Šéf Renaultu: Euro 7 nic nepřináší, ale zdražuje auta o 1000 eur

auto, Renault, Megane, elektromobil

Šéf Renautu Luca de Meo se důrazně ohradil proti zavedení emisní normy Euro 7, která podle něj zdražuje automobily a nepřináší nic dobrého. Podle něj EU ztratila zdravý rozum.


„Často vidím nedostatek zdravého rozumu, místo toho často vidím dogmatismus a extremismus. To nás ale nepřibližuje k rozumným a realistickým řešením,“ citoval de Mea německý magazín Focus. Podle šéfa Renaultu nejsou náklady na zavedení nové přísnější emisní normy přiměřené. Pokud by se současná norma Euro 6d zachovala až do roku 2030, klesly by emise vozového parku Renaultu o 63 % na vozidlo. Po plánovaném zavedení normy Euro 7 by tento podíl činil 66,7 %. To by znemožnilo cenově dostupnou základní mobilitu.

Luca de Meo je dalším z šéfů automobilek, který veřejně pochybuje o nastolené cestě směrem k plné elektromobilitě. Až donedávna byl spalovací motor nejen mezi aktivisty a úředníky z Bruselu, ale i mnohými představiteli automobilek považován za přežitek z minulého století, který poškozuje klima a který je třeba co nejrychleji vyhodit do šrotu. Sám Renault chce od roku 2030 prodávat v Evropě pouze plně elektrická vozidla.

Cupra Garage Znojmo
Čtete také

Není garáž jako garage. Cupra Garage ve Znojmě kombinuje realitu s virtuálnem

Značka Cupra slavnostně otevřela další exkluzivní showroom Cupra Garage v České republice. Vlastní ji prodejce Libor Suchý ve Znojmě.

Podle Focusu EU podporuje tento trend tím, že elektromobily považuje za produkty s nulovými emisemi CO2 a zcela ignoruje emise vznikající při výrobě elektřiny. To platí i v případě, že se používá vysoký podíl elektřiny z uhlí, a nikoli pouze „zelená“ elektřina z větrných elektráren, solárních článků nebo jaderných elektráren. Odborníci dlouhodobě považují tuto extrapolaci emobility za kardinální chybu, protože snížení emisí vypočtené emobilitou je ve skutečnosti výrazně nižší, než se slibuje.

Zatímco například Volkswagen Group bezvýhradně podporuje čistě elektrickou mobilitu, ředitelé BMW nebo Stellantisu vidí rizika čistě elektrické fixace. BMW například odmítá upřesnit, kdy přestane vyrábět spalovací motory. Nyní šéf Renaultu varovně zvedá prst s tím, že malé a kompaktní vozy představují jádro modelové řady, a nepřímo naznačuje, že k tomu, aby se v těchto segmentech vydělávalo i v příštích několika letech, je zapotřebí benzinových a naftových motorů. Základní elektrické modely nebudou podle něj dostupné pro každého, přinejmenším do konce desetiletí. Proto si de Meo nechal otevřenou kličku od plánu elektrifikace i u rumunské nízkonákladové značky Dacia, když už loni dal najevo, že rumunská značka bude elektrifikována „v poslední možné chvíli“.

Martin Šidlák