Test Subaru Forester e-BOXER: Nejen lesa pán

auto, suv, subaru, forester

Test Subaru Forester e-BOXER. Prodejní stálice v nabídce Subaru prošla pro letošní rok drobnou modernizací. Subaru Forester jeho jméno předurčuje pro to, aby vládnul mimo zpevněné cesty ve službách lesníků. Nezklame ale ani mimo les. Naopak pár věcmi překvapí.

Test Subaru Forester e-BOXER: Subaru Forester je na trhu od roku 1997 a za těch 25 let se ho v Evropě prodalo více než 357 000 kusů. Původně začínal jako větší kombík, dnes je klasickým SUV. Oficiálně se prodává v páté generaci, ale Subaru ho pravidelně vylepšuje, nejen jednou za generaci, jak je obvyklé u většiny konkurence.

Forester se nedá splést s žádným jiným modelem na trhu, a to ani z vlastní stáje. Nemá líbivý zakulacený vzhled masově prodávaných SUV, ale spíš ostře řezané rysy drsňáka ze staré školy. Loňské vylepšení pro modelový rok 2022 přineslo i dlouhou řadu změn, které sice zásadně nemění vzhled auta, ale stojí za povšimnutí. Změnil se design předního nárazníku i masky chladiče, nový je design světel střešního spoileru, pátých dveří a difuzeru.

Přibyly dvě nové metalické barvy a 18palcové leštěné hliníkové disky s tmavou metalízou na vnitřní hraně disku. Na první pohled nepoznatelnou, ale důležitou funkční změnou prošly i ostřikovače, které pokrývají větší plochu čelního skla včetně prostoru, za kterým je umístěna kamera systému EyeSight. Mimochodem – praktický ostřikovač má i zadní parkovací kamera.

Test Subaru Forester e-BOXER: Až 509 litrů nákladu

Zavazadlový prostor má jeden z nejširších vstupních otvorů ve své třídě, elektricky ovládané páté dveře už se nezdvihají tak nekonečně pomalu jako u předchozí generace. Kufr nabízí skutečně velký objem 509 litrů, byť kvůli baterii hybridního pohonu pod jeho podlahu umístíte jen roletku. Se sklopenými opěradly zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru zvětší až na 1779 l a vznikne ložná plocha dlouhá až 1,98 m. Novinkou jsou vysoko umístěné háčky v zavazadlovém prostoru pro pověšení tašek. Udrží až tři kilogramy.

Lehce retro působí oproti velké části dnešních aut také interiér, ale z mého pohledu je to spíš výhoda než naopak. Na palubní desce je hodně tlačítek s trošku postarším vzhledem, ale pro ovládání je to parádně funkční, člověk se nemusí za jízdy „hrabat“ v palubním menu, ale všechny nejpoužívanější funkce jdou řešit stiskem jednoho tlačítka, aniž by člověk příliš sklouzával pohledem ze silnice. Centrální dotyková obrazovka ale zároveň nechybí, jenže i ona má velká a přehledná virtuální tlačítka pro snadnou volbu funkcí. Rovněž klimatizace se ovládá klasicky.

Peugeot 205
Čtete také

Peugeot 205 slaví 40 let. Kdo z vás jím jezdil?

Spotřeba 3,9 litrů na 100 kilometrů. Kdo z vás to dnes má? Právě tohle nabídl první úsporný diesel pod kapotou modelu…

Tradiční plochý boxer s protiběžnými písty

Pro část lidí je trochu překvapivý pohon. Tzv. e-boxer kombinuje dvoulitrový benzinový agregát (tradičně plochý boxer s protiběžnými písty) s malým elektromotorem umístěným přímo v převodovce na ose klikového hřídele. Spalovací motor má výkon 110 kW, elektrický pouze 12,3 kW. Nejde tedy o klasický hybrid jako třeba u Toyoty, ale ani o mild-hybrid. Elektromotor pomáhá spalovacímu motoru, ale umožňuje i krátkou jízdu čistě na elektřinu. Konkurenční mild-hybridy pracují většinou s napětím 48V, Subaru 118 V. To vše při stálém pohonu všech kol. Prostě všechno je trochu jinak než u ostatních.

Pro zákazníka ale nejspíš není tak důležité technické řešení, spíš jak to celé funguje. Jako celek velmi dobře, předovka Lineatronic je nastavená lépe než dřív a umožňuje celkem hladký chod, plynule dávkuje točivý moment. Ovšem auto by si zasloužilo přece jen o něco vyšší celkový výkon, o čemž hovoří údaj o zrychlení z nuly na sto za 11,8 sekundy.

Hlavní výhodou Foresteru jsou jeho jízdní vlastnosti. Na zpevněné silnici je dostatečně komfortní, metrák tun baterií navíc mu dává nízké těžiště, takže se nelekne ani zatáček. Ovšem nepřekonatelný je v jízdním režimu X-Mode. Dokáže využít i tu nejmenší možnou trakci a kluzký povrch zvládá s bravurou, kterou mu můžou konkurenti pořád závidět.

Eyesight čtvrté generace

Modelový rok 2022 přinesl v neposlední řadě úpravu technologické „vlajkové lodi“ Subaru, systému EyeSight. Zdokonalený kamerový bezpečnostní systém 4. generace se vyznačuje téměř zdvojnásobeným zorným polem a jeho součástí je ne méně než 11 bezpečnostních funkcí, z nichž jsou 3 nové. Jedná se o automatické nouzové řízení, adaptivní tempomat s funkcí centrování v jízdním pruhu a prevenci vybočení z jízdního pruhu, která dokáže rozpoznat jízdní pruh nejen podle dělicích čar, ale například také podle okraje vozovky či trávy vedle ní.

Předkolizní brzdový systém nyní poskytuje rozšířenou podporu pro předcházení kolizím na křižovatkách. Že tyhle řidičovy druhé oči společně s dalšími berpečnostními prvky fungují, dokazuje to, že Forester vyhrál Grand Prix Award za nejvyšší získané skóre 96,5 bodu v programu Japan New Car Assessment Program (JNCAP). V nárazových testech společnosti Euro NCAP získala 5. generace vozu nejvyšší možné hodnocení pěti hvězdami.

Subaru Forester s cenovkou začínající na částce 925 000 korun tak sice nepatří mezi zrovna nejlevnější rodinná SUV, ale nabízí mimořádně dobré jízdní vlastnosti nejen v terénu, což z něj dělá jedno z nejpraktičtějších aut své kategorie na trhu.

Martin Šidlák

Technické údaje: Subaru Forester e-Boxer

Cena od:             764 463 (bez DPH)
Maximální výkon:           110 kW / 5600-6000 ot.
Maximální točivý moment:         194 Nm / 4000 ot.
Maximální rychlost:       188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:   11,8 s
Spotřeba (kombinace WLTP):     8,1 l/100 km
Emise CO2:        185 g/km
Délka/šířka/výška:         4625/1815/1730 mm
Rozvor:               2670 mm
Zavazadlový prostor:     509 l