Celkové náklady na provoz elektromobilu jsou v ČR horší než spalovacího auta

nabíjecí stanice, ČEZ, elektromobil

Drahý při nákupu, ale levnější při jízdě – to je zjednodušený základní pohled na provoz elektromobilu. Důležité jsou ale celkové náklady na provoz elektromobilu. Ty ve většině evropských zemí aktuálně hovoří pro elektromobil. V Česku to ale neplatí.

V 18 evropských zemích vyjdou celkové náklady na provoz elektromobilu (a jeho vlastnictví) výhodněji než v případě spalovacího vozu. Vyplývá to z aktuálního vydání analýzy Car Cost Index, kterou každoročně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan. Sběr dat probíhal ve 22 zemích včetně České republiky. A právě v ní potvrdil, že ČR k těmto státům nepatří. Rozdíl je v hlavně v dotacích. Některé země jsou v této oblasti štědré.

„Hlavním důvodem je minimální podpora elektromobility ze strany státu. Zatímco v některých zemích aktivní vládní politika rozhýbala prodeje elektrických vozidel na takovou úroveň, že dnes už tam některé pobídky snižují, nebo ruší, u nás jsme se systematickou podporou elektromobility v podstatě ještě nezačali,“ říká Martin Brix, generální ředitel české pobočky společnosti LeasePlan.

Celkové náklady na provoz elektromobilu

Klíčovým zjištěním analýzy je, že navzdory růstu cen energií zůstávají výdaje na pohon u elektromobilů výrazně nižší položkou v celkových nákladech, než je tomu u automobilů jezdících na benzin nebo naftu. Zatímco u elektromobilů představují výdaje na palivo 15 % celkových nákladů, u benzinových vozů je to 23 % a u naftových 28 %.

Provoz elektrických vozů je ve většině evropských zemí srovnatelný nebo dokonce levnější než provoz konvenčních vozidel. Studie ukázala, že kompaktní elektromobily jsou nákladově konkurenceschopné v 18 z 22 zemí, standardní elektromobily střední velikosti v 19 státech a prémiová vozidla střední velikosti v 18 zemích.

Průměrné měsíční náklady na provoz a vlastnictví automobilu bez ohledu na druh pohonu se přitom velmi liší – od 905 eur (22 000 Kč) za měsíc v Řecku po 1313 eur (31 900 Kč) ve Švýcarsku. V České republice dosahují průměrné měsíční výdaje 1144 eur (27 800 Kč).

Jak se počítalo

V roce 2022 se studie Car Cost Index soustředila na nákladovost provozu automobilů ze čtyř segmentů trhu: menších modelů nižší třidy, kompaktních vozů, standardních vozidel střední třídy, která jsou nejčastěji zastoupena ve firemních flotilách. Patří sem například Škoda Enyaq, a prémiových aut střední velikosti.

Pro potřeby analýzy byly celkové náklady na provoz automobilů (TCO) zprůměrovány za první čtyři roky vlastnictví při předpokládaném ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů. Pojem „nákladově konkurenceschopné“ je přitom pro účely indexu definován jako stav, kdy provoz elektromobilu není o více než 5 % dražší než provoz srovnatelného konvenčního vozu. Index nákladů zohledňuje tyto výdaje spojené s vlastnictvím a provozem automobilu: energie/paliva, odpisy, daně, úroky, pojištění a údržbu.

Dotace nebudou navždy

Otázkou je, jak se budou celkové náklady na vlastnictví vozu vyvíjet v roce 2023. Ceny za nabíjení a elektřina vůbec v poslední době spíše rostou, naopak ceny pohonných hmot ke konci roku klesaly. Ale především řada dříve štědrých zemích dotace na elektromobily omezuje nebo ukončuje.

Zatím se to týká především plug-in hybridů, ale omezení podpory čeká i elektromobily. Například ve Švédsku měl loni nárok na tzv. klimatický bonus každý kupec nového vozu s emisemi nižšími než 60 g CO2 na kilometr. Nová švédská vláda ale tento bonus překvapivě v listopadu ze dne na den zrušila. Bonus dostanou jen majitelé vozů s emisemi nižšími než 30 g/km.

Německo od letošního ledna zrušilo podporu pro nákup plug-in hybridů, a to zcela. U elektromobilů pak podpora klesla. Nejvyšší příspěvek na elektromobil bude nově 4500 eur místo dosavadních 6000 eur pro automobily s cenovkou do 40 000 eur.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES