Volkswagen ID.Buzz je u dealerů. Už jsme s ním jeli

Volkswagen ID. Buzz, elektromobil

Za půl roku si Volkswagen ID.Buzz objednalo v Česku 130 zákazníků, aniž vůz viděli na vlastní oči a svezli se v něm. Nyní už první auta dorazila k dealerům a my máme za sebou krátkou první jízdu.

Pokud vezmeme jako předchůdce první Volkswagen T1 Bulli z roku 1950, je Volkswagen Multivan třetím nejdéle vyráběným na světě. V nové generaci bude pokračovat i se spalovacími motory, Volkswagen ID.Buzz je ale jeho ryze elektrickou variantou s vlastním speficickým designem.

S oficiálním zahájením prodeje na českém trhu je k dispozici pětimístný model ID.Buzz s vyšším stupněm výbavy „Pro“ a maximálním výkonem až 150 kW (204 k) za vstupní cenu 1 593 854 Kč včetně DPH. Vozový park firem, podnikatelů a živnostníků posílí užitková verze ID. Buzz Cargo nabízená za ceny již od 1 236 741 Kč bez DPH. Nabídku budou postupně rozšiřovat další varianty pohonů a výbav. Součástí produktových plánů je také karosářská varianta s prodlouženým rozvorem. Přijde tak třeba šestimístná verze, varianta s prodlouženým rozvorem nebo výkonná verze GTX s pohonem všech kol a výkonem přes 200 kW.

Volkwagen ID.Buzz boduje designem

Hlavním lákadlem je mimořádně povedený design, který dokáže zaujmout. Na silnici jsme budili velkou pozornost. Zajímavý tvar světlometů i přední masky podtrhuje tradiční dvoubarevné lakování. ID.Buzz je postaven na platformě pro osobní vozy MEB (stejně jako třeba Škoda Enyaq). Má motor vzadu, dlouhý rozvor 2,99 metru a naopak krátké převisy karoserie, takže celkově dosahuje délky pouze 4,71 metru.

Interiér je moderní a v mnohém navazuje na ostatní elektrické Volkswageny řady ID. Přístrojový štít je digitální, stejně jako 12,1“ centrální dotyková obrazovka. Její ovládání asi sklidí podobnou kritiku jako právě předchozí elektromobily značky. Zástupci Volkswagenu proto upozorňují, že velká část funkcí jde ovládat hlasem, což úspěšně demonstrovali i na tak specifických hlasových příkazech jako „Najdi rychlou nabíječku v Plzni“. Za zmínku v interiéru stojí i množství promyšlených odkládacích prostor.

Aktuálně prodávaná verze má sedadla pro pět osob, kterým je k dispozici  zavazadlový prostor o objemu až 1121 litrů. Pod mezipodlahu lze prakticky schovat třeba nabíjecí kabely. Po sklopení druhé řady sedadel vzroste na 2205 litrů. Model ID.Buzz Cargo je sériově vybaven třemi sedadly vpředu (alternativně dvěma) a pevnou přepážkou oddělující nákladový prostor o objemu 3,9 m3. Do zadní části lehkého užitkového vozu s nulovými emisemi lze naložit dvě europalety.

150 kW na zadní kola

Elektromotor o maximálním výkon 150 kW pohání zadní kola. Jediná zatím dostupná verze má baterii o využitelném výkonu 77 kWh a slibuje dojezd 425 kilometrů na jedno nabití. Podle metodiky WLTP spotřebuje ID. Buzz 20,6 kWh elektrické energie na 100 km (Cargo: 20,4 kWh/100 km). Stejnosměrným proudem z rychlonabíjecího stojanu lze sadu akumulátorů nabít z 5 na 80 procent kapacity za cca 30 minut při využití maximálního nabíjecího výkonu až 170 kW. Jde o základní, nikoli příplatkovou výbavu.

Dynamika ve městě je víc než obstojná, maximální rychlost je ale omezena na 145 km/h, takže na německé dálnici závodit nebudete. V husté zástavbě centra Prahy se auto ukázalo jako velmi obratné – průměr otáčení je 11 metrů. Jen je potřeba si zvyknout na dělený A sloupek a vůbec výhled z vozu směrem vpřed. Při krátkém svezení jsme ocenili i velmi komfortní podvozek.

Martin Šidlák