Prodej elektromobilů klesne, automobilkám zisky porostou

Nissan_elektromobily

Překvapivé výsledky přinesl nejnovější průzkum společnosti KPMG mezi manažery z autoprůmyslu. I přes trvající problémy v dodávkách dílů a klesajících prodejích se očekává zvýšení ziskovosti automobilek. Naopak prodej elektromobilů podle odhadu razantně klesne oproti předchozím předpokladům.

Automobilový svět se mění, ale podle automanažerů ne tak jednoduše, jak se dnes obecně popisuje. Tedy ne jen tak, že se bude prodávat stále víc a víc elektroaut. Prodej elektromobilů v odhadech dokonce významně klesly. Zisky automobilek ale mají plynout z mnohem větší části než dnes z poprodejních nabídek, měsíčních poplatků za různé služby a dokonce z autopojištění. Tvrdí to alespoň výsledky 23. ročníku průzkumu GAES od poradenské společnosti KPMG. Ta vyzpovídala 915 manažerů autoprůmyslu působících ve 29 zemích včetně Česka, odkud letos odpovídal šest lidí. GAES porovnával sentiment v roce 2022 oproti roku 2021.

Celkově v sektoru znatelně posílil optimismus, navzdory ruské invazi na Ukrajinu a inflací oslabené kupní síle domácností. Osmdesát tři procent respondentů věří ve vyšší ziskovost v příštích pěti letech, zatímco předloni takto odpovědělo pouze 53 procent. „Podíl optimistů mezi dotázanými z Česka dosahuje 83 procent. V pro nás klíčovém Německu dokonce 87 procent. V minulém průzkumu přitom mezi německými manažery sdílelo víru v růst zisků jen 49 procent,“ zdůraznil automobilový expert české kanceláře KPMG Jan Linhart.

Zisky ze služeb

Zisky si dotázaní neslibují jen od prodejů aut, ale i od poprodejních služeb. Šedesát dva procent vyjádřilo silné přesvědčení, že zákazníci budou ochotni platit měsíční poplatky za

pokročilé asistenční systémy řidiče a/nebo softwarové služby, které pomohou s nabíjením elektromobilů či analýzou stavu vozu.

Další zdroj příjmů vidí oslovení v množství dat, které generuje provoz vozů umožňujících konektivitu. „Tato data otevírají automobilkám možnost získat podíl na trhu s autopojištěním. Čtyřicet šest procent manažerů předpovídá, že automobilky uzavřou partnerství s pojišťovnami a 44 procent očekává, že budou pojistitelům data prodávat. Pouze sedm procent míní, že automobilky zkusí pojišťovnám přímo konkurovat,“ uvedl Linhart.

Prodej elektromobilů: Častější veřejné dobíjení

Předloni GAES předpovídal rychlejší prosazování elektromobilů. Podle tehdejších odhadů měl jejich podíl na celosvětových prodejích nových vozů v roce 2030 dosahovat 20 až 70 procent. Loni ale respondenti toto rozpětí snížili na 10 až 40 procent. „Důvodem poklesu je očekávání výrazně nižších prodejů v zemích jako Indie, Japonsko a Brazílie. Odhady prodejů se ale znatelně ponížily i v Evropě a USA. Předloni se v západní Evropě předpokládané rozmezí pohybovalo mezi 30 až 70 procenty. Loni toto rozpětí činilo už jen 10 až 30 procent, a to navíc za celou Evropu. Odhad vztahující se pouze k Česku průzkum neobsahuje,“ vysvětlil Linhart.

Na přibližně 60 procentech zůstává podíl manažerů přesvědčených o tom, že i bez jakýchkoliv dotací se (výrobní) náklady na elektromobily do roku 2030 sníží na úroveň vozů se spalovacím motorem. Podle pětiny dotázaných bude této parity dosaženo až kolem roku 2035.

Z 30 na 23 procent se snížil podíl manažerů, podle kterých budou majitelé své elektromobily dobíjet hlavně ve vlastních domovech. Počítá se totiž s častějším dobíjením u veřejných dobíjecích stanic, v práci nebo na ulici. „Tento posun souvisí s nárůstem objemu státních prostředků investovaných do rozvoje dobíjecí infrastruktury. Z českých respondentů jich 34 procent věří, že lidé budou nejčastěji dobíjet u veřejných nebo soukromých dobíjecích stanic. Dalších 13 procent předpovídá, že dobíjet budou hlavně v práci a podle devíti procent na ulici,“ sdělil Linhart.

Rozhodne výkon a značka

Ve výhledu do roku 2030 respondenti jako předloni očekávají, že americká automobilka Tesla zůstane lídrem na trhu elektromobilů. „Na předpokládané druhé místo se ale loni vyšvihlo německé Audi, přestože předloni se v žebříčku vůbec neobjevilo. Velkým skokanem je také americký Apple, který se dostal na čtvrtou pozici z předloňské deváté. Technologická společnost Apple přitom ještě žádný elektromobil nevyrobila ani neprodala. Spekuluje se ale, že na tento trh brzy vstoupí,“ upozornil Linhart.

Podle GAES bude v příštích čtyřech letech uvedeno na světový trh až 160 nových modelů elektromobilů. Ve většině zemí zůstane nabídka široká i v kategorii vozů se spalovacími motory. „Očekává se, že z této záplavy možností si zákazníci budou vybírat hlavně podle jízdního výkonu. Výkon za nejdůležitější faktor při nákupním rozhodování označilo 80 procent manažerů, oproti 71 procentům předloni. O šest procentních bodů pak v průzkumu narostl význam značky a image vozu,“ poznamenal Linhart.

GAES znovu potvrdil, že posílí přímý prodej na úkor dealerů. Manažeři si myslí, že do roku 2030 automobilky samy prodají kolem 34 procent nových vozů rovnou konečným zákazníkům, kteří budou automobily nakupovat stále více na internetu. Respondenti zároveň předpovídají, že vozy začnou nabízet i tradiční hráči v e-commerce. „Jako předloni i nyní 78 procent dotázaných věří, že se do roku 2030 bude prodávat online většina nových vozů. Z českých respondentů takto odpovědělo přibližně 67 procent,“ řekl Linhart.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES