Test Opel Astra 1,6 Turbo PHEV. V roce 1991 sjel z linky poslední trabant. O kus dál v Německu naopak začala výroba modelu Opel Astra. Přežije tenhle model i v nové elektrické době nebo ho čeká osud německého bakelitového soudruha?

Trabant a Astra byly tehdy, před třiceti lety svým způsobem symboly staré a nové doby. Jedna epocha končila, druhá začínala. V automobilovém světě dnes stojíme možná také na prahu nové doby – elektrické. Opel má sice ve znaku blesk, tak by měl mít k elektřině blízko. Ale jde o kouzlo nechtěného, nemá s elektřinou jako takovou nic společného. Blesk ve znaku je totiž poctou nákladnímu vozu Blitz (blesk), který po válce pomohl Opelu postavit se na nohy. Symbol proto odkazoval i na Z, poslední písmeno v názvu vozu. Nyní tu máme Test modelu Opel Astra 1,6 Turbo PHEV.

Šestá generace Opelu Astra se pokusila rozkročit mezi dvě výše zmíněné epochy. Nevzdává se nejen benzínového, ale dokonce ani dieselového motoru. Příští rok naopak nabídne i ryze elektrický pohon. Na rozhraní toho všeho se pohybuje plug-in hybrid, který spojuje spalovací a elektrický svět. Právě ten bych si ale ze všech nabízených pohonů vybral až na posledním místě.

auto, žluté, Opel Astra

Test Opel Astra 1,6 Turbo PHEV: Vlastní cestou

Ale popořádku. Nový Opel Astra je pro mě nejpříjemnějším překvapením mezi automobilovými novinkami prvního pololetí roku 2022. Poctivě navržený hatchback, kterému se kromě elektromobility povedlo překonat dvě hlavní úskalí současného automobilového světa. Dokázal totiž udržet na uzdě mnohdy bez rozmyslu zaváděnou digitalizaci a dostatečně se odlišit od sourozeneckých modelů ze stejného koncernu Stellantis.

Na stejné platformě jsou totiž z logického důvodu úspory nákladů postavena i další auta, především Peugeot 308, ale třeba i DS 4 nebo Citroën C5 X. Všechno to jsou ale vzhledově a ve velké míře i koncepčně velmi odlišné vozy. K Opelu Astra má nejblíž Peugeot 308, ale na první pohled byste to nepoznali. Francouz vsadil spíš na kulatější tvary, které Astra v aktuální generaci naopak opustila ve prospěch ostře řezaných linií.

Dominantou je přední maska chladiče nazývaná Opel Vizor, kterou jako první dostalo malé SUV Mokka. Úzké světlomety dávají vozu trochu přísný pohled, ale k celkovému ostrému střihu vozu to sedí. Zboku je zase na pohled hezký výrazně skloněný C-sloupek karoserie, vzadu vysoko umístěné brzdové světlo. Pokud zvolíte kontrastně lakovanou střechu, vůz to opticky snižuje a dává mu ještě dynamičtější nádech.

I pro koncepci interiéru zvolil Opel vlastní cestu. Na rozdíl od hodně členěné palubní desky Peugeotu 308 je ta v astře jednoduchá, ale efektní. Její dominantou je dvojice na sebe navazujících 10palcových digitálních displejů, které plynule navazují na výdechy klimatizace. Ty přehledně ukazují jak informace palubních přístrojů, tak infotainmentu.

S potěšením chválím, že Opel to s digitalizací nepřehnal, takže klimatizace se ovládá klasicky tlačítky, nikoli přes dotykovou obrazovku. Uživatelsky vstřícné jsou třeba i takové detaily, že mezi řidičem a spolujezdcem je dvojice USB vstupů, ale v kombinaci jednoho klasického a jednoho moderního USB-C. S moderními telefony lze auto propojit bezdrátově prostřednictvím Apple CarPlay a Android Auto. Proti tomu trochu zamrzí pár detailů, které se už úsporným opatřením v rámci koncernu nevyhnuly, takže třeba tlačítko přepínání jízdních režimů nebo páčky pod volantem jsou stejné jako v Peugeotu 308. Ale to je detail, který běžný uživatel nebude vnímat.

elektromobil, nabíjení
ČTĚTE TAKÉ:  Elektromobily přinesou omezení pracovních míst v Německu

Čtyři varianty pohonu

Pro pohon slouží benzínové tříválce 1.2 o výkonu 110 nebo 130 koní, dieselový čtyřválec 1.5 130 koní a plug-in hybridní agregát 180 koní, který brzy doplní ještě výkonnější variant 225 koní. V příštím roce přibude ještě kompletně elektrický pohon.

Měli jsme možnost otestovat všechny stávající pohonné jednotky. Benzín je dobrý, diesel skvělý. Na delší test jsme ale obdrželi plug-in hybridní motorizaci. Spalovací motor 1.6 Turbo dává výkon 110 kW/150 k, elektromotor dosahuje výkonu až 81 kW/110 k, celkový systémový výkon je pak výsledných 133 kW/180 k, protože obě jednotky nedosahují vrcholných výkonů ve stejný okamžik. Poháněná jsou poté přední kola, a to skrze 8rychlostní automat.

auto, interiér, volant, opel astra

Auto s plug-in hybridním pohonem je příjemně dynamické, ale umí být i velmi tiché. Benzinový tříválec je rozhodně hlučnější. Elektromotor se spalovacím motorem spolupracují bez vzájemných hádek. Standardně je nastaven na režim Hybrid, ale můžete přepnout i do režimu Sport nebo Electric. V tom elektrickém slibuje baterie o kapacitě 12,4 kWh elektrický akční rádius papírově až 60 km, v reálu se nám podařilo ujet přibližně 45 km. Většinu času ale strávíte v hybridním režimu, kdy se vám spolupráce obou agregátů odmění příjemnou spotřebou mezi 5 a 6 litry.

Přestože je celý systém bezproblémově funkční, nevybral bych si ho. Zrychlení 7,6 sekundy je sice citelně vyšší než u tříválce, ale zase ne tolik, jak by člověk čekal, protože vyšší výkon je kompenzován o přibližně 300 kilogramů vyšší hmotností. Baterie také zmenšuje objem zavazadlového prostoru, který tak u hybridu činí 352 proti standardním 422 litrům. A to už je pro potřeby rodiny podprůměrná hodnota. V neposlední řadě ani cena o 300 tisíc korun pro mě dostatečně nevyváží výhody plug-in hybridního motoru.

Výborný podvozek

Raději bych proto sáhl po benzínu nebo naftě. Astra má totiž výborný podvozek. Přední kola nové Astry jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, vzadu je náprava s vlečenými rameny a torzní příčkou. Na tom není nic neobvyklého, co by neměla i jiná auta, konstruktérům se ale všechno podařilo výborně „poštelovat“. Německé naladění je o něco tužší a sportovnější než u Peugeotu 308, ale stále se pohybuje na ideální hranici mezi agilitou a komfortem. V zatáčkách je auto velmi stabilní a málo se naklání, ale zvládá i všechny typy nerovností. 

Plug-in hybridní astra stojí od 859 990 Kč, základní cena benzinové 1.2 je pak 539 990 Kč. Dříve ceny, za které se dalo koupit i o třídu větší auto, dnes bohužel čím dál víc standardní cenovka, zvláště u nových modelů. Volkswagen Golf 1.0 TSI 81 kW  startuje na 602 900 Kč, 1.4 TSI plug-in hybrid pak na 962 900 Kč a má menší kufr (380 litrů). „Předkrizových“ cen se naopak ale drží Hyundai, jehož model i30 byl v době uzávěrky v akci za cenu od 379 900 Kč. I ten ale s 395 litry zavazadlového prostoru na astru ztrácí. Škoda Scala pak naopak vede se 467 litry a cenou od 417 900 Kč. Kromě golfu ale žádný konkurent nenabízí plug-in hybridní pohon.

Martin Šidlák

Technické údaje: Opel Astra 1,6 Turbo PHEV

Délka/šířka/výška: 4374 / 1860 / 1442 mm
Rozvor: 2675 mm
Zavazadlový prostor: 352 l
Max. systémový výkon:  133 kW (180 k)
Max. točivý moment: 360 Nm
Max. rychlost: 225 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 7,6 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,1 l / 100 km
Cena od: 859 990  Kč