvýšily ceny v průměru o 9 procent, Kia Rio zdražila o 4,5 %. V případě segmentu B-SUV došlo k navýšení o 10,0 % (+7,5 % Kia Stonic). Modely spadající do C segmentu se v průměru zvedly o 8,5 % (+5,0 % Kia  Ceed) a nejpopulárnější C-SUV segment se pohnul o celých 24 % (+19,0 % Kia Sportage).

Ve zmíněném segmentu C-SUV, kam na českém trhu spadá podle statistiky SDA skoro 80 modelů, tak výsledkem různého zdražování můžou být zajímavé paradoxy. Jak si všiml server Autosalon.tv, Škoda Kodiaq je v základní výbavě jen o 28 tisíc levnější než Mercedes GLB. Lidé či firmy, které kupují vozy na operativní leasing můžou dokonce prémiovou německou značku pořídit za určitých okolností levněji.

Škoda jako Mercedes

„Může se stát, že na určitý model, motorizaci, či nájezd vyjde měsíční splátka levněji u Mercedesu GLB než u Škody Kodiaq. Jde však o výjimku a porovnávání dvou nesrovnatelných kategorií. Dlouhodobě ale nepozorujeme trend v tom, že by prémiové značky vycházely lépe než zmíněná Škoda. Zůstatkové hodnoty šly nahoru u všech modelů, u prémiových značek je navíc výrazně vyšší sazba za pojištění kvůli vyšším cenám náhradních dílů, práce a podobně. Nelze tedy v tomto ohledu generalizovat,“ říká obchodní ředitelka společnosti Arval Martina Blatnická. „Obecně lze říci, že zdražují všechny značky. Některé tak již učinily, jiné se na zdražení chystají. Inflace se podepisuje i na operativním leasingu a bohužel se kvůli ní zvyšují úrokové sazby,“ dodává Blatnická.

„Velký vliv na měsíční splátku operativního leasingu má i zůstatková cena,“ přidává Pavel Doležel z ALD Automotive. „Ta samozřejmě roste trendově, podobně jako rostou ceny nových vozidel (samozřejmě i ojetých). Nikoli o stejná procenta, ale rostoucím trendem. Tento jev mírní růst vstupní ceny. Nejvíce je to markantní u častěji pronajímaných vozidel, tedy menších, než u vozů prémiových. Protože prémiové vozidlo se na konci smlouvy o operativním leasingu prodává s větší volatilitou než širokoprofilové značky.“

Růst pořizovacích cen vozidel v posledním půl roce, s ohledem na nedostatek čipů i aktuální situaci na Ukrajině vidí i společnost Business Lease. Do výše splátek se podle ní může pomítat i zvyšující se cena peněz odvozovaná od rostoucí sazby PRIBOR v posledních měsících.

„Co dále spatřujeme jako výrazný současný trend mezi společnostmi provozující vozové parky, není ani tak orientace na pořizování vozidel dle ceny nebo TCO, jako hlavně dle dodacích termínů nových vozidel,“ říká Michal Kovařík, obchodní ředitel Business Lease. „Společnosti začínají uvažovat více o značkách a modelech s kratší dodací dobou. I za cenu změny dlouhodobě preferované značky nebo modelu. Dále se oproti zvyklostem začínají firmy více zabývat i možností objednat a provozovat již vyrobené, skladové vozy s vyhovující výbavou co do bezpečnosti a komfortu na úkor konfigurování vozidla a následné čekání mnoho měsíců (až rok) na jeho dodání.“

Martin Šidlák, psáno pro IDNES, ilustrační foto: Leaseplan