Test BMW X2 M35i xDrive: Stylový dravec

test BMW X2

Test BMW X2 M35i xDrive. Nabídka modelů BMW je extrémně široká. Málokteré automobilka toho dokáže nabídnout tolik. Neztratit se v moři rodinných SUV a crossoverů se pokouší BMW X2, které se začalo prodávat ve druhé generaci.

První generace se z nabídky značky BMW poněkud vymykala, ta druhá, která přišla na trh už po šesti letech, zapadla tam, kam rozměrově patří. Ta první totiž byla o něco kratší než model X1, což nedávalo logiku. Tedy ne, že by to někdo ze zákazníků poměřoval. Ale nové BMW X2 oproti svému předchůdci povyrostlo na délku o 194 milimetrů na 4554 milimetrů, takže už je delší než X1. Na šířku se pak zvětšilo o 21 milimetrů na 1845 milimetrů a na výšku o 64 milimetrů na 1590 milimetrů.

Tvar karoserie odpovídá číselnému označení, kdy stejně jako modely X4 a X6 tvoří X2 alternativu zvanou SUV coupé k jinak tradičnímu SUV X1. Celkový dojem je robustní a svalnatý, v některých detailech možná až trošku moc. Čelní masce dominují výrazné LED světlomety a šestiúhelníková BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek, která může mít jako v případě našeho vozu osvětlený rámeček. Linie střechy se svažuje dozadu ve stylu coupé, zboku zaujmou i výrazně rozšířené blatníky. Výrazná jsou i nová zadní světla, na která si konzervativní fanoušci budou asi delší dobu zvykat, protože tohle v ničem nepřipomíná BMW, jak ho známe. Naši „emkovou“ verzi zdobil i nápadný zadní nárazník dokonce se čtveřicí koncovek výfuků. Vše pak podtrhují velká 21palcová kola.

Zvětšený rozvor a širší rozchod kol zajišťují více místa nejen pro cestující, ale i pro zavazadla. Předchozí generace měla 470 litrů, ta aktuální v základu 560 litrů u spalovacích a 525 litrů u elektrických verzí. Maximum po sklopení zadních opěradel činí 1470 litrů, respektive 1400 litrů. Na to, že jde o druhý nejmenší model v řadě X, tak umí být X2 i celkem praktické auto.

Test BMW X2: Digitální interiér

Interiér je typické dnešní BMW. Oproti minulé generaci nezůstal skoro kámen na kameni, snad jen volantu zůstala tři ramena. Celkově ubylo tlačítek, přístrojový štít a centrální obrazovku nahradil BMW Prohnutý displej. Tvoří ho dvě spojené obrazovky, ta přístrojová má 10,25 palce, centrální 10,7. V nižších řadách vozů BMW už bohužel nenajdeme ovladač iDrive na středovém tunelu, vše se ovládá dotykově, včetně klimatizace. Infotainment běží na systému Android, takže jeho uživatelé se budou v prostředí obrazovky cítit jako doma, ale samozřejmě si všichni můžou bezdrátově zrcadlit i svůj vlastní telefon.

test bmw X2

Pochvalu zaslouží i taková drobnost, jako že nový povinný asistent upozorňující na překročení povolené rychlosti jde snadno vypnout dlouhým stiskem tlačítka Set na volantu. Ale pokud byste to nevěděli, museli byste to složitě proklikávat v menu. Ostatně různých funkcí a nastavení je v menu tolik, že si na to uživatel bude muset asi nějakou dobu zvykat. Na co si naopak zvykne rychle, to jsou s testovanou motorizací spojené sportovní sedačky, které jsou pohodlné i na delších cestách, přitom skvěle podrží tělo v zatáčkách.

Benzín, diesel ano, plug-in hybrid chybí

Silnou zbraní BMW je opravdu široká nabídka motorizací, což platí i pro model X2. Můžete si vybrat mezi benzínem, dieselem nebo elektřinou. Jediné, co chybí, je plug-in hybrid, který ale nejspíš nikomu chybět nebude. Ovšem vzhledem k tomu, že X1 tímto pohonem disponuje, není vyloučeno, že plug-in hybrid v budoucnu dorazí i pod kapotu X2.

Základem aktuální nabídky je čtyřválcový turbodiesel s pohonem předních kol a výkonem 110 kW. Následuje mildhybridní benzinový tříválec s výkonem 125 kW a také pohonem předních kol, silnější turbodiesel s výkonem 120 kW už má pohon všech kol. Vrcholem spalovací nabídky je námi testovaný benzinový čtyřválec M35i s výkonem 221 kW. Elektřinu zastupují verze s pohonem předních kol o výkonu 150 kW a verze s pohonem všech kol o výkonu 230 kW.

test bmw X2

Inženýři BMW dokázali z dvoulitrového benzínového čtyřválce dostat na auto této velikosti a tvaru až brutální maximální výkon 221 kW/300 k. Silnější zážehový čtyřválec u BMW nenajdete. Novinka se od svého předchůdce liší mnoha inovacemi. Používá například Millerův cyklus, má nové sání i spalovací prostory či změny v časování vačkových hřídelů, vstřikování, systému zapalování a vedení výfukových plynů. Vyšší je i plnicí tlak, účinnější chlazení a disponuje současně přímým a nepřímým vstřikováním v závislosti na zatížení. Maximálního výkonu dosahuje agregát v rozmezí 5750 až 6500 ot/min, zatímco maximální točivý moment 400 Nm je k dispozici od 2000 do 4500 otáček.

Brutální výkon

A jak čísla naznačují, výkony této verze jsou opravdu brutální. BMW X2 M35i xDrive zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,4 sekundy, což snad ani nikdo v takovém autě nepotřebuje. Ale reakce na plyn je citlivá a lineární, převodovka řadí skvěle a pohon všech kol zajišťuje stabilitu za všech okolností. Jen jako u většiny dnešních automatů je občas znát mírná prodleva v reakci po prudkém sešlápnutí plynu. V nízkých otáčkách je utlumení motoru tak dobré, že snadno překročíte povolenou rychlost, ve vyšších otáčkách si s pomocí elektroniky můžete vyslechnout možná pro někoho zajímavý sportovní zvuk. K tomu všemu si připočítejte i přesné řízení a dostatečně dimenzované brzdy.

S takovým stádem koní si musí poradit M podvozek snížený o 15 mm s adaptivními tlumiči, který je standardní součástí výbavy této motorizace. Aby auto udržel bezpečně v zatáčkách i při vyšších rychlostech, je celkem tuhý, což trochu pocítíte na opravdu rozbitých silnicích, tam by k většímu komfortu nejspíš přispěla i menší než 21palcová kola. A zcela logicky se musíte připravit také na vyšší spotřebu, která se podle jízdního stylu bude pohybovat někde mezi 8 a 10 litry na 100 km.

test bmw X2

BMW X2 zajímavě doplňuje širokou nabídku vozů této značky a i když patří mezi ty nejmenší, nabídne dostatek prostoru a široký výběr různých pohonů. Ale osobně bych volil méně výkonnou motorizaci, která si aspoň částečně odpustí trochu přehnaně brutální vzhled, zato bude komfortnější a úspornější. Vzhledem k vnitřní velikosti může X2 dobře posloužit i jako rodinné auto, kde maximální výkony nebudete zrovna moc často používat. V dnešní době to asi není zrovna ekologicky přijatelné, ale musím říct, že bych se osobně vůbec nebál třeba základní dieselové motorizace, která se uživateli odmění spotřebou kolem 5 litrů. Anebo, kdo má rád elektromobilitu, ani základní elektrická verze nebude špatnou volbou.

A ani cena není na poměry BMW nijak přemrštěná. Jestliže v roce 2018 startovala první generace od 997 100 Kč, tak ta dnešní základní cena je 1 041 300 za benzínový tříválec. Naftový čtyřválec je pak jen o 10 tisíc dražší, elektrickou variantu pak pořídíte od 1 384 500 Kč. Námi testovaný sportovec pak vyjde nejméně na 1 466 400 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje: BMW M35i xDrive

Cena:    1 211 901 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 221 kW / 5750-6500 ot.
Max. točivý moment: 400 Nm  / 2000-3500 ot.
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,4 s
Kombinovaná spotřeba: 7,7-8,1 l/100 km
Emise CO2: 174-183 g/km
Délka/šířka/výška: 4567 / 1845 / 1575 mm
Rozvor: 2692 mm
Zavazadlový prostor: 560 l