Hyundai IONIQ 5 N a dvě studie: Ostré verze elektromobilů se blíží

auto, elektromobil, Hyundai RN22e

Hyundai IONIQ 5 N: Ostrá verze elektromobilu bude příští rok. Sportovní divize N automobilky Hyundai bude pokračovat i v podobě elektromobilů. Značka ukázala koncepty RN22e a N Vision 74. Zároveň potvrdila sériově vyráběný model IONIQ 5 N, který na trh uvede v roce 2023.

Značka Hyundai ve svých výzkumných konceptech testuje technologie, aby je mohla využívat ve svých budoucích sériově vyráběných modelech. Prvním velkým krokem tímto směrem bude první elektrický model N značky Hyundai, IONIQ 5 N. Ten vstoupí na globální trh v roce 2023. Podrobnější informace o prvním elektromobilu N budou zveřejněny později.

RN22e, první pohled na připravovaný elektromobil N

RN22e nabízí výkony pro jízdu na závodním okruhu díky použití vylepšené platformy E-GMP a aerodynamického designu modelu IONIQ 6. RN22e prezentuje jako první pojízdná laboratoř značky Hyundai N, využívající platformu E-GMP, nové vize a směry vývoje elektrifikované značky N. Současně poukazuje na možnost budoucí výroby vysokovýkonného modelu s výhradně elektrickým pohonem.

Prototyp RN22e je testován s cílem maximalizovat tři pilíře výkonů značky N v čele s koncepcí vozu jako „lovce zatáček“. N již od uvedení značky na trh systematicky rozvíjí jízdní vlastnosti svých vozů v zatáčkách. Pro většinu modelů N poskytuje systémy e-LSD a Corner Carving Differential pro optimalizaci trakce při ostrém sportovním nasazení. RN22e navzdory vyšší hmotnosti umocňuje zážitky z precizního průjezdu zatáčkou díky systému cíleného rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola prostřednictvím dvou spojek.

Na úspoře hmotnosti se podílejí díly vyráběné aditivní metodou, které navíc zvyšují tuhost příslušných konstrukčních celků. Prototyp RN22e vybavený pohonem všech kol optimalizuje rozdělování točivého momentu v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Řidič si tak může zvolit poměr přenosu hnací síly mezi přední a zadní kola.

autobus, vodík
Čtete také

Most testuje vodíkový autobus. Z výfuku jde jen pára

Město Most testuje v plném provozu vodíkový autobus značky CaetanoBus. Na konstrukci se podílela Toyota. Během tří dnů má najet 600…

RN22e přebírá aerodynamický design modelu IONIQ 6 a přidává k němu další aerodynamické funkce pro nové elektromobily. Značka Hyundai N obohatila celkové tvarové řešení o řadu detailů inspirovaných motorsportem s cílem maximalizovat sportovní výkony. Designéři značky Hyundai N vytvořili nízkou světlou výškou a zvýrazněnou ramenní oblastí design, vyvolávající dojem stability a robustnosti. Základní design modelu IONIQ 6 doplňuje sportovně pojatá spodní část nárazníku, která vyzařuje až neočekávaný šarm. Díky těmto funkčním estetickým prvkům se podařilo vylepšit chlazení a aerodynamiku prototypu RN22e.

Představení konceptu N Vision 74

Koncept N Vision 74, inspirovaný historií značky Hyundai, je pojízdnou laboratoří s technikou vysokovýkonného hybridního automobilu vybaveného vodíkovým palivovým článkem. Hyundai tímto vozem umocňuje své vedoucí postavení v oblasti trvale udržitelných technologií poskytujících vysoké výkony. Koncepční vůz N Vision 74 vychází z trvale udržitelné vize značky N oznámené v roce 2015 a vášně pro vysoké výkony již od roku 1974.

Z hlediska designu je N Vision 74 vzpomínkou na koncepční vůz Hyundai Pony Coupe z roku 1974. Ten byl navržen legendárním automobilovým designérem Giorgettem Giugiarem. Na základě tohoto koncepčního vozu byly následně vyrobeny prototypy prvního sériově vyráběného sportovního vozu Hyundai. Přestože se nakonec výroby nedočkal, předurčil tento odvážný plán charakter celé společnosti.

Studie N Vision 74 zdědila po koncepčním voze Pony Coupe z roku 1974 čistě tvarované plochy a jedinečné střešní sloupky B. Historie designu značky Hyundai zde proniká do éry elektrifikace s vysokými výkony a dává prototypu N Vision 74 nezaměnitelnou podobu. Futuristickou auru vozu navíc poskytuje osvětlení s parametrickými pixely.

N Vision 74 přenáší a pozvedává odvážný charakter koncepčního vozu Pony Coupe do budoucího designu značky Hyundai. Současně reinterpretuje interiér jako místo pro zábavu, aniž by došlo ke ztrátě stylistické čistoty, jímž se vyznačovala studie Pony Coupe. Přístrojová deska prototypu N Vision 74 je zaměřena na řidiče a kombinuje historické prvky s moderním designem. Například digitální panel sdružených přístrojů a analogová tlačítka.

Vůz s délkou 4952 mm, šířkou 1995 mm a výškou 1331 mm je první vysokovýkonnou laboratoří na kolech využívající systém vodíkových článků. Pro značku N to není první případ využití technologie palivových článků. Prototyp N Vision 74 je inspirován také konceptem Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo. Ten byl odhalen v roce 2015 jako vize budoucnosti vysokých výkonů na základě vodíku u příležitosti představení značky N.

Zdroj: Hyundai