Češi jezdí nejstaršími auty v regionu: 16,2 roku

Téměř polovina řidičů ve střední a východní Evropě jezdí vozem starším deseti let, velká část řidičů je ale tak nevnímá — 44 % z nich označuje svůj automobil za „už ne nový, ale ještě ne starý“.
Průzkum skupiny MOL, provedeného v šesti zemích střední a východní Evropy ukázal, že průměrné stáří vozidel je 12 nebo více let. Přestože odpovědělo jen zhruba 1 700 členů věrnostního programu MOL Move v Maďarsku, České republice, na Slovensku, v Rumunsku, Srbsku a Slovinsku, výsledek o mnohém vypovídá.
Podle oficiálních statistik EU je průměrné stáří vozidel v Maďarsku 15 let, v Rumunsku 15,5 roku, na Slovensku 15,1 roku a v České republice dokonce 16,2 roku. Otázka samozřejmě je, nakolik tahle čísla odpovídají realitě, protože při běžném pohledu na české silnice tak stará auta člověk většinově nepotká. Velká část z nich tak nejspíš neexsituje, jen nejsou odhlášená z registru, nebo s nimi majitelé skoro nejezdí. Podrobně jsme se tím zabývali v tomto článku.
Jiná věc ale je, jak svoje auta šoféři vnímají. Odhady uváděné samotnými řidiči v průzkumu MOL jsou ve všech zemích výrazně nižší, což naznačuje, že mnoho řidičů skutečné stáří svých vozů buď podceňuje, nebo ignoruje. Například v Maďarsku se více než polovina respondentů (54 %) domnívá, že jejich vozidlo je stále nové nebo alespoň ne staré – navzdory skutečnosti, že téměř dvě třetiny (62 %) jezdí s auty staršími než 10 let.
Průzkum také odhalil, že téměř polovina řidičů v celém regionu neplánuje v příštích pěti letech vyměnit svůj vůz – bez ohledu na jeho stáří. Alarmující je, že každý desátý respondent uvedl, že si v současné době nemůže dovolit ani drobnou opravu svého vozu. Tato nedostatečná finanční flexibilita a odkládání údržby představují na silnicích v regionu významné bezpečnostní riziko.
Češi své vozy považují za „mladé“, ale realita je jiná
Navzdory tomu, že průměrný věk vozového parku v České republice činí 16,2 roku, a je tak nejvyšší v regionu, celých 79 % českých respondentů své auto označuje za spíše nové nebo alespoň ne staré. Subjektivní vnímání stáří vozu tak v Česku výrazně nekoresponduje s realitou. Nákup nového vozu během následujících tří let pak zvažuje 38 % respondentů.
V rámci péče o vůz pak Češi pravidelně mění olej (93 %), používají nemrznoucí směs (90 %), kontrolují stav kapalin a vybírají si čerpací stanice s kvalitními pohonnými hmotami (86 %). V porovnání s dalšími zeměmi pak čeští respondenti průzkumu častěji tankují prémiová paliva. Hned 46 % oslovených českých řidičů je používá pravidelně – tedy při čtyřech a více tankováních z deseti. Dalších 36 % je tankuje alespoň občas (1–3x z 10 tankování).
Zdroj: MOL, ilustrační foto: AAA Auto