Test Mitsubishi Outlander PHEV: Rychle i úsporně

Test Mitsubishi Outlander PHEV. Mitsubishi vyrábí auta už více než 100 let a více než 85 let auta s pohonem všech kol. Po dvou modelech převzatých od Renaultu se vrací v plné parádě s vlajkovou lodí Mitsubishi Outlander. Outlander je pohodlný, umí jezdit za málo a nebojí se nezpevněných cest. Ve vyšších výbavách už ale cenou atakuje vozy prémiového segmentu a otázkou také je, co řeknou zákazníci na jediný, a to plug-in hybridní pohon pod kapotou.
S Mitsubishi je to podle mě podobně jako se Subaru. Nemá v Česku velkou fanouškovskou základnu čítající statisíce lidí, ale ti, co jí fandí, jsou věrní a značku milují. V poslední době museli někteří možná trochu trpět tím, že aliance s Renaultem a Nissanem přinesla Mitsubishi dva nové modely, Colt a ASX, ale šlo o dva modely Renaultu, kterým bylo víceméně vyměněno jen logo. Strhla se vlna kritiky, ale podle mého názoru ne tak úplně oprávněně. Výchozí francouzské modely byly dobré, ne nadarmo patří třeba Clio mezi nejprodávanější vozy svého segmentu v Evropě.
Teď ale těmto kritikům Mitsubishi zavře pusu návratem své vlajkové lodi Outlander, která se po čtyřech letech vrací do Evropy ve své shodou okolností čtvrté generaci. Předchůdce byl mimochodem prvním, kdo přinesl kombinaci plug-In hybridního pohonu a karoserie SUV. Od roku 2013 se pro něj rozhodlo přes 200 000 evropských zákazníků.
Outlander působí robustně a sebevědomě. S délkou 4,72 metru a šířkou přes 1,8 metru je o něco větší než předchůdce. Design vychází z konceptu už z rok 2019, což je ale znát maximálně na větším množství chromovaných prvků, než je u dnešních moderních aut obvyklé, trendem je spíš ústup od chromu. Přední maska je designově poměrně komplikovaná, mnoha prvky různých tvarů a rozdělenými světlomety. Tahle jinakost ale může mnohé zákazníky zaujmout. Outlander je zkrátka nepřehlédnutelný. Zadní část už tak originální není, ale to neznamená, že by nebyla hezká. Je také robustní, s vysoko posazenými světlomety ve tvaru šestiúhelníku.

Test Mitsubishi Outlander: Digitální interiér
Interiér působí skoro až prémiově. Palubní deska má jednoduchý design s jednou výraznou horizontální linkou, dvojicí 12,3palcových digitálních displejů a velmi kvalitními použitými materiály. Staromilce potěší velké množství tlačítek, zejména potěší klasické ovládání klimatizace, zároveň ale auto drží dostatečnou digitální linii dotykovým centrálním displejem a bezdrátovým spojením Apple CarPlay a Android Auto. Samotné menu je přehledné a logické, přístrojový štít má několik možností zobrazení. Jen přehnaně aktivní jsou elektroničtí bezpečnostní asistenti. Varování rychlosti jde vypnout na volantu před dva doteky, složitější listování v menu už vyžaduje asistent sledování únavy řidiče, jehož kamera je umístěna na sloupku řízení. Ten dokáže být pěkně hysterický, když třeba držíte volant trochu ledabyle nebo hledáte něco v centrálním menu.

Čtvrtý Outlander dostal také vylepšená sedadla, která mohou být vepředu vyhřívaná i odvětrávaná, v druhém nejvyšším stupni výbavy jsou vyhřívaná i ta zadní a v tom nejvyšším mají ta vpředu dokonce masážní funkci. I v druhé řadě je dostatek prostoru a ani tady se nešetřilo na použitých materiálech. Třetí řadu sedadel ale outlander nenabízí. Opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 40:20:40 a jejich sklopeních se objem zavazadlového prostoru zvětší ze základních 495 litrů na maximálních 1422 litrů.
Mitsubishi Outlander se u nás prodává výhradně s plug-in hybridním agregátem a pohonem všech kol. Srdcem pohonu je 2,4litrový benzinový čtyřválec o výkonu 100 kW, doplněný dvěma elektromotory – předním o výkonu 85 kW a zadním o výkonu 100 kW. Celkový systémový výkon dosahuje 225 kW, nebo-li 306 koní, což umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy, maximální rychlost je omezená na 170 km/h. Jakkoli benzínový motor sám o sobě není nový, dočkal se řady vylepšení. Novinkou je například systém recirkulace výfukových plynů, rozšířené kanály chlazení a integrované sběrné výfukové potrubí ve prospěch nižší spotřeby a vyššího výkonu.

Navýšena byla i kapacita baterie, a to na 22,7 kWh, což slibuje podle výrobce elektrický dojezd až 86 km, v praxi to odhaduju kolem 70 km, čistě po městě o něco víc. Ale po vybití baterie na určitou úroveň, která zajišťuje třeba bezproblémové připojování zadního elektromotoru v případě potřeby, funguje systém jako klasický hybrid. Standardem všech verzí je tepelné čerpadlo, které pomáhá snižovat spotřebu a prodlužovat elektrický dojezd.
Spotřeba a ekonomika provozu se bude logicky dramaticky lišit podle toho, jak často a za kolik bude nabíjet. Při krátkých jízdách po městě a pravidelném dobíjení můžete jezdit pod litr benzínu na 100 km, naopak dlouhá jízda s vybitou baterií může spotřebu vyhnat někam mezi 8 až 9 litrů. Nádrž má ale velikost 53 litrů, takže bez tankování zvládnete ujet slušný kus cesty. Nabíjet umí auto jak z domácí zásuvky výkonem 3,7 kW – to trvá 6,5 hodiny – nebo rychlonabíjením výkonem až 50 kW, což znamená dobití na 80% za 40 minut. Ovšem pozor na to, že vůz má konektor CHAdeMO, který se na nové nabíječky v Česku už nedává. Na starších ale je, případně si musíte koupit redukci.
Samotná jízda na elektriku by měla být možná až do rychlosti 135 km/h, pak ale energie mizí velmi rychle. Přepínání mezi jednotlivých pohony probíhá automaticky, řidič to může částečně ovlivnit volbou jednoho ze čtyř jízdních režimů. Kromě Normalu, kde auto hledá optimální rovnováhu mezi používáním obou pohonů, je to čistě elektrický režim EV, režim Save, kdy se vůz se snaží zachovat stávající úroveň nabití baterie pro pozdější použití, a Charge, kdy spalovací motor dobíjí baterii. Co je velmi příjemné a velmi to chybí i části elektromobilů, je manuální nastavování úrovně rekuperace pádly pod volantem ve stupních od nuly do pěti, přičemž nula znamená plachtění na volnoběh.

Outlander je vcelku tichý a pohodlný. Podvozek je totiž naladěný velmi komfortně, váha dvou tun je cítit hlavně v zatáčkách. Nejmenší spotřebu má samozřejmě ve městě, ale rozhodně je stavěný čelit i větším výzvám. Kromě nastavování rekuperace a hybridních režimů má totiž ještě také sedm jízdních režimů pro jízdu na sněhu či v blátě. Samotný pohon všech kol umožňuje díky dvěma elektromotorům optimální rozdělování hnacího momentu mezi nápravy.
Mitsubishi Outlander je důkazem, že značka stále umí vytvořit originální a konkurenceschopné auto. Kombinace tichého elektrického pohonu, výkonného hybridního systému a prémiového komfortu z něj dělá ideální volbu pro rodiny, které hledají všestranné SUV na dlouhé cesty i do lehkého terénu. Ovšem cena není úplně nejnižší, když začíná na 1 064 421 Kč bez DPH. Máte v tom ovšem 18palcová kola, přední i zadní parkovací senzory, automatická dálková světla, dešťový senzor nebo zmíněné tepelné čerpadlo a pohon všech kol.
Martin Šidlák








Technické údaje: Mitsubishi Outlander PHEV
Cena od: 1 064 421 Kč (bez DPH)
Plug-in hybridní pohon
Maximální výkon: 225 kW
Max. točivý moment: neuvádí
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Kombinovaná spotřeba: 0,8 l/100 km + 23,4 kWh/100 km
Emise CO2: 19 g/km
Délka/šířka/výška: 4720 / 1862 / 1746 mm
Rozvor: 2704 mm
Zavazadlový prostor: 495 l