BMW XM: Osmiválec a elektromotor slibují výkon 650 koní

BMW XM, auto, maskované

BMW dokončuje jízdní testy prvního vysokovýkonného vozu s hybridním pohonem. Kombinace osmiválce a elektromotoru slibuje výkon 480 kW/650 k, M specifické technologie podvozku připravují půdu pro mimořádně dynamické jízdní zážitky.

Po čistě elektrických Performance modelech BMW i4 M50 (kombinovaná spotřeba elektřiny: 22,5–18,0 kWh/100 km podle WLTP, emise CO2: 0 g/km) a BMW iX M60 (kombinovaná spotřeba elektřiny: 24,5–21,9 kWh/100 km podle WLTP, emise CO2: 0 g/km) představuje BMW XM s prvním M hybridním pohonem další pokrok elektromobility v segmentu vysokovýkonných vozů.

Jeho nově vyvinutý zážehový motor V8 ve spojení s elektromotorem generuje celkový výkon 480 kW/650 k a kombinovaný točivý moment činí 800 Nm. Suverénní výkonové parametry jsou na vozovku za všech okolností efektivně přenášeny prostřednictvím prvního specifického hybridního pohonu všech kol M xDrive.

Odpočítávání do světové premiéry BMW XM doprovázejí aktivity k 50. výročí založení divize BMW M GmbH. Sériová výroba bude zahájena v prosinci 2022 v americkém závodě BMW Group ve Spartanburgu. „S debutem BMW XM na konci našeho jubilejního roku se díváme do budoucnosti, kde bude BMW M i nadále bořit konvence a posouvat hranice,“ říká Franciscus van Meel, předseda představenstva BMW M GmbH. „Elektrifikace nám dává nové možnosti, jak fascinujícím způsobem demonstrovat onen nezaměnitelný M pocit z jízdy a přenést jej na silnice. Bez ohledu na technologii pohonu budou mít naše výkonné a vysokovýkonné modely i v budoucnu nezaměnitelný a jedinečný M charakter.“

Vývojoví a testovací inženýři sestavili pro testovací jízdy na veřejných komunikacích mimořádně náročný a rozmanitý profil tras. Inteligentně řízená souhra nového osmiválcového motoru a mimořádně výkonného elektromotoru tak mohla být podrobně testována a vylepšována v nejrůznějších jízdních podmínkách: od středně rychlých sprintů na dálnici přes klikaté okresní silnice až po městský provoz se zastavováním a popojížděním. Strmé horské průsmyky a úzké serpentiny nabízejí ideální terén pro demonstraci potenciálu jízdní dynamiky systému pohonu všech kol M xDrive, včetně elektronicky řízené spojky měnící svornost zadního diferenciálu.

S elektrickým dojezdem přibližně 80 kilometrů podle metodiky WLTP lze s novým BMW XM jezdit nejen v obydlených oblastech, ale i na delší vzdálenosti v prakticky tichém jízdním režimu a bez lokálních emisí. Spontánní reakce elektromotoru na každé sešlápnutí plynového pedálu jsou jasně zřetelné. V elektrickém režimu zajišťuje okamžitý přísun výkonu dynamickou akceleraci, například při rozjezdu na semaforech nebo při výjezdu z města.

Čtěte také: Jízdní dojmy BMW 2 Active Tourer: Zaslouží si přezdívku krtek?

O tom, že nové BMW XM bylo navrženo jako ryzí automobil BMW M, svědčí i jeho téměř dokonalé rozložení hmotnosti v poměru 50:50 a technologie podvozku. Nové BMW XM je standardně vybaveno Adaptivním M podvozkem Professional. Jeho specialitou jsou specifické pružiny, elektronicky řízené tlumiče a – poprvé v automobilu BMW M – také elektromechanické adaptivní stabilizátory se 48voltovou technologií.

Díky volitelné funkci Active Roll Comfort omezují pohyby karoserie způsobené nekvalitním povrchem na jedné straně vozu, zároveň aktivně upravují výšku karoserie na příslušné straně vozidla. Součástí standardní výbavy tohoto M modelu BMW je poprvé také integrované aktivní řízení zlepšující agilitu a dynamiku v zatáčkách, stejně jako jízdní stabilitu při změně jízdního pruhu.

S pro tento model specifickým M brzdovým systémem, nejnovější generací integrovaného brzdového systému i volitelnými M koly z lehké slitiny o průměru až 23 palců nabízí nové BMW XM ovladatelnost, kterou lze přesně kontrolovat i ve velmi dynamických jízdních situacích. BMW XM vyniká také mimořádným komfortem pro každodenní jízdu i jízdu na dlouhé vzdálenosti. Optimálního kompromisu mezi vysokým výkonem a jízdním komfortem bylo dosaženo v intenzivním testovacím programu probíhajícím rovněž v každodenních podmínkách.

Zdroj: BMW