První jízda Citroën C5 X: Návrat ke kořenům

auto, modré, Citroen, C5X

Konkurovat Passatu nebo Superbu se pokoušelo už mnoho modelů, většina si na tomto úkolu ale vylámala zuby. Dalším vyzývatelem je Citroën C5 X, elegantní crossover, kterým se automobilka vrací ke svým kořenům.

Velké silniční vozy, které se vyznačovaly především jedinečným komfortem – to dřív byla doména francouzské značky Citroën. Pak se ale na dlouhá léta stala spíš synonymem pro rodinné prostorné vozy, což ztělesňoval model Berlingo a několik automobilů s přídomkem Picasso. Ale elektrifikace učinila téhle úspěšné novodobé tradici přítrž a Citroën musí hledat své nové místo na trhu. Kromě SUV C5 Aircross, které se letos dočká faceliftu, to zkusí i úplně novým modelem ve střední až vyšší střední třídě – C5 X.

Jde o nový globální model, který se k překvapení mnohých vyrábí i pro Evropu v Číně. Jeho design je ale vysloveně evropský a je jednou z věcí, kterou chce Citroën zaujmout. Vzhled kombinuje sedan a kombík, nejblíže mu jsou modely jako Volkswagen Arteon Shooting Brake nebo Kia ProCeed. Ze světa SUV si zase novinka bere kola s velkým průměrem, masivní podběhy a větší světlou výšku 194 mm.

Cílovou skupinou mají být rodiny s dětmi a firemní manažeři, kteří ocení velký vnitřní prostor a komfort. Při délce 4805 mm a rozvoru 2785 mm nabídne auto velkorysé místo na zadních sedadlech hlavně v prostoru kolen a zavazadlový prostor 545 litrů, který u plug-in hybridní verze klesá na 485 litrů. Potěší jeho jednoduché tvary a nízko položená nakládací hrana.

Pokud by pasažéři náhodou zapomněli, že sedí v Citroënu, připomene jim to množství drobných detailů v podobě stylizovaného dvojitého šípu. Ty jsou třeba provedeny jako 3D prvky na panelu přístrojové desky, přetištěné na ozdobné liště v barvě dřeva, v souvislém pásu prošití v horní části opěradel sedadel a ve dveřních panelech, gravírované na hlavních ovládacích prvcích nebo na dně odkládacích přihrádek.

Ovládání veškerých informačních systémů je na dvou digitálních obrazovkách, jejichž vzhled lze individuálně přizpůsobit podobně jako obrazovku chytrého mobilního telefonu. Kromě centrálního 12palcového dotykového displeje má řidič před sebou 7palcový digitální přístrojový panel doplněný head up displejem. Nechybí ale klasický panel klimatizace.

Zájemce o diesel bude mít smůlu, v nabídce jsou zatím jen dva benzinové motory a jeden plug-in hybrid. Do budoucna se nabídka ještě rozšíří o mild-hybrid a ryze elektrickou verzi. Nejslabší tříválec 1.2 o výkonu 96 kW je v nabídce nejspíš jen proto, aby se v materiálech dala uvádět „cena od…“, většina zákazníků sáhne po čtyřválcovém agregátu 1.6 o výkonu 133 kW. Krátce jsme se sním svezli a poskytuje už přece jen důstojnou dynamiku na vůz vyšší střední třídy. Pár kilometrů jsme usedli i za volant plug-in hybridu, který je se 165 kW nejvýkonnější variantou. Ta by měla umožnit elektrický dojezd až 55 kilometrů.

Peugeot Rifter M1
Čtete také

Všechna nová auta M1 a N1 musí být vybavena systémem zapisování události EDR

Systém EDR (z anglického Event Data Recorder, volně přeloženo jako zapisovače údajů o události) je zařízení, které slouží k uložení vybraných informací o vozidle v případě, že nastane předem definovaná událost.

Reálnou spotřebu a chování obou vyzkoušených motorizací si po opravdu krátké jízdě netroufáme blíže hodnotit, co ale zhodnotit můžeme, je jízdní komfort, na kterém si výrobce velmi zakládá. Všechny motorizace sice mají vzadu jen torzní příčku místo víceprvkové nápravy, ale standardem jsou tlumiče s dvojitými hydraulickými dorazy, u plug-in hybridní verze navíc doplněné o aktivní regulaci odpružení. Senzory snímají stav vozovky a počítač podle toho určuje tuhost nastavení odpružení pro každé kolo zvlášť, což omezuje náklony v zatáčkách, ale především zajišťuje perfektní komfort na všech výmolech, retardérech a dalších nerovnostech na silnicích. Slogan o jízdě na létajícím koberci tak není daleko od pravdy.

Prosadit se proti zavedené konkurenci to ale Citroën C5 X nebude mít snadné. Základní cenovka tříválce má sice na sobě napsáno 795 000 Kč v akci, čtyřválec už ale startuje ve vyšší výbavě na hodnotě 935 000 Kč, plug-in hybrid na 1 095 000 Kč. Ve srovnání s Volkswagenem Arteon Shooting Brake je cena slušná, protože ten nekoupíte pod 1 086 900 Kč. Ovšem zmíněná Kia ProCeed je sice o 20 centimetrů kratší, ale nabídne zavazadlový prostor 594 litrů a základní cenu 659 980 Kč. Citroën ale hodně sází na financování prostřednictvím operativního leasingu, kdy třeba verze 1.2 Feel na 48 měsíců/80 000 km vyjde na 10 550 Kč bez DPH měsíčně.

Martin Šidlák