Jízda s EV v zimě – pozor na ten sníh

Jízda elektromobilem v zimě má svá specifika. Zástupci Kia Czech o nich hovořili s vedoucím instruktorem pro automobily a motocykly centra bezpečné jízdy ÖAMTC Matthäusem Radnerem.

Debata se vedla při prezentaci nových zimních pneumatik Nokian Tyres Snowproof 2 v centru bezpečné jízdy ÖAMTC Fahrtechnik Zentrum, v jednom z největších svého druhu v Rakousku, které se nachází poblíž Saalfeldenu. Právě Kia totiž poskytla pro tyto účely čtyři čistě elektrické vozy Kia Niro EV. Záměrem automobilky bylo podrobit novou generaci elektromobilu Niro EV náročným testovacím podmínkám ve vyhlášeném horském centru. O jízdních vlastnostech elektromobilů v zimních podmínkách jsme hovořili právě se zmíněným vedoucím instruktorem centra bezpečné jízdy ÖAMTC Matthäusem Radnerem.

Na jaké zásady bezpečnosti při jízdě elektromobilem by řidiči neměli zapomínat?

Předně by měli mít na paměti, že v zimě může na silnici ležet sníh (smích). Ale teď vážně. Jízda by měla být plynulá, aby se kola neprotáčela. Ideální jízdní režim je ECO, to znamená, že výkon elektromotoru je omezený a rychlostní pedál reaguje jemněji. Auto se obecně rozjíždí pomaleji a stejně tak i zrychluje. Některé elektromobily jako právě Niro EV mají k dispozici režim SNOW, který má podobný efekt a napomáhá nejen při rozjezdu, ale také při akceleraci v zatáčkách. Výhodou elekromobilu Niro Ev je umístění akumulátoru uprostřed pod podlahou, tedy mezi nápravami. Tím je zaručeno ideální rozložení hmotnosti pro optimální jízdní vlastnosti i v náročnějším zasněženém terénu. Takové uspořádání akumulátoru pod podlahou znamená nižší těžiště a příkladné jízdní chování nejen na kluzkých površích.

KIA NIRO

Znamená to, že elektromobily mají, lidově řečeno, větší „odpich“?

Rozhodně. Právě z toho důvodu by se s elektromobilem mělo zatáčkami projíždět opatrněji oproti vozům se spalovacími motory, mimo jiné i kvůli celkové hmotnosti a pohonu zadních kol. Řidič by měl samozřejmě věnovat pozornost příslušným kontrolkám na palubní desce. Na sněhu a ledu pomáhá také rekuperace. V případě Nira EV ovládá řidič rekuperaci pádly přímo pod volantem. Ta auto okamžitě zpomalí, když řidič sundá nohu z akceleračního pedálu, a zůstane stabilnější v porovnání s klasickým brzděním. Pozor však na volitelnou rekuperaci u některých typů elektromobilů, která může právě na ledu a sněhu auto „vyhodit“ z jízdní dráhy.   

Liší se nějak příprava elektromobilu pro jízdu v náročných zimních podmínkách oproti tradičním vozům?

Ano i ne. Součástí elektromobilu by měla být samozřejmě škrabadla na led, rozmrazovací sprej nebo sněhové řetězy. Rozhodně je vhodné vyjíždět na cesty s plně nabitou baterií. Dále se vyplatí dopředu předehřát interiér vozu, a to prostřednictvím ovládání topení pomocí mobilní aplikace. V případě Niro EV je k dispozici také předehřev akumulátoru, čímž se zkracuje nejen čas dobíjení, ale vylepšují se výkonové schopnosti akumulátoru. Pokud se totiž vytápí vnitřek až po rozjetí, více se vybíjí baterie. Jestliže je řidič v elektromobilu sám, je vhodné vyhřívat pouze sedadlo řidiče.

Co dalšího by měli mít řidiči elektrických vozů ještě na paměti?

Obecně je vyhřívání sedadel, volantu a oken ekonomičtější než samotné vyhřívání vzduchu. Okna by měla zůstat zavřená. Samozřejmě by se ale nemělo šetřit na úkor bezpečnosti. Jasný výhled má pochopitelně přednost před zamlženými skly. Pokud jde o samotný akumulátor, tak čím je chladnější, tím se nabíjí pomaleji. Stejně tak je vhodné dobít plnou kapacitu teprve krátce před odjezdem

Jsou nějaká úskalí, která registrujete v souvislosti s využíváním elektromobilů?

Za problematické považuji vyšší pořizovací cenu i vlastní dojezd některých elektromobilu. Mám-li být ale přesný, tak důležitý vlastně není dojezd jako takový, ale spíše samotná dobíjecí infrastruktura. Předpokládám ale, že do budoucna dojde k dalšímu podstatnému zlepšení ve všech ohledech. Elektromobilitu totiž považuji za zásadní řešení, pokud jde o snížení emisí. 

-red, KIA-