Maximum v Green NCAP získala Tesla, Renault, ale i čínské NIO

auto, test, Green NCAP, NIO

Maximální počet pěti hvězd v hodnocení ekologičnosti Green NCAP si v posledním kole testování odnesla nejen Tesla Model 3 a Renault Megane E-Tech 100% electric, ale i vlajková loď čínské automobilky NIO, model eT7. Test ale ukázal i slabiny elektromobilů.

Všechna vozidla dosáhla téměř maximálního počtu bodů díky vysoké energetické účinnosti svých elektrických pohonných jednotek. Tesla Model 3 prošla hodnocením ve verzi s kapacitou baterie 60 kWh, jedním motorem, pohonem zadních kol a výkonem 208 kW. Jedná se o nejmenší vůz řady Tesla a první model značky, který byl testován organizací Green NCAP.

„Vůz dosáhl vysoké energetické účinnosti nejen v laboratorních testech WLTC+ za studena a za tepla. Ale také v náročném dálničním testu s velmi působivým výsledkem 21,1 kWh/100 km. Malá čelní plocha a aerodynamický tvar vozu Tesla pracují ve prospěch vozu. Ovšem v testovacím cyklu WLTC+ při zimních -7 °C se kvůli vysokým nárokům na vytápění kabiny, komfort a řízení ochrany baterie spotřeba zvyšuje o 72 % a dojezd se výrazně snižuje. Navzdory tomu a relativně vysoké hmotnosti vozu jeho výsledek dokazuje, že byl navržen se zvláštním důrazem na efektivitu a dojezd,“ říká se ve zprávě. Tesla Model 3 tak získala hodnocení 9,8 z 10 a 5 zelených hvězd.

Čtete také

Do centra Berlína jen elektromobilem, MHD nebo na kole

Berlín možná čeká zákaz vjezdu většiny aut do širšího centra. „Od roku 2030 do centra jen elektromobilem,“ to je cíl…

NIO eT7: Nováček překvapil

NIO je na evropském trhu relativním nováčkem. Ale již nyní se svým plně vybaveným modelem eT7, který cílí na zákazníky vozů Tesla, v Green NCAP výrazně zaujal. Vůz byl testování ve variantě se dvěma motory a pohonem všech kol, výkonem 480 kW a obrovskou baterií s kapacitou 100 kWh. To vše však zvyšuje hmotnost a NIO proto váží 2,4 tuny. V laboratorním testu WLTC+ se eT7 přesně vyrovnal deklarovanému dojezdu 580 km. I přes svou vysokou hmotnost vykazuje eT7 opět vysokou celkovou účinnost. V chladných zimních podmínkách (test WLTC+ při -7 °C) se stejně jako u Tesly spotřeba zvyšuje o 72 %. Výsledkem je očekávaný dojezd přibližně 340 km. NIO eT7 získalo 9,6 z 10.

Renault Megane: Působivé hodnoty

Green NCAP testoval i Renault Megane E-Tech EV60 s kapacitou baterie 60 kWh, jedním motorem, pohonem předních kol a výkonem 160 kW. Hodnoty ve standardních testech WLTC+ za studena a za tepla jsou působivé. Ale stejně jako u modelu NIO eT7 výrazně stoupají v dálničním testu s vysokými nároky na výkon. Pozoruhodné jsou výsledky provedené krátké městské jízdy, kdy tento Megane spotřeboval pouhých 11,8 kWh/100 km. V laboratorním testu při -7 °C vzrostla spotřeba vozu o 78 % oproti standardnímu testu a s 30 kWh/100 km se ocitla mezi naměřenými hodnotami ostatních dvou testovaných vozů. Celkově to stačilo na 9,6 bodu z 10.

„Poslední kolo testování Green NCAP jasně dokazuje, že elektromobily jsou vynikající spotřebitelskou volbou v úsilí o zajištění čistšího a udržitelnějšího životního prostředí. Dosahují mnohem lepších výsledků než vozidla s konvenčními pohonnými jednotkami. Cenová dostupnost je však stále problémem. Vyzýváme výrobce, aby dále zlepšovali účinnost vytápění kabiny v zimních podmínkách. Ukazuje se, že má významný vliv na dojezd. Účinnost palubní nabíječky představuje pro spotřebitele skryté náklady,“ okomentoval výsledky Michiel van Ratingen, generální sekretář Euro NCAP a Green NCAP.

Martin Šidlák