Czech New Energies Rallye 2022 – Snový víkend

Na startu desátého ročníku českokrumlovské soutěže určené vozům s alternativním pohonem se sešlo pestré pole elektromobilů nabité řadou zahraničních jezdců. Naše posádka zaznamenala životní výsledek.

Průkopnická soutěž v rallye pravidelnosti vozů s alternativními druhy pohonu oslavila kulaté jubileum. Akce, jejíž historie se začala psát v roce 2012, kdy se stala součástí doprovodného programu čtyřicátého ročníku Rallye Český Krumlov, je dnes už stálicí v kalendáři světového poháru elektromobilů pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace.

Na 41 posádek, z toho deset zahraničních, na trati čekalo během tří dní šestnáct zkoušek pravidelnosti a 600 kilometrů. Vůbec premiérově závod odstartoval od Jaderné elektrárny Temelín. „Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility velmi aktivní. Po celé zemi provozuje téměř čtyři stovky dobíjecích stanic. U většiny z nich garantuje certifikovanou bezemisní elektřinu. I proto jsme rádi, že můžeme hostit start této prestižní motoristické události právě u naší elektrárny, která jako bezemisní zdroj přispívá k roční úspoře přibližně dvanácti miliónů tun CO2,“ uvedl Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín, který celý závod také odstartoval.

Modernější infrastruktura

Ekologická vozidla nicméně nezávodí na čas, ale na přesnost. „Jede se tzv. rallye pravidelnosti. Na úseku se hodnotí dodržování průměrné rychlosti. Na trati je téměř tisíc měřicích bodů. Penalizovány jsou odchylky i jedné desetiny sekundy,“ říká ředitel závodu Pavel Kacerovský. „Na úrovni FIA do konečného pořadí promluví ještě spotřeba, která má dokonce poloviční váhu,“ dodává ředitel závodu. Novinkou oproti předchozím ročníkům je i to, že se krumlovská soutěž jela zároveň jako první soutěž nového českého šampionátu konaného pod hlavičkou Autoklubu ČR – PHOENIX CONTACT Česká trophy v ecoRally. Technologický partner Phoenix Contact navíc na místě a v parc fermé nachystal modernější nabíjecí infrastrukturu s rychlejším nabíjením. „Pro nás jako lídra v oblasti elektromobility je přirozené se zapojit do podpory krumlovské soutěže, kterou vnímáme jako vlajkovou loď ecoRally v České republice. Wallboxy použité pro nabíjení obsahují komponenty Phoenix Contact, což je záruka kvality. Věříme, že přispějeme k dalšímu rozšíření nově vznikajícího odvětví automobilové soutěže,“ doplňuje jednatel firmy Martin Lahoda.

Všechny posádky přitom musí respektovat pravidla silničního provozu. Jedním z účastníků byl i herec Jan Dolanský, který má se závodem zkušenosti už z loňského roku. I letos se vydá na trasu se svým bratrem. „Loni jsme tu byli poprvé a celou soutěž si strašně užili. Pořadatel vybírá nádherné trasy a prostředí, člověk si hezky zařídí a zasoutěží. Navíc letošní start v tak úžasném prostředí, jakým Jaderná elektrárna Temelín je, a mít možnost zde i dobíjet, to je opravdu zážitek. Pro mne je to i skvělá příležitost, jak do detailu poznat fungování elektromobilu,“ uvedl populární český herec. Startovní pole doplnila i influencerka a bývalá miss Nikol Švantnerová za volantem Fordu Mustang Mach-E: „S automobilovými soutěžemi zatím mnoho zkušeností nemám, takže Czech New Energies Rallye je pro mě nová výzva, na kterou se velmi těším. Jako dlouholetá ambasadorka Fordu mám zkušenosti především s modelem Kuga, a to jak v plug-in hybridní, tak ve full hybridní verzi, kterou pužívám nyní. S Mustangem Mach-E jsme se již stačili v loňském roce krátce seznámit a já doufám, že si k sobě zase rychle najdeme cestu a zajedeme nějaký hezký výsledek! “

Úspěch pro Hyundai

My jsme do soutěže znovu vyrazili s naším soutěžním vozem Hyundai Kona Electric z dlouhodobého testu, se kterým jsme před časem absolvovali i cestu do Valencie. Náročný závod s řadou navigačních nástrah, ale poprvé i s několika nočními zkouškami jsme zakončili s neuvěřitelnou spotřebou 10,9 kWh/100 km, kdy jsme po plném nabití znovu sahali na teoretický dojezd až 600 km. I to nám v hodnocení světového poháru FIA ecoRally Cup a v porovnání se zahraničními posádkami ze Španělska, Francie, Itálie, Slovinska či Bulharska pomohlo v součtu s vítězstvím v sekci regularity k celkovému prvnímu místu. To jsme v hodnocení českého poháru obsadili i v samostatně hodnocené spotřebě, či na obou úrovních mezi značkami.

Společně s druhým místem z Valencie tento výsledek znamená, že před dalším závodem v Portugalsku se posouváme do čela šampionátu a na stejné místo posunujeme v hodnocení značek i automobilku Hyundai.

Michal Žďárský

Foto: Martin Sznapka, Petr skřivánek, autor

fotogalerie