Elektromobil je ke klimatu šetrnější než spalovák. Ale až po ujetí 90 000 km

elektromobil, Volkswagen ID.3

Podle nové studie VDI je elektromobil z hlediska ochrany klimatu dlouhodobě lepší než spalovací motor. Ale trvá to dlouho, záleží na skladbě zdrojů elektrické energie a syntetická paliva by výsledek změnila.

O reálné emisní stopě elektromobilů a spalovacích motorů se odpůrci a příznivci elektromobilů dokážou do krve přít. Velmi totiž záleží na tom, co všechno se do výpočtu zahrnuje a z jakého zdroje pochází elektřina. Nová studie německého sdružení inženýrů VDI, kterou citoval německý magazín Focus se snaží představit současný stav co nejkomplexněji a neutrálně. Odborná komise „Drives“ Spolku pro automobilové a dopravní inženýrství VDI ve studii porovnává hodnocení životního cyklu elektromobilů, plug-in hybridů a automobilů s konvenčním pohonem (diesel a benzín). Studie VDI o hodnocení životního cyklu analyzovala vozidla kompaktní třídy (např. VW ID.3, Ford Focus, Toyota Corolla Hybrid, VW Golf).

Studie se nezabývá dalšími znečišťujícími látkami, ale pouze emisemi CO2. V úvahu však byly vzaty nejen emise CO2 z jízdy a nabíjení, ale také z výroby vozu, motorů a baterií a další související emise. Který typ pohonu vychází podle odborníků nejlépe po předpokládaném celkovém nájezdu 200 000 kilometrů?

Toto jsou výsledky studie:

Teprve od ujetí 90 000 kilometrů jsou elektromobily kompaktní třídy na silnici šetrnější ke klimatu než spalovací motory. Pokud by se k tankování používala pouze elektřina vyrobená z obnovitelných zdrojů, klesá hranice na 65 000 km.

V dlouhodobém testu si v klimatické bilanci nejlépe vedou dva typy pohonu: plně elektrický vůz (24,2 tuny CO2 v životním cyklu do 200 000 km) a plug-in hybrid (24,8 tuny). V případě druhého z nich však potenciál snížení emisí silně závisí na tom, jak vysoký je ve skutečnosti podíl elektrického pohonu v hybridním vozidle.

Na třetím místě je diesel (33 tun CO2) a na čtvrtém místě benzínový motor (37 tun CO2). Při výpočtu byla u každého z vozů použita klasická fosilní paliva. Studie VDI nepočítala s efektem syntetických paliv.

Elektromobil neřešil výměnu baterie

U elektromobilů nebyla zohledněna otázka, zda a kdy je třeba baterii vyměnit, protože její kapacita je příliš nízká. Odborníci proto ve svých výpočtech předpokládali, že baterie elektromobilu vydrží po celou dobu životnosti vozidla a není třeba ji vyměňovat. Totéž samozřejmě platí i pro spalovací motor.

Ve studii nebyl uvažován ani vodíkový palivový článek, protože podle názoru odborníků VDI se jeho použití v dohledné době nejeví jako reálné, přinejmenším v oblasti osobních automobilů. Podle VDI mimo jiné chybí potenciál rozvoje infrastruktury.

Martin Šidlák