Euro 7 půjde k ledu? Jako boj proti inflaci možná zůstane Euro 6

emise, měření, auto

Faktický zákaz prodeje spalovacích motorů by znamenala chystaná emisní norma Euro 7, která by podle původních plánů znamenala tak nízké limity, které by prakticky nebylo možné splnit jinak než elektromobilem. Nyní se ale zdá, že Brusel „zařadil zpátečku“ a údajně plánuje navrhnout zachování stávajících limitů Euro 6.

S překvapivou zprávou přišel server Politico. Podle návrhu legislativy, který získal, nebude Evropská komise v připravované normě Euro 7 pravděpodobně požadovat dramatické snížení emisních limitů. Emisní normy pro osobní a dodávkové automobily by měly zůstat na stejné úrovni, jaká nyní platí pro automobily s benzinovým motorem podle stávající normy Euro 6.

Politico to považuje za obrovskou výhru pro automobilový průmysl, který nebude muset v nadcházejícím desetiletí vynakládat velké investice do snižování znečištění u nové generace automobilů se spalovacími motory. Přesto stále zůstává schválený zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, které projednávají jednotlivé národní státy.

„S ohledem na současnou geopolitickou a ekonomickou situaci došlo k závěrečnému přezkumu,“ uvedla Komise v úvodním posouzení dopadů k návrhu právních předpisů Euro 7 s odkazem na zvýšenou zátěž průmyslu v oblasti nákladů na energii a suroviny. „To vytváří bezprecedentní tlak na dodavatelský řetězec automobilového průmyslu a vyvolává problémy s cenovou dostupností pro spotřebitele, a to v celkovém kontextu vysoké inflace,“ uvádí se v návrhu.

Průmysl to nepotřebuje

Automobilový průmysl proti novým pravidlům Euro 7 dlouhodobě lobbuje a tvrdí, že budou znamenat nové zatěžující náklady v době, kdy automobilky investují do elektromobilů. „Z hlediska průmyslu Euro 7 nepotřebujeme, protože bude odčerpávat zdroje, které bychom měli vynakládat na elektrifikaci,“ řekl třeba na pařížském autosalonu generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares a dodal: „Proč používat omezené zdroje na něco, co bude trvat jen krátkou dobu? Průmysl to nepotřebuje a je to kontraproduktivní.“

Ekologové jsou ale samozřejmě proti návrhu zachovat Euro 6. „Lobby automobilového průmyslu se ostře postavila proti Euro 7,“ řekla serveru Politico Anna Krajinska z ekologické nevládní organizace Transport & Environment. „Nyní Komise ustoupila jejich požadavkům. Zisky výrobců automobilů jsou upřednostňovány před zdravím milionů Evropanů.“

Stávající emisní norma Euro 6 platí od září 2014. Ta reguluje emise znečišťujících látek a v případě oxidů dusíku (NOx) stanovuje hranici 80 mg/km. CO2 norma poté stanovuje emise samotného CO2. Postupným zpřísňováním platí v jejím rámci pro osobní auta limit CO2 95 g/km. Pokud automobilky překročí tyto emise v průměru všech svých prodaných aut za rok, musí platit pokuty. Nová pravidla mají být zveřejněna 9. listopadu.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES