Kde v Evropě jsou zimní pneumatiky povinné i bez sněhu?

žena, pneumatiky, zima, Continental

Zatímco v České republice musí řidič použít zimní pneumatiky, pokud se na komunikaci nachází sníh, led nebo námraza, v některých evropských státech toto povinné nařízení platí bez rozdílu a bez závislosti na počasí.

Evropské země nemají ustanovené jednotné podmínky pro zákonnou povinnost mít na autě nazuté zimní pneumatiky. Společnost Continental připravila přehled, jaká pravidla platí v jednotlivých evropských zemích.

Obecné doporučení pro používání zimních pneumatik platí pro období od 1. října do 30. dubna, respektive od podzimu do Velikonoc. Český zákon o přezutí pak hovoří následovně. „Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze toto vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.“

Dacia Spring, nejlevnější elektromobil
Čtete také

Nová Dacia Spring: Nejlevnější elektromobil na trhu. Stojí 419 900 Kč

Nejlevnější elektromobil na českém trhu je aktuálně Dacia Spring. Zaváděcí cena nového modelu je od 419 900 Kč.

Povinnost zimních pneumatik platí ve většině zemí

Se zněním zákona o zimních pneumatikách, který platí v České republice, se lze setkat také v mnoha ostatních evropských zemích. Tedy především v těch, kam tuzemští řidiči nejčastěji jezdí za zimními sporty – v Rakousku, Itálii, Francii nebo ve Švýcarsku.

V některých zemích jsou ale pravidla ještě přísnější. Zimní pneumatiky musí mít řidič na svém autě obuté, ačkoli na vozovce není ani centimetr sněhu či ledu. Mezi takové země řadíme například Turecko, Chorvatsko, Slovinsko, Švédsko, Norsko nebo Finsko. Až na výjimky u těchto zemí nepřekvapí, že jsou zde zimní pneumatiky bez rozdílu povinné, neboť souvislá vrstvu sněhu a ledu se zde nachází po většinu roku.

Čtěte také: Trik, jak zdvojnásobit životnost pneumatik, používá jen málo řidičů

Na opačném pólu se naopak nacházejí země jako Velká Británie, Belgie, Nizozemsko, Portugalsko, Řecko nebo Kypr. V nich povinnost zimních pneumatik uzákoněná není, což je u části z nich způsobené jejich příhodným středomořským klimatem. Dalšími zeměmi, které spadají do této skupiny, jsou například sousední Polsko, Ukrajina, Bulharsko nebo Maďarsko.

Minimální hloubka dezénu se v jednotlivých evropských státech liší

Čeští řidiči jsou už dlouhou dobu zvyklí, že minimální povolená hloubka dezénu by na jejich zimních pneumatikách měla činit alespoň 4 mm. Tuto velkou hloubku dezénu najdeme pouze v několika zemích s nejtvrdšími zimními zákony. Velká část Evropy je o něco benevolentnější, když povoluje jako minimum dokonce jen 3 mm. Velké překvapení představují země jako Německo, Itálie, Švýcarsko nebo Španělsko, kde zákony stanovují minimální povolenou hloubku dezénu zimních pneumatik na pouhých 1,6 mm.

„Povinnost zimních pneumatik je možné splnit i použitím celoročních pneumatik, a to za předpokladu, že disponují štítkem M+S. Je třeba ale dát pozor i na to, že některé státy již vyžadují také označení novějším značením zimních pneumatik 3PMSF, tedy tzv. „alpským symbolem“, který poznáte právě podle obrázku pohoří s vločkou uvnitř. Takovými státy jsou například Německo, Francie nebo Norsko,“ říká Jiří Chomát ze serveru Pneuteka.cz.

Zdroj: Continental