Nejbezpečnější vůz roku 2023 je z Číny. Nio ET5 překonalo všechny. Auta jsou ale stále těžší

crash test Nio ET5

Crash test Euro NCAP přinesl v roce 2023 triumf vozů z Číny. Pět hvězdiček získalo celkem 9 z nich. Absolutně nejvyšší hodnocení si odnesl model Nio ET5.

V roce 2023 prošlo nárazovými testy Euro NCAP 17 vozů. Devět z nich byly čínské elektromobily, což představuje více než 50 % hodnocených vozidel. Standardizovaný crash test přinesl pět hvězdiček pro každý vůz vyrobený v Číně.

V roce 2023 provedlo Euro NCAP crash test devíti čínských modelů čtyř značek: BYD Dolphin, BYD Seal, BYD Seal-U (Song Plus), BYD Tang, Xpeng G9, Xpeng P7, Nio EL7 (ES7), Nio ET5 a Smart #3. Smart #3 lze označit za „čínský vůz“, protože stojí na architektuře SEA společnosti Geely, přebírá díly od dceřiných společností Geely a je vyráběný v Číně.

Nio ET5 se stalo nejbezpečnějším vozem testovaným evropskou asociací v roce 2023, když s celkovým skóre 96 % překonalo Volkswagen ID.7 s 95 %. BYD Dolphin, Seal a Tang pak mají nejlepší bezpečnost dětských cestujících. BYD Dolphin dosáhl nejlepšího výsledku mezi devíti čínskými vozy v segmentu Zranitelní účastníci silničního provozu. A Smart č. 3 je nejlepší v kategorii bezpečnostních asistentů. Z nečínských modelů si pět hvězdiček letos odneslo BMW řady 5, Kia EV9, Merceces-Benz EQE SUV, Volkswagen ID.7 a Lexus RZ. Čtyři hvězdy pak získaly Honda ZR-V a Hyundai Kona spolu s prvním hodnoceným vietnamským modelem VinFast VF8.

Organizace Euro NCAP ale poukázala na znepokojivý trend v poptávce spotřebitelů po těžších, výkonnějších a vyšších automobilech, které nejen ohrožují ostatní řidiče, ale mají také nepříznivý vliv na životní prostředí. Z 11 naposled hodnocených nových vozů pouze tři váží méně než dvě tuny a pouze jeden, smart #3, je klasifikován jako malý rodinný vůz. 

Martin Šidlák