Test Nissan Qashqai e-Power: Elektromobil na benzín

Test Nissan Qashqai e-POWER

Test Nissan Qashqai e-Power. Jezdí na elektriku, ale leje se do něj benzín. Pohon zvaný e-Power v novém Nissanu Qashqai je opravdu unikátní. Na jednu nádrž by měl ujet až 1000 kilometrů.

Nissan je jednou z několika značek, které si nárokují zásluhu, že pro zákazníky objevily kategorii crossoverů. Qashqai, vůz na pomezí kombíku a SUV, byl v první generaci uveden na trh v roce 2007. Druhá generace pak v roce 2014. A i přesto, že mnozí ze začátku neuměli jeho jméno pořádně vyslovit, získal si za 15 let více než pět milionů zákazníků.

Aktuální generace z roku 2021 narostla proti té předchozí ve všech směrech. O 30 mm na 1625 mm  dokonce i do výšky, což nebývá obvyklé. Na délku se protáhl o 31 mm na 4425 mm. Zároveň si ale Qashqai dokázal víceméně zachovat svoji váhu. Ta narostla v základní verzi jen o zhruba 25 kilogramů. Dostanete tak sice větší auto, ale ne tlustší. Je to díky celkovému odlehčení konstrukce a masivního použití hliníku.

Aktuální Nissan Qashqai vypadá opravdu dobře, má vyvážené proporce a nízko položené těžiště. My máme na testovaném kole dvacetipalcová kola, ale autu to sluší i s těmi menšími. Jen ne každému možná budou vyhovovat poněkud komplikované přední světlomety. Zato zadní partie je skutečně povedená.

Test Nissan Qashqai e-Power: Pochvala za interiér

Interiér je pěkně navržený, kvalitní a prostorný. I ovládání všech funkcí je logické. Klimatizace se ovládá analogově, což je dobře. Pěknou grafiku má 12,3palcová centrální obrazovka, digitální přístrojový štít i 10,8palcový Head-Up displej s největší úhlopříčku obrazu v segmentu. Jedinou věc, kterou bych interiéru vytknul, je loketní opěrka, která je hodně vzadu a nejde posunout.

Trochu slabinou je zavazadlový prostor. Sice narostl o 51 litrů, ale má v základní verzi 504 litrů, což samo o sobě je o něco méně než má většina konkurence. Náš testovaný hybridní model nabídne dokonce jen 436 litrů. Ale po sklopení zadních sedadel dostanete skoro rovnou ložnou plochu a kufr samotný má kromě praktických háčků na tašky také variabilní podlahu.

Místo dieselu hybrid

Qashqai už nebude nabízen s dieselovým motorem, zato se opět vrátil pohon všech kol. Ovšem ne pro všechny motorizace. Benzinový motor o objemu 1.3 litru má dvě hodnoty výkonu – 138 a 156 koní, a je spojený buď se šestistupňovou manuální nebo s novou bezestupňovou převodovkou Xtronic.

Další variantou pohonu je unikátní hybrid zvaný e-Power. S ním auto funguje v podstatě jako elektromobil nebo dieselelektrická lokomotiva. Benzínový motor o výkonu 116 kW totiž není přímo spojený s koly, ale slouží jako generátor elektřiny pro elektromotor o výkonu 140 kW. V celém ústrojí je také menší lithium-iontová baterie, která pomáhá rekuperovat kinetickou energii a dodává část energie elektromotoru. Díky velké nádrži o objemu 55 litrů tak výrobce slibuje dojezd přes 1000 kilometrů bez nutnosti dobíjení. Nám se téhle hodnoty dosáhnout nepodařilo. Kvůli nízkým teplotám a převážné většině jízdy po dálnici jsme se dostali zhruba na hranici 750 kilometrů.

Celé to funguje velmi dobře. Zátah po sešlápnutí plynového pedálu je lineární jako u elektromobilu, jak při rozjezdech, tak při předjíždění. Hodnota zrychlení z nuly na sto za 7,9 sekundy je poměrně solidní. Spalovací motor se snaží pracovat maximum času v optimálních otáčkách, takže vás neruší přílišným hlukem a zároveň dělá vše pro to, aby byl co nejúspornější. Papírová hodnota je 5,3 l/100 kilometrů, v praxi jsme se po městě a na okresce drželi pod hranicí šesti litrů. Už ne tak ideální je pohon v dálničních maximech. Tam je motor hlučnější a spotřeba stoupne až k hranici osmi litrů.

Závěr

Hybridní varianta má vzadu víceprvkovou nápravu, která dokáže i s testovanými 20palcovými pneumatikami zajistit posádce dostatečný komfort a odfiltrovat většinu nerovností. A ani v zatáčkách na tom Qashqai není vůbec špatně. Auto se moc nenaklání a dobře drží stopu.

Nissan Qashqai nás potěšil jízdními vlastnostmi i fungováním hybridního systému. Škoda jen, že nemůže být spojen s pohonem všech kol. Dalším problémem je cena. Ta základní je 679 990 korun, testovaného hybridu už vyskočí nad milion.

Martin Šidlák

Technické údaje Nissan Qashqai e-POWER

Cena od: 832 223 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 140 kW.
Max. točivý moment: 330 Nm
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Kombinovaná spotřeba: 5,1 – 5,3 l/100 km
Emise CO2: 120-123 g/km
Délka/šířka/výška: 4425 / 1835 / 1625 mm
Rozvor: 2665 mm
Zavazadlový prostor: 455 l
Provozní hmotnost: 1612 kg