Nová Dacia Duster odtajněna: Diesel chybí, LPG pokračuje, navíc bude hybrid

Dacia Duster

Nová generace modelu Dacia Duster je odtajněna. Kromě nového hybridu nabídne pohon 4×4 s větší světlou výškou 217mm a lepším nájezdovým úhlem, nové jízdní režimy pro hladký průjezd ztíženým terénem (sníh, písek, bláto,..) nebo větší prostor pro cestující v druhé řadě sedadel.

Dacia Duster nabídne i nový design: velmi vertikální přední část, podběhy kol s čistě zkosenými hranami, široké zadní dveře na zádi a boční okna, která se jediným tahem rozšiřují od přídě k zádi. Nový Duster je chráněn stylovým pruhem, který se bez jakéhokoli přerušení táhne po celém obvodu vozu. Přední a zadní spodní nárazníky nejsou lakovány. Nárazníky tak nikdy neztratí svou původní barvu, ani když jsou poškrábané nebo odřené.

Ochranné lišty bočních prahů, ochranné lišty podběhů kol, trojúhelníky předního nárazníku, přední a zadní nárazníky a lemy zadního nárazníku jsou vyrobeny z nového robustního materiálu, který obsahuje až 20 % recyklovaného materiálu.

V interiéru byla zvláštní pozornost věnována ergonomii s centrální 10,1palcovou obrazovkou umístěnou v zorném poli řidiče a nakloněnou o 10° směrem k řidiči. Nové automatické ovládání převodovky ve spojení s motorem HYBRID 140 je mimořádně ergonomické. Volant se dvěma zploštělými částmi v horní a dolní části usnadňuje nastupování.

Dacia Duster: 5 jízdních režimů

Nový Duster je k dispozici s pohonem Terrain Control 4×4, který lze ovládat pomocí 5 jízdních režimů:

AUTO: převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle přilnavosti a rychlosti

SNOW: optimalizuje trajektorie na kluzkých vozovkách díky specifickému nastavení ESC a kontroly trakce.

MUD/SAND: pro jízdu na sypkém povrchu, jako jsou blátivé nebo písčité cesty.

OFF-ROAD: nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. Z hlediska funkčnosti je velmi podobný režimu 4×4 lock současného modelu Duster, ale jde ještě dál tím, že automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.

ECO: optimalizuje spotřebu paliva působením na klimatizaci a výkon vozidla. Optimalizuje rozdělení točivého momentu motoru mezi přední a zadní nápravu, aby se omezila spotřeba paliva a zároveň se přizpůsobila podmínkám přilnavosti vozovky.

Světlá výška v terénu je 217 mm u verze 4×4, což je nejlepší hodnota na trhu. Přední a zadní nájezdové úhly ještě příznivější, až 31° vpředu a 36° vzadu u verze 4×4.

V souladu s hodnotami značky Dacia nabízí nový Duster udržitelnější přístup k motorizaci díky novým mild-hybridním a hybridním pohonným jednotkám a většímu využití recyklovaných materiálů.

Duster HYBRID 140. Pohonná jednotka HYBRID 140, kterou Dacia použila na začátku roku 2023 pro model Jogger, se nyní dostává i do nového modelu Duster. Je založeno na osvědčených technologiích používaných v rámci skupiny Renault a skládá se z 1,6litrového benzinového čtyřválce o výkonu 94 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 49 k a vysokonapěťový startér/generátor) a elektrifikované automatické převodovky. Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další 2 pro elektromotor. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí klasické spojky.

Duster TCe 130. Tato pohonná jednotka je první, která zákazníkům poskytne počáteční úroveň elektrifikace, kterou Dacia nabízí. Kombinuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor nové generace o objemu 1,2 litru pracující na bázi Millerova cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty) s lehkým 48V hybridním systémem. Ten podporuje spalovací motor při rozjezdu a akceleraci a snižuje průměrnou spotřebu paliva a emise CO2 přibližně o 10 %*.

Duster ECO-G 100. Při provozu na LPG vypouští nový Duster ECO-G 100 v průměru o 10 % méně emisí CO2 než ekvivalentní benzínový motor. Nabízí dojezd až 1 300 km díky dvěma nádržím s kombinovaným objemem téměř 100 litrů: 50 litrů benzinu a 50 litrů LPG (instalovaných pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž se zachovává objem zavazadlového prostoru). Přepínání z jednoho paliva na druhé je okamžité a nepostřehnutelné díky přepínači dokonale integrovanému do palubní desky.

Zdroj: Dacia