Opel slaví 160 let. Historie začala šicími stroji a bicykly

historie, kolo, Opel

Historie značky Opel se začala psát právě před 160 lety. Tehdy založil Adam Opel v německém Rüsselsheimu svoji společnost. Na auta ale došlo mnohem později. Opel začal s výrobou šicích strojů, později přešel na bicykly. V roce 1862 byl Opel největším světovým výrobcem jízdních kol. K tomuto výročí ukázal Opel zajímavé historické fotky.

Jak tedy začala historie značky Opel? Jako nejstarší syn zámečnického mistra Philippa Wilhelma Opela měl Adam Opel životní cestu vlastně předurčenou: Počítalo se, že jednoho dne převezme otcův podnik. Ale Adam měl jiné plány – jeho velkým snem byla Paříž. Po pobytech v Lutychu, Bruselu a Londýně se konečně dostal do vytoužené metropole, kde učinil zásadní rozhodnutí: Začne obchodovat s tehdy moderními šicími stroji. Koncem srpna 1862 se 25-letý mladík vrátil do rodného Rüsselsheimu a v domě svých rodičů si zřídil první skromnou dílnu, a to i přes nevůli otce, který neměl o šicí stroje žádný zájem.

Der junge Adam Opel (1837-95). Zeichnung eines unbekannten Grafikers

Po čase stráveném v kosmopolitních městech znamenal pro mladého tovaryše návrat do rodného Rüsselsheimu s pouhými dvěma tisícovkami obyvateli velkou změnu. Sestavení prvního vlastního šicího stroje trvalo měsíce, po dokončení jej koupil krejčovský mistr Hummel z Rüsselsheimu a udržoval jej v provozu plných 40 let. Už tehdy se Opel snažil o maximální spolehlivost svých produktů. V roce 1863 zřídil Adam Opel svůj první vlastní výrobní závod ve strýcově nepoužívaném kravíně. Bratr Georg dodával Adamovi z Paříže ocel, člunky, jehly i kompletní šicí stroje za účelem dalšího prodeje. Adam zadal do tisku první inzeráty a najal i své první zaměstnance. Opel šicí stroje nejen vyráběl, ale také s nimi velmi úspěšně obchodoval.

Die erste von Adam Opel hergestellte Nähmaschine, 1863 verkauft an den Schneidermeister Hummel

Největší výrobce šicích strojů

V následujících letech obchod se šicími stroji vzkvétal a Opel expandoval. V roce 1868 postavil zcela novou tovární budovu s dvoupatrovou výrobní halou, parním strojem a přilehlou obytnou a kancelářskou sekcí. Po nastěhování pracovalo pro mladou společnost už 40 lidí. V témže roce se Adam Opel oženil se Sophií, která se starala nejenom o domácnost, ale i o účetnictví firmy. Výrobní čísla rychle rostla, v neposlední řadě i proto, že Adam Opel vycházel vstříc individuálním přáním zákazníků a navrhoval speciální šicí stroje pro specifické požadavky. V roce 1886 opustilo továrnu 18 000 šicích strojů, firma se tak stala jedním z největších výrobců šicích strojů v Německu a exportovala do celé Evropy.

Erste Fabrik von Adam Opel in Rüpsselsheim, 1868. Rechts das Wohnhaus

1887: Od šicích strojů k bicyklům

Masivní industrializace v 80. letech 19. století přinesla rodině Adama Opela další obchodní příležitosti. Během výletu do Paříže v roce 1884 se Adam Opel seznámil tzv. vysokými bicykly – v hlavním městě Francie byl totiž tento stroj už docela běžným dopravním prostředkem. Podnikavý Adam se rozhodl pro nákup vysokého kola, trvalo ale několik dlouhých měsíců, než továrnu v Rüsselsheimu opustil první z jeho vlastních modelů. To se stalo v roce 1886, na podzim roku 1887 vydaný ilustrovaný ceník znamenal oficiální začátek významného období ve společnosti.

Stejně jako u šicích strojů, také v případě jízdních kol Opel rychle přebíral dostupné moderní technologie. Na výrobu vysokých jízdních kol navázal Adam Opel v roce 1888 výrobou modernějších nízkých jízdních kol – a do roku 1890 se prodalo na 2200 jízdních kol. Pět synů Adama a Sophie Opelových bylo nejlepšími ambasadory značky – všichni na kolech značky Opel závodili a získali více než 550 vítězství v nejrůznějších cyklistických závodech. Ve 20. letech se Opel stal největším světovým výrobcem jízdních kol, kola z Rüsselsheimu nabízelo na 15 000 prodejců. Po zavedení montážní linky v roce 1923 vyjíždělo z továrny každých sedm sekund jedno nové kolo.

historie, kolo, Opel
Die fünf Opel-Brüder auf dem Opel-Quintuplet. Von rechts nach links: Ludwig, Fritz, Heinrich, Wilhelm und Carl. Als erfolgreiche Radrennfahrer mit über 560 Siegen machten sie die Marke Opel in ganz Europa populär. (1895)

1899: Opel začíná s automobily

Rozhodujícím krokem v historii společnosti, po smrti Adama Opela v roce 1895 vedené jeho syny, bylo zahájení výroby automobilů v roce 1899. Opel se tak stal průkopníkem v tomto odvětví a jedním z nejstarších výrobců automobilů světa. V roce 1899 byla v Rüsselsheimu zahájena výroba automobilů „Opel Patent-Motorwagen System Lutzmann“. Po prvním licenčním modelu přišly vlastní konstrukce a už v roce 1906 se u Opelů slavila výroba tisícího automobilu. Definitivní průlom nastal v následujícím roce 1907, kdy se rüsselsheimská automobilka stala oficiálním dodavatelem automobilů pro císařský dvůr. Opel se však také zavázal k demokratizaci automobilu, což doložil např. v roce 1909 malým a dostupným modelem Opel 4/8 PS „Doktorwagen“ o skromném výkonu 8 koňských sil.

Opel Patent-Motorwagen System-Lutzmann 1899 (rechts im Bild: Heinrich Opel, links Opel-Werkmeister Sedlazcek)

V následujících desetiletích se Opel stal značkou, které udává trendy celému svému odvětví. Komfort, bezpečnost a nejnovější technologie vždy hrály hlavní roli. V tomto procesu se značka Opel neustále vyvíjela, aniž by ztratila kontakt se svou základní filozofií – zpřístupňovat mobilitu všem! Před 160 lety potěšil Adam Opel zákazníky svými prvními šicími stroji. A dnes Opel přináší na trh moderní mobilitu orientovanou na budoucnost. Značka už nyní nabízí ucelenou řadu elektrifikovaných vozidel. Bestsellery jako Opel Corsa a Mokka a LCV-trio Combo, Vivaro a Movano jsou k dispozici s čistě elektrickým pohonem. Opel Grandland a Opel Astra se nabízejí i jako plug-in hybridy. Portfolio elektrických pohonných systémů aktuálně doplňuje Opel Vivaro-e HYDROGEN s vodíkovými palivovými články. A cestu k volantu nejmladším řidičům už v 15 letech otvírá dvoumístný elektromobil Opel Rocks-e.

Zdroj: Opel