Servis motoru udělejte alespoň jednou ročně. U dieselu je to dražší

Ford, Servis

Kvalita benzínových i dieselových motorů se v posledních letech výrazně zvyšuje. Při správné údržbě a standardním užívání je dnešní motor výrazně méně náchylný k poruchám oproti době z konce minulého tisíciletí. Přesto platí, že pravidelná kontrola a servis dokáže motoru prodloužit životnost o několik let, respektive o desítky až stovky tisíc najetých kilometrů.

Servis jak dieselového, tak benzínového motoru má svá specifika, existují ale potíže, které jsou oběma typům motorů společné. „Únik oleje a problémy s chlazením jsou asi nejčastějším jevem, se kterým se řidiči potýkají. Oba problémy se ale dají vyřešit za poměrně rozumné peníze. Pokud se ovšem někdo o své auto nestará, nemění olej pravidelně a včas, nejenže se životnost motoru snižuje, ale může dojít i k zadření. Při těchto opravách se už ale pohybujeme ve značně vyšších částkách. Obzvláště je nutné dbát na včasnou výměnu rozvodů. Pokud totiž rozvodový řemen či řetěz takzvaně přeskočí či praskne, dojde k totální destrukci motoru,“ upozorňuje  Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car.

Pravidelná kontrola je alfou i omegou pro udržení motoru v kondici. Základní úkony, mezi které patří například ověření hladiny oleje, zvládne řidič sám. Důsledná kontrola motoru je ale bez odborníků prakticky nemožná. „Majitel vozu vidí na dnešních motorech maximálně hezký kryt, proto by měl svůj automobil pravidelně svěřit do rukou specialistů. Zkontrolovat motor včetně diagnostiky doporučuji při každé výměně oleje, tedy po deseti až patnácti tisících najetých kilometrech nebo alespoň jednou ročně,“ radí Zukal.

Je pro údržbu vhodnější diesel, nebo benzín?

Obecně se dá říci, že levnější je údržba benzínového motoru. „Ten je také méně hlučný a méně vibruje, zároveň je ekologičtější. Problémem u benzínu je ale spotřeba, a především životnost. Zatímco automobily s dieselovým motorem dokážou při kvalitní údržbě najet i pět set tisíc kilometrů, životnost u benzínových motorů je často i o polovinu nižší. Hlavním důvodem, proč diesel vydrží déle, je fakt, že nafta oproti benzínu nesmývá olejový film z válců,“ říká Zukal.

Právě argument životnosti a nižší spotřeby u řidičů často při výběru nového vozidla vítězí. „V dnešní době, kdy jsou ceny pohonných hmot velmi vysoké, je nižší spotřeba a zároveň o něco nižší cena dieselu velkým lákadlem. Nejsou to však jediné důvody, proč jsou naftové motory v posledních letech populárnější. Diesel má lepší například i točivý moment, jenž řidiči využijí především u předjíždění,“ dodává Zukal.

Volkswagen Arteon Shooting Brake
Čtete také

Volkswagen chystá úspory, skončí Arteon

Značka Volkswagen plánuje do roku 2026 zvýšit svůj zisk o přibližně 10 miliard eur. Chystá úspory a zvýšení efektivity. Neobjede se to…

Šetrný styl řízení prodlužuje životnost motoru a šetří peněženku

Ačkoliv je doporučován pravidelný servis motoru v ročních intervalech, ani profesionální mechanici nedokážou s automobilem, ke kterému se řidič chová nešetrně, zázraky. „Je pravda, že pravidelný servis a kontrola motoru u specialistů dokáže prodloužit životnost o tisíce najetých kilometrů. Pokud ale řidič jezdí stylem brzda–plyn, vytáčí za studena otáčky do nestandardních hodnot nebo například vypíná motor ihned po agresivní rychlé jízdě, ani sebelepší servis nenapraví škody způsobené těmito prohřešky. Proto by měl každý řidič myslet na to, že životnost motoru, ať už je benzínový, nebo dieselový, je závislá nejen na pravidelné údržbě, ale také na chování na silnici,“ uzavírá Zukal.

Zdroj: Quick Stop Car