Cupra Born VZ: Z nuly na sto za 5,7 sekundy

Cupra Born VZ

První elektromobil značky Cupra dostal svoji nejsportovnější verzi. Cupra Born VZ jposkytuje nejvyšší výkon 240 kW a maximální točivý moment 545 N.m. Díky tomu zrychlí na stovku už za 5,7 sekundy.
 
Zcela elektrický systém modelu Cupra Born VZ poskytuje nejvyšší výkon 240 kW – oproti verzi e-Boost to je nárůst o 40 %. Zvýšen byl také točivý moment, a to na enormních 545 N.m – to je o 75 % více než ve všech ostatních verzích modelu Born. Nárůstu se dočkala také nejvyšší rychlost, která je nyní omezena na 200 km/h – to je o 40 km/h více než u verze e-Boost.
 
Cupra Born VZ přijíždí na vylepšeném podvozku, aby bylo zajištěno, že se potenciál jízdní dynamiky vozu vyrovná jeho výkonovým parametrům. Má mimo jiné nový podvozek DCC Sport. Nové tlumiče a pružiny na zadní nápravě jsou kombinovány s optimalizovaným nastavením tlumičových ventilů a vylepšenou konstrukcí pružin vpředu. Změn doznaly také příčné zkrutné stabilizátory. Vylepšený systém řízení modelu Cupra Born VZ má nový hardware a software, díky němuž je ještě sportovnější.

Cupra Born VZ: Rychlost nikoli na pkor hospodárnosti

CUPRA Born VZ však nedosahuje sportovních výkonů na úkor hospodárnosti. Na jedno nabití tak dokáže ujet až 570 km*. Sada akumulátorů byla vylepšena a nyní nabízí využitelnou kapacitu 79 kWh (+2 kWh). Tato technika přitom zůstává i nadále praktická. Uživatelé mohou vůz nabíjet doma střídavým proudem a nabíjecím výkonem 11 kW nebo na rychlonabíjecích stojanech se stejnosměrným proudem a nabíjecím výkonem 170 kW. Rychlé nabití z 10 na 80 % kapacity je otázkou pouhých 30 minut.


Emocionálním designem modelu Cupra Born VZ se vyznačuje také interiér. Sériově dodávaná skořepinová sedadla CUP Bucket jsou exkluzivním prvkem výbavy vyhrazeným pouze pro tuto verzi modelu Cupra Born, ale sdíleným s modely Cupra Formentor VZ5 a Cupra Leon VZ CUP. Nižší uložení sedadel umožňuje ergonomičtější a sportovnější polohu sezení.

Výbava modelu CUPRA Born VZ zahrnuje také páčky na volantu pro nastavení rekuperačního systému. Řidič má na výběr 3 různé úrovně rekuperace kinetické energie. Po uvolnění pedálu plynu plní elektromotor funkci generátoru. Jím vyráběná elektrická energie je ukládána do akumulátorové baterie pro následné napájení systému pohonu. Rekuperační systém navíc minimalizuje opotřebení brzd.

Cupra Born VZ přináší další pokrok v oblasti digitalizace. Řidič těží z nového a většího displeje informačního a zábavního systému, který vyčnívá z přístrojové desky do prostoru a má úhlopříčku 12,9“ (+0,9“ oproti dosavadním verzím). Nová obrazovka kombinuje výhody dotykového ovládání s novou osvětlenou dotykovou lištou v retro stylu, jež slouží k nastavení teploty v interiéru a hlasitosti audiosystému.
 
Cupra Born VZ bude uvedena na trh ve třetím čtvrtletí roku 2024.

Zdroj: Cupra