Dotace na elektromobily budou od března, jejich forma ale budí rozpaky

Renault Megane, elektromobil,dotace na elektromobily

Dotace na elektromobily? Ano, ale jen pro podnikatele a na úvěr. Český stát se rozhodl podpořit prodej elektromobilů, ovšem zvolil formu, ke které má řada lidí výhrady.

Od března by mělo být v České republice spuštěno přijímání žádosti o dotace na pořízení elektromobilu. Nechme stranou, jestli jsou dotace dobré nebo špatné, jestli rozhýbou trh nebo naopak zvyšují cenu dotovaného produktu. Zaměřme se jen na formu v Česku poskytované dotace.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Národní rozvojovou bankou vyhlásily záruční program Elektromobilita. Je na něj připraveno celkem 1 950 000 000 Kč, z toho 1 650 000 000 Kč na pořízení bezemisních vozidel a 300 000 000 Kč na dobíjecí infrastrukturu. Dobíjecí stanice ale musí být neveřejné, tedy nikoli na parkovištích, v obchodních domech apod. A žadatel o dotaci na ni musí žádat společně s dotací na auto, nepodporuje se samostatná výstavba.

U aut platí, že vozidlo musí být nové nebo skoro nové (dodáno do 6 měsíců ode dne prvního uvedení do provozu a má najeto méně než 6 000 km), nesmí být dražší než 1,5 milionu Kč bez DPH a pohánět ho může pouze elektřina nebo vodík. Zároveň platí 24měsíční podmínka zákazu prodeje podpořeného vozidla. V dalších podmínkách jsou pak i takové podrobnosti, že podporu nedostanou třeba firmy provozující výrobu zbraní a střeliva nebo herny a sázkové kanceláře. Žadatelské firmy také třeba musí mít uzavřená dvě účetní období, nesmí dlužit zaměstnancům výplatu nebo být v exekuci.

Dotace na elektromobily: 200 tisíc na vozidlo

Podpora je poskytována formou portfoliové bankovní záruky za komerční úvěr od leasingové společnosti či banky a současně s tím obdrží žadatel finanční příspěvek. Ovšem maximálně 200 tisíc Kč na vozidlo kategorie M1, max. 250 000 Kč kategorie N1 a max. 300 tisíc Kč na vozidlo FCEV. Příspěvek bude vyplacen (po splnění podmínek) přímo na účet příjemce podpory po registraci vozidla a po předložení kupní smlouvy, dokladu o uhrazení kupní ceny dle této smlouvy a osvědčení o registraci vozidla dokládajícího vlastnictví pořizovaného majetku příjemcem podpory.

A právě forma dotace spojená s financováním pomocí úvěru je předmětem kritiky. Část lidí má za to, že si ji vylobbovaly finanční instituce a automobilky a co zákazník dostane v dotaci, to zaplatí za dobu trvání úvěru na úrocích. To se sice v reálu pravděpodobně nestane, ale „vyškrtnutí“ žadatelů s hotovostí nebo na operativní leasing není přijímáno dobře.

Dotace mají svoje „ale“

„Cesta, kterou zvolilo ministerstvo průmyslu a obchodu, má svá ALE.“ říká mluvčí značky KIA v ČR Kateřina Vaňková. „Tím hlavním je, že poskytování podpory se váže pouze na pořízení automobilu formou úvěru. Ne každý podnikatel využívá nebo chce využívat automobil kupovaný na dluh. Dejme lidem šanci, aby se rozhodovali sami, a ne aby to za ně dělal někdo jiný. Druhým velkým ALE je, že podpora se týká pouze podnikatelů. Stát by měl mít zájem, aby se elektromobilita rozšířila co nejvíce napříč společností. Jen tak na okraj. Česká republika vychází co do počtu prodaných elektromobilů na množství obyvatel jako druhá nejhůře hodnocená v Evropě. Je to mimo jiné i kvůli tomu, jak slabá je zatím jejich podpora. Většina zemí v Evropě, ale také USA a Čína to už pochopily a nějakou formu motivace k nákupu spustily.“

Zda a případně kdo se oficiálně či neoficiálně na podobě dotačního programu podílel, samozřejmě nelze ověřit, náhodně oslovené společnosti ale tvrdí, že k přípravě pozvány nebyly. „Podmínky dotace s námi nebyly nijak konzultovány a jsme čistým příjemcem informací a podmínek,“ říká třeba mluvčí českého Volkswagenu David Valenta. „Společnosti sdružené v České leasingové a finanční asociaci (ČLFA) na programu spolupracovaly, ale my jako Arval úvěr jako finanční nástroj neposkytujeme,“ sdělil IDNES generální ředitel leasingové společnosti Arval Aleš Polák.

Snížení administrativní zátěže

Oficiální zdůvodnění ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu ČR je následující: „Zvolená forma zajištěného úvěru s dotační složkou umožní poskytnout podporu co nejširšímu okruhu potenciálních žadatelů, tedy i těm, kteří nedisponují dostatkem vlastních zdrojů. Díky této formě dochází také k výraznému snížení administrativní zátěže žadatelů oproti standardní žádosti o poskytnutí dotace. Tím, že úvěry budou zajištěny zárukou Národní rozvojové banky, umožní úvěrujícím institucím poskytnout výhodnější úvěrové podmínky (oproti standardním úvěrům bez záruky), a tedy i úrokové zatížení bude nižší a nedojde tak k výraznějšímu snížení celkové výhody obdržené dotační složky,“ uvedla Petra Milcová z odboru komunikace.

Důvodem, který ale nikde není oficiálně řečený, může být také logická „pojistka“, aby byly vozy nakoupené s dotací skutečně provozovány na území ČR a nebyly jen obratem prodány se slevou do zemí, kde dotační program není a prodávající nevydělal okamžitě na rozdílu cen.

„Nutnost využití úvěru nevidíme jako problém, většina firem a podnikatelů využívá pro financování firemních vozů externí zdroje, tedy i úvěry nebo úvěrové rámce,“ uvedl manažer pro elektromobilitu v Louda Auto David Nerad a dodal: „Současně chápeme, že se stát chrání před vývozem dotovaných aut do zahraničí, třeba do Německa, kde státní podpora nedávno skončila.“  Prodejci aut podle něj jakoukoliv podporu elektromobility vítají a upozorňují, že dodací doby na většinu plně elektrických modelů jsou momentálně příznivé.

Samotný problém, zda dotace nepadne na úroky, budou zřejmě alespoň zčásti řešit samotné automobilky buď slevami na vozy jako takové, nebo dotováním úroků. Jednou z mála automobilek, které už na svých webových stránkách nabízejí pořízení elektromobilu s dotací prostřednictvím vlastní finanční společnosti, je MG. „Jak moc tato forma dotace pomůže rozvoji elektromobility v Česku je v tuhle chvíli těžko odhadovat. V MG každopádně umíme auto s dotací nabídnout, navíc nyní pro všechny zákazníky o 50 000 Kč zlevňujeme elektrické modely MG5 a ZS EV. Kromě toho ve spolupráci s Arvalem nabízíme i operativní leasing na elektromobily MG5 a MG4 s dotovaným úrokem 2,99 %,“ říká ředitel Marketingu a PR značky Marek Vodička.

Podle neoficiálních zákulisních informací se některé automobilky chystají pokrýt zákazníkům i úrok „dotačního“ úvěru, na trhu se čeká třeba Škoda Enyaq s úrokem 0%.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES