Registrační značku si vyzvednete na poště nebo v Alzaboxu. Kupka představil projekt digitalizace

Digitalizace, řídička, STK, Ministerstvo dopravy

Online a s 20procentní slevou. Už od února by mělo být možné žádat online třeba o převod auta na jinou osobu, registraci vozu nebo o vydání další registrační značky na nosič kol. Digitalizace agendy spojených s vozidly má velké plány.

S překvapivou informací přišel ve středu 17. ledna ministr dopravy Martin Kupka na semináři pořádaném Hospodářskou komorou ČR. Informoval o postupných krocích ministerstva v postupné digitalizaci služeb spojených s prodejem, převodem a vůbec obchodováním s auty.

„Namísto několika návštěv úřadů a prohledávání internetových odkazů chceme dát občanům možnost nalézt dostupné elektronické služby na jednom místě v Portálu dopravy,“ řekl ministr. Z tohoto portálu jsou už dnes dostupné služby jako je kontrola tachometru, informace o vlastněném vozidle, dálniční známky, možnost e-podání žádostí o výměnu řidičského průkazu z důvodu krádeže, ztráty či změny osobních údajů, předvyplnění žádosti změn v registru vozidel. Nově nemusí mít řidiči v České republice u sebe řidičský ani technický průkaz.

V případě nového vozidla dostane občan již rovnou nové osvědčení o registraci vozidla, tedy jeden doklad. Všechny údaje o autě z registru silničních vozidel může kdykoli získat k ověření hned čtyřmi různými způsoby. Přes Portál dopravy, Portál občana, portál dataovozidlech.cz a aplikaci eTechničák. Druhé dvě jmenované možnosti mají navíc tu výhodu, že u nich není pro kontrolu dat nutné mít elektronickou identitu. Dále je ale stále možné požádat o výdej dat z registru silničních vozidel na úřadě.

Digitalizace bude pokračovat

„Nyní chceme umožnit online udělení plných mocí, díky kterému půjde mnoho úkonů řešit elektronicky. Naším cílem je, aby šlo veškerou administrativu okolo prodeje, koupě a registrace auta vyřídit plně digitálně,“ uvedl Martin Kupka.

Systém bude nejprve dostupný pro fyzické osoby, poté i pro firmy. Online podané žádosti mají podle Kupky zvýhodnění 20% na poplatku. Snížení administrativní zátěže vítají zejména autobazary a leasingové společnosti. Digitalizace převodů vozů by ještě více přispěla k zefektivnění obchodování na sekundárním automobilovém trhu, k většímu komfortu zákazníků i k úsporám státního rozpočtu,“ zdůraznila generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová.

Digitalizace má ale pokračovat dál. Nejbližším krokem je tzv. Registr zastupování, který by měl být spuštěn v tomto roce. Ten umožní lidem a firmám jednoduše a rychle pověřovat osobu pro zastupování. Prostřednictvím Portálu občana pak bude možné ověřit, kdo koho pověřil. „Jeho hlavním přínosem bude sdílení údajů o oprávněních k zastupování při vyřizování různých agend mezi fyzickými osobami a firmami či úřady,“ doplnil na semináři vrchní ředitel sekce hospodářství z Ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický.

Stávající digitalizace tak v mnoha ohledech ušetří lidem jednu ze dvou návštěv na úřadě, když budou moct žádosti podávat elektronicky. Ambicí Martina Kupky je ale ve finále zdigitalizovat celý proces až do té míry, že by si třeba i registrační značku k vozidlu nechal člověk poslat na poštu nebo vyzvedl v Alzaboxu.

„Klíčovou změnou pro finanční instituce bylo upuštění od záměru zrušit existenci rodných čísel v dokladech totožnosti. Velkým přínosem pro řidiče pak bylo zrušení povinnosti absolvovat evidenční kontrolu na STK při přepisu vlastníka vozidla po řádném ukončení smlouvy o financování. Zrušení zbytečného úkonu odlehčilo přeplněné STK a řidičům ušetří nejen poplatky, ale i tisíce hodin času strávených na STK každý rok. Vítáme i procesy v oblasti digitalizace přístupu k údajům o vozidlech včetně zavedení jediného osvědčení o registraci vozidla či zjednodušení v agendě řidičských průkazů,“ uvedla předsedkyně představenstva České leasingové a finanční instituce (ČLFA) Jana Hanušová.

Potíže s rejstříkem

Celý proces můžou ale zdržet potíže s rejstříkem motorových vozidel. Pro nově prodávaná vozidla je už zrušen papírových velký technický průkaz, ale rejstřík disponuje velkou chybovostí, kdy u aut jsou uvedené třeba i jiné typy karoserie nebo zcela chybí údaje o homologovaném rozměru pneumatik či disků.

„Digitalizace vstupuje při nákupu auta nejen do jeho hledání a výběru, ale také do prověření jeho identity a historie. Díky digitalizaci je možné získat informace z historie auta ohledně toho, zda nemá stočený tachometr, nebylo havarované či případně jak, kdy bylo skutečně vyrobeno a pro jakou zemi, zda nebylo provozováno jako taxi, není hlášené jako odcizené či zatížené financováním a řadu dalších informací, ale také si lze jednoduše zkontrolovat, jestli dané vozidlo vůbec existuje. Bez digitalizace by nebylo možné tato data vůbec poskytovat,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje trh ojetých aut.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES, ilustrační foto: Ministerstvo dopravy