Test Jeep Avenger EV: Elektrický světoběžník

Test Jeep Avenger

Test Jeep Avenger EV. Značka je americká, technika italsko-francouzská a výroba polská. Seznamte se s prvním elektromobilem značky Jeep, modelem Avenger.

Elektrický pohon si v Jeepu asi mnoho lidí dlouho nedokázalo představit, pravdou je, že tahle globální elektrická prvotina dokázala získat titul Evropského auta roku, takže tak úplně špatné to asi nebude. Jeep Avenger je čtyřmetrové SUV, což vlastně samo o sobě vypovídá o tom, proč zrovna takhle vypadá první elektrický Jeep. Kompaktních SUV se ročně v Evropě prodá víc než dva miliony kusů, jde o druhý nejprodávanější automobilový segment. Spadá sem každé páté prodané auto. Takže Jeep očekává, že právě v tomhle segmentu má největší šance na úspěch. Pozici Avengeru si pojistil i tím, že mu kromě elektrické dal i spalovací verzi a Avenger by se tak už letos měl stát nejprodávanějším modelem značky.

S délkou 4080 mm je Avenger nejmenším vozem značky a tzv. vstupním modelem. Tuto pozici dosud zastával Renegade, který je ale o nějakých 16 centimetrů delší. I takto kompaktnímu vozu sluší typické poznávací znaky jeeepů, tedy 7 – byť v našem případě zaslepených – otvorů v čelní masce, výrazné oplastování spodní části karoserie a celkově robustní vzhled. Výrazná je i zadní partie s rovněž svalnatým oplastováním a světlomety inspirovanými tvarem klasických palivových kanystrů s prolisem ve tvaru písmene X.

Test Jeep Avenger: Kufr slušný, místa vzadu méně

Interiér je poněkud poplatný délce, to znamená, že uvnitř nečekejte prostor pro pětičlennou rodinu. Z místa na zadních sedadlech nebudou dospělí cestující mírně řečeno úplně nadšení. Konkrétně když se na sedadlo řidiče posadí průměrně vzrostlý člověk, zbývá za ním pro kolena dalšího cestujícího jen minimum místa. Zavazadlový prostor o objemu 355 litrů pak spíš pozitivně překvapí, ale žádný stěhovák to taky není.

Test Jeep Avenger

Ale provedení palubní desky je celkem sympatické, na pohled zajímavý je hlavně barevně lakovaný pruh napříč celou palubní deskou. Centrální 10,25palcový dotykový displej má fyzické tlačítko pro návrat na domovskou obrazovku. Rovněž klimatizace se ovládá tlačítky. Poněkud netradiční je převodovka, respektive u elektromobilu volič směru jízdy. To v Avengeru funguje přes panel tlačítek úplně na začátku středového tunelu. V něm je skrytá i nadprůměrně velká odkládací schránka.

Startovací tlačítko je třeba podržet trochu déle, než byste čekali, asi jako u vozu se spalovacím motorem. Pak se nastartuje elektromotor o výkonu 115 kW, což je na auto této velikosti, které je primárně určené pro pohyb ve městě, dostatečná hodnota. Výkon je přenášen pouze na přední kola, což není u značky Jeep úplně obvyklé, ale zase – vzhledem k určení auta nic překvapivého.

Oficiálně až 550, v reálu spíš 300

Baterie o kapacitě 54 kWh slibuje dojezd 400 kilometrů, ve městě až 550. Rozhodně bych na to ale nespoléhal – ve městě jsem se i při plusových teplotách pohyboval se spotřebou kolem 15 kWh, na dálnici ale rychle stoupla až někam nad 22 kWh. Reálný dojezd bych tak viděl podle stylu jízdy v průměru kolem maximálně 300 kilometrů, když nechcete pokaždé dobíjet se zbývajícími pár procenty baterie. Nabíjecí výkon 100 kW u rychlonabíječky je ale slušný, na dobití z 20 na 80 procent by tak teoreticky mělo stačit něco kolem půl hodiny.

Test Jeep Avenger

Čím mě Avenger příjemně překvapil, to jsou jízdní vlastnosti. Auto je příjemně agilní, ve městě oceníte jeho kompaktní rozměry, na okreskách zase jeho ochotu zatáčet a minimální boční náklony. Je to dáno spíše tužším nastavením podvozku, což se trochu projevilo na komfortu na rozbitých cestách, ale člověk zkrátka nemůže mít všechno. V mezích možností se můžete pustit i mimo zpevněné cesty díky světlé výšce 200 milimetrů, ale nezapomeňte na to, že máte pohon pouze jedné nápravy.

Ceník Jeepu se podobně jako u jiných značek hodně zjednodušil a Jeep jde cestou čtyř stupňů výbavy a několika výbavových paketů. Avenger byl v době uzávěrky testu nabízen v akci, která snížila cenu základní spalovací verze pod půl milionu, konkrétně na 499 900 Kč. Elektrická varianta pak vychází na nejméně 899 990 Kč, ve standardním ceníku je to o 60 000 Kč víc.

Martin Šidlák

Technické údaje: Jeep Avenger

Cena:    743 719 Kč (bez DPH)
Elektrický pohon
Maximální výkon: 115 kW
Max. točivý moment: 260 Nm
Maximální rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9 s
Kombinovaná spotřeba: 15,4-15,9 kWh/100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 4084 / 1981 / 1528 mm
Rozvor: 2562 mm
Zavazadlový prostor: 355 l