Test Ranger Rover SV: Královské svezení

Range Rover

Test Ranger Rover SV. Jedno z nejluxusnějších SUV, které můžete mít. Range Rover se prodává už přes 50 let a pořád má co nabídnout. Těžko budete hledat auto, které umí být tiché jako elektromobil, komfortní jako limuzína, rychlé jako sporťák a k tomu umí brodit skoro metrovou vodou.

Dnes mají ve své nabídce nějaké SUV skoro všechny značky – od Dacie po Bentley. V roce 1970 ovšem vypadal nápad postavit velkou  terénní krabici s luxusní výbavou a luxusní cenovkou jako poměrně odvážný. Ale vyplatilo se to. Ranger Rover je i v páté generaci ztělesněním pro nejluxusnější SUV. Luxusem i použitou technikou mu může konkurovat jen málokdo.

Pětimetrový obr se sice mezigeneračně trochu mění i v oblasti designu, ale základ zůstává stále stejný. Novou generaci poznáte třeba podle zapuštěných klik nebo zajímavě „schovaných“ zadních světel v tenkých černých pruzích. Tohle auto ale asi nemá být hezké, stačí, že je velké. Kdybyste na jeho rozměry náhodou zapomněli, můžete si je vyhledat v palubním menu.

Test Ranger Rover: Dokonalost skrytá v detailu

Dokonalost se skrývá v detailech a v tomhle Range Rover vyniká. Tak třeba LED Matrix světlomety jsou složeny z 1,2 milionu mikrozrcátek. Na dolní hraně oken chybí gumové těsnění, to je totiž skryto až v panelu karoserie apod. Podobně je na první pohled schovaný i zadní stěrač. Skvělá je také zadní kamera, která není u značky jako obvykle, ale v jedné ze dvou ploutví na střeše vozu. Výhodou je, že se snad nikdy neušpiní.

Zákazník může volit mezi dvěma délkami karoserie a rozvoru a podle konfigurace se tam můžou svézt čtyři, pět nebo sedm cestujících. V interiéru je logicky nejvíc poznat luxus. Kůže, exkluzivní obložení, to vše najdete už v nižších stupních výbav. My jsme dostali tu nejlepší výbavu zvanou SV, hodnou krále nebo královny. Zahrnuje mimo jiné 22palcová kola nebo přední sedadla nastavitelná ve 24 směrech a nabízející několik masážních funkcí.

Že sedíme v té nejmodernější páté generaci se dá poznat hlavně podle palubní desky. Dominuje jí velký dotykový a prohnutý displej s možností haptické odezvy. Ta je tak intenzivní, až jsem si napoprvé myslel, že dostanu i elektrickou ránu. Ovládání klimatizace je naštěstí klasické. Digitální je i obrazovka za netradičně tvarovaným volantem. Další digitální obrazovky mají k dispozici cestující na zadních sedadlech. Mohou zde ovládat klimatizaci nebo roletky v oknech.

Diesel v nabídce nechybí

Základní objem zavazadlového prostoru je 818 litrů, po sklopení zadních sedadel pak 2 176 litrů. K Ranger Roveru patří i dělené zadní víko zavazadlového prostoru. Obě části se ovládají elektricky, stejným způsobem se od pátých dveří dají sklápět opěradla zadních sedadel. Ale vyžaduje to trpělivost, protože celý úkon trvá strašně dlouhou. Dalším tlačítkem v panelu na boku kufru se pak dá regulovat světlá výška.

Pod kapotou může být dieselový, benzínový nebo plug-in hybridní pohon. Náš vůz pohání dieselový šestiválec s mild-hybridní technologií o maximálním výkonu 350 koní. A je skvělý. Když se nikam neženete, je motor tichý skoro jako elektromobil. Když na to ale šlápnete, ozve se zahučení kapota se zvedne jak u motorového člunu a auto vyrazí. Na stovce jste za 6,3 sekundy.

Poloměr otáčení jen 11 metrů

Unikátnost auta ale nestojí jen na luxusu, ale i na jeho jízdních vlastnostech. Ve městě oceníte poloměr otáčení 11 metrů. To je možné díky systému natáčení zadních kol. Auto se tak při parkování do oblouku doslova zlomí. Na německé dálnici se dá uhánět i dvoustovkou, jízdu po rozbité silnici posádka ani nevnímá. Vzduchové odpružení ji spolehlivě izoluje od vnějšího světa. Schopnosti auta jdou ale mnohem dál, než kam se bude 99% majitelů ochotno se pustit. Inteligentní pohon všech kol 100krát za sekundu vyhodnocuje rozložení točivého momentu mezi jednotlivá kola. Auto nabízí i volbu dvou poloh světlé výšky, a to od 219 do 295 mm. A k tomu všemu auto zvládne projet i vodou o hloubce 900 mm. Ostatně stačí se jen podívat do palubního menu.

Každá legrace ale něco stojí, takže na Range Rover si připravte minimálně 3 328 415 Kč (2 750 756 bez DPH). Za to pořídíte variantu D250 AWD se standardním rozvorem a v základní výbavě. Ale u toho asi jen málokdo zůstane. Ceník je sám o sobě poutavým čtením o délce 93 (!) stran. Cena našeho testovaného auta už přesáhla pět milionů.

Martin Šidlák

Technické údaje: Range Rover D350 SV

Cena od: 3 170 252 Kč (bez DPH – varianta D350 AWD standardní rozvor)
Maximální výkon: 257 kW / 4000 ot.
Max. točivý moment: 700 Nm / 1 500 – 3 000 ot.
Maximální rychlost: 234 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,3 s
Kombinovaná spotřeba: 8,3 l/100 km
Emise CO2: 218 g/km
Délka/šířka/výška: 5252 / 2209 / 1870 mm
Rozvor: 3197 mm
Zavazadlový prostor: 818 l
Provozní hmotnost: 2569 kg