Novinka: elektromotor pro delší dojezd a bez vzácných kovů

elektromobil, elektromotor, vitesco

Společnost Vitesco Technologies představila na mezinárodním sympoziu o elektromobilitě (EVS) v Oslu tzv. externě buzený synchronní elektromotor EESM, k jehož výrobě nejsou zapotřebí vzácné kovy a který je speciálně konstruován pro větší dojezd a rychlejší jízdu po dálnicích.

Dnešním standardem při elektrifikaci vozidel jsou trvale buzené elektrické motory PSM. Důvodem je vysoká účinnost těchto elektromotorů v městském provozu nebo při cestách na střední vzdálenosti. V rotoru motorů typu PSM se používají permanentní magnety na bázi vzácných kovů. Podmínky, za nichž jsou elektrické pohony používány, se však postupně mění. Dojezd bateriových elektromobilů se stále prodlužuje a na skutečně dlouhých cestách, ktetré zahrnují rychlou jízdu po dálnici, se stále výrazněji prosazují externě buzené synchronní stroje. Zejména při vysokých rychlostech se elektromotor EESM ukazuje jako účinnější než PSM.

auto, Škoda, Enyaq RS iV
Čtete také

Škoda Enyaq RS iV: 220 kW a 500 kilometrů

Škoda přidává do své nabídky další elektrickou variantu. Škoda Enyaq RS iV disponuje dvěma elektromotory s celkovým systémovým výkonem 220 kW…

V těchto strojích se v rotoru namísto magnetů používají cívky. Kromě účinnosti při vysokých rychlostech se u těchto motorů stává výhodou i fakt, že není nutné brát ohled na ceny permanentních magnetů, jež se v současné době vyšplhaly na desetileté maximum. Uhlíková stopa tohoto pohonného systému se navíc snižuje o část, připadající na těžbu vzácných kovů, což může znamenat pozitivní dopad na udržitelnost výrobku během jeho životního cyklu.

Společnost Vitesco Technologies proto připravuje rozšíření portfolia, čímž zpřístupní technologii EESM pro svůj již úspěšný pohon náprav včetně výkonové elektroniky. Společnost získala s touto technologií dlouholeté zkušenosti, proto má v oblasti jejího vývoje a průmyslového nasazení určitý náskok.

Zdroj: Vitesco Technologies