Auta blokující nabíjecí stanice často nic neporušují

nabíjecí místo, elektromobil

Jedním z nejrozšířenějších řidičských nešvarů, které sice neohrožují životy, ale svědčí hlavně o aroganci a bezohlednosti dotyčného, je když blokuje vyhrazené místo. Pro různá místa ale platí různá pravidla a může se stát, že auto, které stojí u nabíjecí stanice a nenabíjí, vlastně nic oficiálně neporušuje.

Na invalidech nebo místech pro nástup požární techniky apod. si dovolí stát málokdo. Může za to být pokuta 5 až 10 000 Kč a automaticky 2 body. Stejný postih ale platí i pro toho, kdo neoprávněně použije parkovací průkaz pro osoby se zdravotním postižením.

Ale dnes existuje i řada dalších míst vyhrazených třeba rodinám s dětmi, ženám, starším řidičům nebo elektromobilům. A to řada řidičů ignoruje. Platí zde totiž jiná pravidla než u stání pro invalidy. Jak upozorňuje dopravní expert Roman Budský, u podobných stání se vyskytuje jeden specifický problém. Nepostačuje totiž pouze daný symbol namalovaný ve stání na vozovce, vždy musí být současně umístěna i svislá dopravní značka. Symbol na vozovce je pouze doplňující. Takže pokud na takovém místě pro elektromobily bez dopravní značky stojí třeba automobil i se spalovacím motorem, nic neporušuje.

„Pakliže se jedná o stání na vyhrazeném parkovišti označeném svislou dopravní značkou IP 12 „Vyhrazené parkoviště“ s dodatkovou tabulkou, pro koho je parkoviště vyhrazeno, jedná se o nerespektování dopravního značení, které nemá svou samostatnou skutkovou podstatu jako u osob se zdravotním postižením,“ vysvětlila IDNES vrchní komisařka Policie ČR Hana Rubášová. „Zde hrozí uložení pokuty policistou v příkazním řízení do výše 2000 Kč nebo ve správním řazení do 2500 Kč a za toto jednání nejsou body.“

Spor trochu panuje v otázce, zda má městská či státní policie právo v takové věci rozhodovat, když jde v případě třeba obchodních domů o soukromý pozemek. Podle Romana Budského ale i tyto plochy spadají většinou do kategorie „účelová komunikace“, takže i zde platí pravidla silničního provozu jako třeba přednost zprava. „O odstranění vozidla, které neoprávněně stojí na vyhrazeném parkovišti rozhodne policista nebo strážník obecní policie. Odstranění je na náklady provozovatele odtahovaného vozidla,“ dodává Hana Rubášová.

ojetý elektromobil, mototechna, AAA Auto
Čtete také

Ojetý elektromobil je v průměru 4letý a stojí 625 000 korun

V současné době se na českém trhu s použitými elektromobily (s nájezdem nad 500 km) nabízí zhruba 1 650 automobilů. Každý měsíc jich přibývá přibližně 500. Ojetý elektromobil stojí v průměru 625 000 Kč

Ale co v případě, že na takovém místě sice stojí elektromobil, který nenabíjí. Na internetu lze najít i dřívější vyjádření policie, že pokud je na svislé dopravní značce „Vyhrazené parkoviště“ doplňkový symbol č. 211 „Elektromobil“, není zde stání elektromobilu bez dobíjení přestupkem. Aby o něj šlo, musela by na takovém místě být umístěna dodatková tabulka určená pro nabíjecí stanice elektromobilů.

Aktuální informace policie to ale popírá. „Dopravní značka IJ7 „Čerpací stanice“ označuje nejbližší čerpací stanici pohonných hmot, popřípadě směr nebo vzdálenost k ní. V případě čerpací stanice alternativních paliv nebo dobíjecí stanice elektromobilů lze na značce uvést příslušný určený symbol. Tato dopravní značka ale neurčuje vyhrazené stání, je pouze informativního charakteru,“ řekla IDNES Hana Rubášová.

Nebo-li stání se spalovacím autem na místě vyhrazeném pro elektromobily je přestupkem, jen když je symbol na silnici doplněn i příslušnou dopravní značkou. Naopak stání elektromobilu, který nenabíjí, na vyhrazeném místě přestupkem nikdy není. V každém případě jde ale o bezohlednost k ostatním řidičům.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES