V souvislosti s elektromobily se řeší především jejich dojezd. Společnost JATO Dynamics ale porovnávala dojezd s pořizovací cenou vozu. Kdo je v tomto srovnání vítězem? Dacia, Mercedes nebo Renault? A jak si vede Tesla?

Při cenách dvou eur a více za litr paliva v Německu nebo přes 45 korun v Česku si stále více lidí klade otázku: Neměl by být můj příští nový vůz elektromobil? Nabídka elektrických aut se ve všech cenových segmentech neustále rozšiřuje a svůj model mají jak masové, tak prémiové značky. Společnost JATO Dynamics si položila zajímavou otázku, jestli jsou levnější modely lepší, pokud jde o jejich dojezd, protože jsou obecně menší a lehčí? Spočítala proto dojezd elektromobilů v poměru k pořizovací ceně.

Dojezd elektromobilů nabízených na německém trhu podle WLTP se pohybuje v rozmezí 129 až 507 km u mainstreamových modelů a 293 až 661 km v prémiovém segmentu (údaje z dubna 2022). Znamená však delší dojezd automaticky vyšší výdaje za vůz? Nejlevnějším způsobem, jak v současné době jezdit elektromobilem, je Dacia Spring. Podle německých ceníků stojí od 21 515 eur a její dojezd je 230 km. Podobně jsou na tom dva modely od Smartu (Forfour/Fortwo) za 22 600, resp. 23 570 eur a e.Go Life, který byl vyvinut na univerzitě RWTH v Cáchách – ten stojí 25 230 eur. Co však můžete za tyto ceny očekávat?

Malé elektromobily nejsou automaticky levné

Dvoudveřový Life přesto zvládne trojnásobek průměrné vzdálenosti, kterou Němeci denně ujedou, tedy 40 km. Stejně daleko se dostanou i modely Smarts se 129, resp. 132 km. Dacia ujede až 230 km. Znamená to, že rumunský model nestojí ani 94 eur/km. Smarty stojí 175 a 179 eur/km a e.GO stojí 191 eur/km. Dokonce i Renault Twingo, firemní bratr Dacie, který je rovněž k dispozici za něco málo přes 25 000 eur, má dojezd 199 km. To znamená, že malý francouzský vůz stojí 135 eur/km. Renault Zoe s dojezdem 388 km však ukazuje, že je možné jezdit i subkompaktním vozem mnohem levněji. Tento dlouhodobě nejoblíbenější elektromobil v Německu vyjde jen na 91 eur/km.

Může být někdo ještě levnější? JATO Dynamics konstatuje, že vítěz je o dalších jedenáct eur na kilometr levnější než Zoe. Jde o VW ID.3, kde se za kilometr dojezdu platí pouze 80 eur. Elektrický bestseller ve třídě Golfu zvládne na jedno nabití baterií 419 až 549 km v závislosti na variantě, v průměru 507 km. Průměrná cena je přitom necelých 40 700 eur. Největší konkurent modelu ID.3 je Ioniq 5 od Hyundai. Ten stojí kolem 35 000 eur a jeho průměrná cena přepočtená na dojezd tak činí 86 eur/km.

Čtěte také: Je elektromobil autem budoucnosti? Tak ať se prosadí bez dotací, tvrdí Focus

Nejhorší poměr mezi náklady a dojezdovou vzdáleností

V Česku by se ale vítězem stala Cupra Born, která je aktuálně na rozdíl od Německa levnější než Volkswagen ID.3. Cupra ale díky tomuto zatím jedinému elektrickému modelu v Německu zvítězila v hodnocení značek. Cupra Born tam totiž stojí 40 040 eur a zvládne 464 km, což znamená 86 eur/km. Naproti tomu Volkswagen dosahuje se svými modely ID.3, ID.4, ID.5 a Up průměrné hodnoty 93 eur/km.

A kdo je na opačném konci žebříčku? Nejdražším objemovým modelem je v současnosti Opel Zafira s cenou 251 eur/km, před Toyotou Proace Verso s 247 eur/km a Citroenem Spacetourer s 230 eur/km. Jedná se však o tři minivany vhodné pro rodiny, tj. velká a těžká vozidla s velkým vnitřním prostorem.

A co prémiová vozidla? Musíme počítat s cenou 100 eur/km, nebo existuje i něco levnějšího? Nejdražším modelem na německém trhu je Porsche Taycan za 134 350 eur s dojezdem 451 km. To znamená 298 eur/km. Jeho koncernový bratr, Audi E-Tron GT, je o něco levnější a vyjde na 256 eur/km. Na třetím místě následuje Mercedes EQV s poměrem 239 eur/km. Mercedes EQV však hraje jinou ligu; je spíše konkurentem výše zmíněných vozů Opel Zafira, Toyota Proace Verso a Citroen Spacetourer. Stojí jen 70 000 eur, ale kupující se musí spokojit s nižším dojezdem (v průměru 293 km).

Mercedes je vítězem dojezdu

Vlajková elektrická loď od Mercedesu EQS stojí v průměru 123 000 eur, ale má nejdelší dojezd ze všech BEV, které se v současnosti v Německu prodávají. Na jedno nabití baterie ujede celých 661 kilometrů – a ve vrcholné verzi dokonce neuvěřitelných 766 kilometrů. V přepočtu JATO Dynamics tak stojí EQS 186 eur/km. Polestar ukazuje, že i vůz z prémiového segmentu může být cenově dostupnější. Polestar 2 stojí necelých 49 000 eur a ujede téměř 500 km (474-542 km). To znamená cenu 97 eur/km. To z elegantního Švéda dělá nejlevnější luxusní e-auto a staví ho na roveň Volkswagenu ID.5 nebo U5 od čínského výrobce Aiways.

A jak si vede Tesla? Tolik opěvovaná značka z USA, v současnosti nejhodnotnější automobilka světa, má se svými čtyřmi modely průměrný koeficient 149 eur/km. Základní Model 3 stojí necelých 58 000 eur a nabízí průměrný dojezd 547 km. To dává Modelu 3 cenu na kilometr 105 eur, což je v prémiovém segmentu stále ještě výhodná koupě.

Martin Šidlák, Zdroj: JATO Dynamics