SROVNÁVACÍ TEST: Opel Astra, Kia Ceed, Renault Megane – Peníze nejsou všechno

Srovnávací test: Opel Astra, Kia Ceed, Renault Megane. Klasické hatchbacky, které po mnoho let dostatečně spolehlivě sloužily potřebám firemních flotil, hlásí návrat. Jaké jsou dnešní hatchbacky? Německý, korejský a francouzský přístup jsme prověřovali ve srovnávacím testu.

Srovnávací test: Opel Astra, Kia Ceed, Renault Megane. Zaběhlé a fungující hatchbacky v poslední době na výsluní nahradily všudypřítomné modely SUV. Se zdražováním všeho možného od plynu po cibuli se ale možná jejich popularita vrátí. A i nám stále dávají smysl, proto jsme je k dnešnímu srovnání přizvali. Tedy ty, které za to aktuálně určitě stojí a vlastně nabízejí poněkud odlišný přístup.

Všechny tři testované hatchbacky jsou rozměrově prakticky stejné. Nejdelší je Opel Astra se 4374 mm. Následuje Renault Megane se 4359 mm a  Kia Ceed se 4315 mm. Většinovému vkusu vzhledově asi nejlépe vyhoví Opel. Ten musel v aktuální generaci čelit výzvě, jak se odlišit od řady technicky zcela stejných vozů ze svého nového koncernu Stellantis. A kromě nastavení podvozku vsadil právě na design. Ten je ostře řezaný a dynamický, ale zároveň nekomplikovaný. Oba jeho dnešní rivalové naopak vsadili spíše na oblejší linie. Jsou také výrazné, s předními světly hodně protaženými do boků karoserie, snad jen v případě Renaultu s trochu překombinovaným spodním „zobáčkem“. Případná výměna těchto světel nebude levná.

Srovnávací test: Opel Astra, Kia Ceed, Renault Megane: Body pro novinku

Zatímco pohled na vnější vzhled je otázkou individuálního vkusu, každé auto má něco do sebe a my se nestavíme na stranu ani jednoho z nich, tak při hodnocení interiéru u nás jednoznačně vítězí Opel Astra. Ještě aby ne, je ze všech tří nejnovější. Prodává se teprve od loňského roku, zatímco Ceed od roku 2018 a Megane dokonce od roku 2016. Nejde ale jen o použitou techniku. Astra nabídne nejdelší rozvor 2675 mm oproti 2669 mm u Meganu a 2650 mm u Ceedu, ale především největší zavazadlový prostor o objemu 422 litrů (Kia 395, Renault 402 l).

Pojetí palubní desky jsme u Opelu Astra chválili už loni v rámci hlasování o české Auto roku. Na rozdíl od dramaticky členěné palubní desky sesterského Peugeotu 308 s obrazovkami v různých výškách je ta v astře jednoduchá, ale efektní. Její dominantou je dvojice na sebe navazujících 10palcových digitálních displejů, které plynule navazují na výdechy klimatizace. Digitalizace sice přinesla nutnost ovládat řadu věcí přes centrální dotykovou obrazovku, což je mnohdy nepraktické, na druhou stranu je ale nutno ocenit, že třeba klimatizace má v německém autě samostatný ovládací panel.

Renault Megane i přes svoje stáří také nabídne digitální přístrojový štít nebo rozměrný na výšku orientovaný rozměrný displej infotainmentu, ale nepůsobí to tak moderně jako v astře a ovládání není tak intuitivní. Prokousat se k některým údajům či funkcím už dá někdy docela zabrat.

Interiér ceedu je někde mezi dvěma výše uvedenými, a také jsme s ním byli velmi spokojení. Jednak působí díky použitým materiálům až skoro prémiovým dojmem, jednak všechny ovladače na sebe logicky navazují a jsou přehledně uspořádané. Fyzických tlačítek je tady hodně, což není úplně nejnovějším trendem dnešní doby, ale řada lidí naopak ocení, že se díky nim dá snadno nastavit spousta věcí, které není třeba hledat složitým klikáním v menu digitální obrazovky.

Motory a jízdní vlastnosti

Našim jízdním favoritem je určitě astra, jejíž podvozek dokáže chytit za srdce. Byť je tvrdší než francouzští sourozenci, prémiově tlumí všechny nerovnosti, zároveň je ale jistá i stabilní při jakkoli rychlé jízdě, navíc mrštně a ochotně zatáčí. V zatáčkách je velmi stabilní a málo se naklání, je vidět, že podvozek je navržen i pro mnohem silnější motory než je „obyčejná“ přeplňovaná dvanáctistovka. Původem francouzský tříválec od Peugeotu ovšem jede výtečně i ve své slabší verzi s 81 kW, kterou jsme testovali. Motor je příjemně živý v nízkých otáčkách, neztrácí dech ani v těch středních, pouze v horní polovině otáčkoměru už od něj nemůžete moc čekat. Ale odmění se vám kultivovaným tichým chodem bez vibrací a nízkou spotřebou jen málo přesahující šest litrů.

Levnější Kia Ceed třetí generace má jízdní vlastnosti jenom o malinký fousek horší. Také výtečně utlumí nástrahy českých silnic, v zatáčkách sedí i díky zadní víceprvkové nápravě velmi dobře – zkrátka není nač si stěžovat. Litrový oturbený tříválec také není vůbec špatný, táhne solidně odspodu, a když ho vytočíte, umí s autem slušně zahýbat. Spotřeba je ale o něco vyšší než u obou soupeřů, jezdili jsme průměrně za sedm litrů.

A Renault? Přeplňovaná třináctistovka 1.3 TCe o výkonu 103 kW jede docela pěkně, spotřebu se nám dařilo udržet pod šesti litry, ale podvozek je zklamáním. Neposkytuje takovou oporu, jak bychom od moderního auta očekávali, na rozbité silnici má tendenci odskakovat, nerovnosti netlumí příliš dobře; s láskou vzpomínáme na kdysi pověstné „žehlící“ renaultí podvozky. I řízení je gumové, ne moc přesné, v tomto ohledu se nemůže soupeřům rovnat.

My máme jasno

Vítěz dnešního klání není úplně jednoznačný. Kia Ceed vítězí cenou: s motorem 1.0 T-GDI 74 kW se aktuálně prodává od 342 950 Kč bez DPH. Jasně, je to vykoupeno hubenější výbavou – na druhou stranu, v dnešní době preferujeme fakt, že na auto je třeba v první řadě finančně dosáhnout; málokdo z běžných zájemců se rochní v cenících a zaškrtává luxusní výbavu. A třeba mechanické ovladače klimatizace jsou nám vyloženě sympatické, například u opelu vše řešíte přes dotykový displej a ne tak obratná tlačítka.

Ale cena není všechno. Astra je skvělá, i když výsledný dojem jí trochu kazí cena – základní verze 1.2 Turbo 81kW totiž stojí velmi sebevědomých 454 530 Kč bez DPH (pro zajímavost, při loňské březnové premiéře přišla na 400 tisíc korun bez DPH). Ale kdo po výbavě touží, u astry dostane výborný poměr cena/výkon – už v základu totiž najde třeba dešťový senzor, přední mlhovky, LED přední i zadní světlomety, automatické přepínání světel, detekci chodců, čtení dopravních značek, přední i zadní parkovací senzory, tempomat, 10palcový digitální přístrojový štít, 10palcový multimediální audiosystém, bezklíčové startování, automatickou jednozónovou klimatizaci nebo 16palcová kola z lehkých slitin. Kia Ceed nabídne pouze LED světla denního svícení (přední mlhová světla jsou za příplatek), 15palcové ocelové disky, manuální klimatizaci, jen rádio MP3 s pětipalcovým displejem, palubní počítač s 4,2palcovým displejem, chybí dešťový i parkovací senzory. Ale i po dopočítání srovnatelné výbavy je na tom ceed lépe. Vítězství na stranu astry nakonec převážily o něco lepší jízdní vlastnosti, větší kufr i o něco zajímavější vzhled.

Na to, že je Renault Mégane nejstarší, má také už v základní verzi TCe 140 (1.3 103 kW) velmi sebevědomou cenu od 436 360 korun bez DPH. Svou základní výbavou se astře blíží (full LED přední světlomety, přední mlhová světla LED s přisvěcováním do zatáček, světelný a dešťový senzor, přístrojový štít se 7″ barevným multifunkčním displejem, dvouzónová automatická klimatizace, přední a zadní parkovací senzory, multimediální systém Easy Link 7″, ocelové disky kol 16″), ale v celkovém hodnocení mu to příliš nepomůže. 

TEXT: Martin Šidlák