Prodeje elektromobilů v Německu půjdou ke dnu. Končí dotace firmám

Prodeje elektromobilů spadnou v Německu v posledním čtvrtletí letošního roku až o 50 procent. Naopak rostou prodeje benzínových a dieselových aut. Potvrzuje se totiž, že základním hnacím „motorem“ prodejů elektroaut jsou dotace. A ty se mají v Německu v září výrazně omezit.

Prodeje elektromobilů by přitom měly růst. Plán německé vlády, aby v roce 2030 jezdilo po tamních silnicích 15 milionů elektromobilů je ovšem nyní ve vážném ohrožení. Po zrušení dotací na plug-in hybridy se už propadly prodeje těchto typů vozidel a na obzoru je další omezení. Od září nebudou dostávat dotace na nákup bateriových vozidel firmy. Jejich nákupy jsou přitom v prodeji nových aut zásadní.

Kvůli zrušení dotací se bateriová vozidla mnoha provozovatelům vozových parků již nevyplatí, domnívá se odborný časopis Automobilwoche. „Předpokládáme, že růst podílu BEV ve vozovém parku se z 63 % v první polovině roku smrskne na pouhá dvě procenta ve druhé polovině roku,“ cituje časopis analytika společnosti Dataforce Benjamina Kibiese. „V červenci a srpnu registrace BEV ještě výrazně porostou, ale v září a prosinci se propadnou o více než 50 procent,“ pokračuje analytik.

Dvě třetiny koupily firmy

Bez firemních elektromobilů by se růst počtu vozidel poháněných bateriemi, která v současnosti tvoří v Německu 18 % nových registrací, výrazně zpomalil. V prvním pololetí se v Německu registrovalo 220 000 nových čistě elektrických vozů, což je o 53 000 kusů více než ve stejném období loňského roku. Dvě třetiny si ale koupily firmy.

Společnost Dataforce již v první polovině roku 2023 zaznamenala prudký pokles oblíbených elektromobilů ve fleetovém prodeji – například Fiat 500e, BMW i3 nebo Renault Zoe. Odborníci předpokládají, že propad očekávaný ve druhé polovině roku v důsledku zastavení dotací by mohl vést – alespoň dočasně – k oživení poptávky po vozech se spalovacími motory. U firemních vozů se to už v prvním pololetí projevilo. „Počet registrací benzinových vozů vzrostl o více než třetinu (plus 34 %) na 164 000 osobních vozů, počet nově registrovaných dieselových vozů se zvýšil o více než pětinu (22 %) na 186 000 osobních vozů,“ uvádí Automobilwoche.

Pro fleetové zákazníky mají elektromobily ještě další problém, který se jmenuje zůstatkové hodnoty. Nedávné razantní snížení cen vozů Tesla se projevilo i do tlaku na snížení cen ojetých vozů. Co se zájemcům o nákup ojetiny jeví jako pozitivní zpráva, pro současné vlastníky je to tragédie. Své stávající elektrické auto totiž prodají za mnohem nižší peníze, než čekali. A to třeba u leasingových společností může vygenerovat velké ztráty.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES